آمریکا: روس‌ها نحوه کار با پهپادهای نظامی را در ایران یاد گرفتند

«روسیه قصد دارد از پهپادهای ایرانی برای حمله به اوکراین استفاده کند»

این آموزش‌ها بخشی از توافق انتقال پهپاد میان دو کشور ایران و روسیه بوده‌اند‌ـ تسنیم

پس از انتشار گزارش‌هایی درباره آموزش نیروهای روسی در ایران، وزارت خارجه آمریکا ضمن تایید این موضوع اعلام کرد این آموزش‌ها بخشی از توافق انتقال پهپاد میان دو کشور ایران و روسیه بوده‌اند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۲۰ مرداد، ضمن اعلام این موضوع به خبرنگاران گفت که ایالات‌ متحده تحریم‌های تجارت سلاح علیه روسیه و ایران را با‌ قدرت اجرا می‌کند.

او در عین‌ حال افزود که انتقال هواپیماهای بدون سرنشین بین دو کشور تحت تحریم‌های متعدد بود.

پاتل گفت: «ما همچنان درباره توسعه پهپادها در ایران نگرانیم زیرا از آن‌ها برای حمله به نیروهای آمریکایی، شرکای ما در منطقه و همچنین و خطوط کشتیرانی بین‌المللی استفاده خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های آمریکایی پیش‌تر اعلام کرده‌ بودند اطلاعاتی در اختیار دارند که آشکار می‌کند ایران در حال آماده شدن برای انتقال چند صد هواپیمای بدون سرنشین به روسیه است. به گفته آن‌ها پهپادهای ایرانی برای استفاده‌ نظامی ساخته شده‌اند و احتمال می‌رود که روسیه از آن‌ها برای حمله به اوکراین استفاده کند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در ماه ژوییه گفت که ایالات‌ متحده معتقد است ایران قصد دارد صدها پهپاد را که روسیه می‌تواند در جنگ علیه اوکراین استفاده کند، به کرملین بفروشد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اواخر تیرماه در تماس با دمیترو کولبا، همتای اوکراینی‌اش، این موضوع را تکذیب کرد و آن را اتهامی بی‌پایه ‌و اساس خواند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، نیز در حضور خبرنگاران فروش پهپاد به روسیه را تایید کرد اما با رد استفاده از آن‌ها در اوکراین مدعی شد که همکاری‌های ایران و روسیه، در زمینه «فناوری‌های نوین»، موضوع تازه‌ای نیست و به پیش از جنگ اوکراین برمی‌گردد.

با وجود این ادعا، شبکه خبری سی‌ان‌ان ماه گذشته، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای که پیش‌تر به آن‌ها دست یافته بود، گزارش داد که یک گروه روسی از ماه ژوئن دست‌کم دو بار در سفر به ایران از پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح بازدید کرده است.

این رسانه در گزارش جدیدش نیز که روز چهارشنبه منتشر شد به نقل از یک مقام آمریکایی، آموزش نیروهای روسی در ایران را تایید کرد. بر اساس این اطلاعات و به گفته مقام‌های آمریکایی، ایران در ماه ژوئن در فرودگاه کاشان، پهپادهای شاهد-۱۹۱ و شاهد-۱۲۹ را برای روسیه به نمایش گذاشته‌ بود. هر دو نوع پهپاد قادرند موشک‌های هدایت‌شونده دقیق‌ را حمل کنند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز دوشنبه از هدف‌گذاری حکومت ایران برای صادرات پهپاد پرده برداشت و نوشت: «اگر ایران بتواند برتری تکنولوژیک پهپادهایش نسبت به مشابه ترکیه‌ای را در میدان عمل ثابت کند، می‌توان انتظار داشت تا سال ۲۰۲۸ دست‌کم بتواند جای ترکیه را در بازار گرفته و ۲۵ درصد ارزش بازار جهانی پهپادها را از آن خود کند؛ یعنی چیزی معادل ۶.۵ میلیارد دلار.»