اشرف غنی به پرسش‌ها در مورد پول‌های سرقت‌شده پاسخ نداد

وکیل اشرف غنی از ۵۶ پرسش، تنها به شش پرسش پاسخ داد

سی‌گار: در هواپیمایی که اشرف غنی را به ازبکستان انتقال داد، در حدود ۵۰۰ هزار دلار وجود داشت-FACEBOOK / AFP

بازرس  ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار) در گزارش تازه‌ای که نهم اوت منتشر شد، اعلام کرد که اشرف غنی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان، حاضر نشده است در مورد سرقت  ۱۶۹ میلیون دلار در روز فرارش از افغانستان، پاسخ درستی دهد.

سی‌گار چند ماه پس از سقوط دولت اشرف غنی اعلام کرد که تحقیقات در مورد سرقت ۱۶۹ میلیون دلار و انتقال آن به خارج از افغانستان را آغاز کرده است.

این تحقیقات از اکتبر ۲۰۲۱ شروع شد و سی‌گار پس از ۱۰ ماه، اعلام کرد که اشرف غنی حاضر نیست به تمام سوال‌ها جواب دهد. بر اساس رشته توییت دفتر سی‌گار، اشرف غنی حاضر نشده با سی‌گار گفت‌وگو کند و گفته است که از طریق وکیل خود به سوال‌های سی‌گار جواب خواهد داد.

وکیل اشرف غنی هم از میان ۵۶ سوال ارسالی، تنها به شش پرسش پاسخ داد و بقیه را بی‌جواب گذاشت. در گزارش ۳۶ صفحه‌ای سی‌گار آمده است که وکیل غنی در جواب ای‌میل سی‌گار نوشته که رئیس‌جمهوری سابق افغانستان به عملکرد خود در دوره حکومتش افتخار می‌کند و تمام فعالیت‌های رئیس‌جمهوری در این دوره صادقانه و شرافتمندانه بوده است.

با این حال، سی‌گار همچنان روند انتقال پول‌های سرقت‌شده را تعقیب کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اینکه سی‌گار معتقد است در هواپیمایی که اشرف غنی را به ازبکستان انتقال داد، حدود ۵۰۰ هزار دلار وجود داشت، از غارت میلیون‌ها دلار پول نقد در ارگ ریاست‌جمهوری، شورای امنیت و اداره امنیت ملی در کابل نیز خبر می‌دهد.

بنا بر اعلام سی‌گار، پس از پرواز غنی، محافظان او حدود پنج میلیون دلار را غارت کردند. به دلیل اینکه مدارک و ویدیوهای این سرقت در اختیار طالبان است، سی‌گار نمی‌تواند در مورد غارت این پول‌ها به صورت قطعی اظهارنظر کند. هم‌زمان، مقداری پول نقد هم در اداره امنیت ملی و شورای امنیت وجود داشت که آن‌ها نیز به سرقت رفته‌اند.

نخستین بار مقام‌های روسیه بودند که در مورد انتقال ۱۶۹ میلیون دلار پول به همراه غنی و تیمش در روز سقوط کابل خبر دادند. اشرف غنی در ماه سپتامبر، در یک پیام ویدیویی، ضمن رد انتقال این مقدار پول گفت که حاضر است تا در این باره پاسخگو باشد. در ماه اکتبر، سی‌گار از آغاز تحقیقات در این رابطه خبر داد و بعدا در ماه ژوئن ۲۰۲۲، جان ساپکو، سربازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان، در گزارش به کنگره، احتمال انتقال ۱۶۹ میلیون دلار توسط اشرف غنی را رد کرد، اما گفت احتمالا نزدیکان غنی در روز سقوط کابل میلیون‌ها دلار غارت کرده‌اند.

 با اینکه اشرف غنی قبلا ادعا کرده بود که در مورد ۱۶۹ میلیون دلار به صورت شفاف پاسخ خواهد داد، پاسخگو نبودن او به تحقیقات سی‌گار نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری سابق افغانستان درباره ادعای خود مبنی بر کمک به شفاف‌سازی این پرونده صادق نبوده است.