بولتون: تروریسم و برنامه هسته‌ای حکومت ایران دو روی یک سکه‌اند

جان بولتون احیای برجام را «خطری بزرگ» برای «امنیت ملی آمریکا» توصیف کرد و گفت:«توطئه ترور مرا ساکت نخواهد کرد»

بولتون:«[جنایت] طبیعتِ حکومت ایران است.» -- LOGAN CYRUS / AFP

تلویزیون «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» (MSNBC) در گفتگویی با جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، به بررسی توطئه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه جان او پرداخت. بولتون در این گفتگوی تلویزیونی که روز پنجشنبه، ۱۱ اوت ۲۰۲۲، پخش شد، گفت طرح جمهوری اسلامی ایران برای کشتنِ او در خاک آمریکا نشان می‌دهد که حکومت ایران ظرفیت دست زدن به چه جنایت‌هایی را دارد. بولتون در این‌باره گفت: «[جنایت] طبیعتِ حکومت ایران است.»

جان بولتون در توضیح نظراتش درباره ماهیت جمهوری اسلامی ایران گفت اینکه به تعدادی تروریست پول بدهند تا «یک شهروند آمریکا را در خاک این کشور» به‌قتل برسانند، می‌تواند الگوی رفتاری نظام عقیدتی – سیاسی حاکم بر ایران را در زمینه‌های دیگر نیز بر ملا کند. به‌گفته این مقام پیشین کاخ سفید، طرح جمهوری اسلامی برای قتل او از عدم صداقت این حکومت و تهدیدهای بالقوه علیه باقی مردم آمریکا حکایت دارد.

بولتون در بخش دیگری از گفتگوی تلویزیونی‌ روز پنجشنبه‌اش، دروغگویی‌ مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را به موضوع مذاکرات احیای برجام گره زد و گفت تعهد حکومت ایران به نساختن بمب اتم به همان اندازه اعتبار دارد که تعهد این حکومت در مورد به قتل نرساندن شهروندهای آمریکا در خاک این کشور معتبر است.

بولتون خطاب به مقام‌های دولت جو بایدن، که در حال حاضر در پی دسترسی به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی‌اند، گفت شما نمی‌توانید استدلال کنید که «[حکومت ایران] در مسئله تروریسم صداقت ندارد، اما در مسئله برنامه اتمی‌اش صادق است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بولتون، که همواره از مخالف‌های جدی قرارداد برجام بوده است، احیای برجام را خطری بزرگ برای «امنیت ملی آمریکا» توصیف کرد و گفت این قرارداد از همان ابتدا یک قرارداد «متوهمانه» بود. مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران هرگز نباید اجازه غنی‌سازی اورانیوم را داشته باشد، چون به‌هیچ عنوان حکومتی قابل اعتماد نیست.

به‌گفته جان بولتون، دولت آمریکا باید متحدانش در منطقه خاورمیانه، از جمله اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را نسبت به خطرها و تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران آگاه کند. او در این مورد گفت که اقدام‌های تروریستی و فعالیت‌های هسته‌ای حکومت ایران «دو روی یک سکه‌اند.»

بولتون در گفتگوی روز چهارشنبه‌اش با اسکای‌نیوز نیز بر همین مضمون تاکید کرد. مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده آمریکا روز گذشته گفت باید همه کشورهای جهان، از جمله بریتانیا را که در پی احیای برجام است، نسبت به ماهیت حکومت ایران آگاه کرد.

این مقام پیشین کاخ سفید در انتهای مصاحبه‌اش با تلویزیون «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» (MSNBC) گفت: «توطئه ترور [حکومت] ایران مرا ساکت نخواهد کرد.» 

وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در روز چهارشنبه، ۱۰ اوت ۲۰۲۲، اعلام کرد یکی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌نام «شهرام پورصفی»، تلاش کرده تا با پرداخت ۳۰۰ هزار دلار افرادی را به‌منظور کشتن جان بولتون استخدام کند.

وزارت دادگستری آمریکا در این بیانیه نوشت هدف احتمالی از طراحی این سوقصد در خاک ایالات متحده، انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بوده که نیروهای دولت آمریکا او را در دی ماه ۱۳۹۸ در خاک عراق کشتند.

این وزارتخانه همچنین در ارتباط با پورصفی نوشت او فردی ۴۵ ساله و ساکن تهران است و با نام مستعار «مهدی رضایی» برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار می‌کند. بر پایه ادعای وزارت دادگستری آمریکا، پورصفی مسئولیت هماهنگی و اجرای عملیات سوقصد به جانِ بولتون در آمریکا را بر عهده داشته است.

با این اوصاف، خبرگزاری رویترز در روز چهارشنبه از قول یک مقام دولت آمریکا نوشت در حال حاضر ایالات متحده بر این باور نیست که اتهام‌های وارده به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باید بر دیپلماسی این کشور در قبال برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تاثیر بگذارد.