هشدار حسن نصرالله: حمله اسرائیل به مقام‌های فلسطینی در لبنان بی‌پاسخ نمی‌ماند

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت دستی که به سوی تاراج ثروت لبنان دراز شود قطع خواهد شد

حسن نصرالله در سخنانی در روز عاشورا مقاومت فلسطینی‌ها را تنها راه حفاظت از اماکن مقدس خواند- ANWAR AMRO / AFP

رهبر حزب‌الله علیه هرگونه حمله به مقام‌های فلسطینی در لبنان به اسرائیل هشدار داد.

حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان که از جمله گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است، این اظهارات را پس از عملیات اخیر اسرائیل به نوار غزه و راکت‌پرانی‌های جهاد اسلامی فلسطینی به خاک اسرائیل، ایراد کرد.

در جریان عملیات «سپیده‌دم» ارتش اسرائیل به نوار غزه با هدف از بین بردن شبه‌نظامیان ارشد جهاد اسلامی و همچنین تضعیف زیرساخت‌های این گروه، ۴۴ نفر از جمله ۱۵ غیرنظامی که کودکان نیز در میان آنان بودند، کشته شدند.

اسرائیل با انتشار ویدئوهایی می‌گوید شماری از کودکان بر اثر اصابت راکت‌های جهاد اسلامی به خاک فلسطین کشته شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل گفته است که فرماندهان و رهبران ارشد گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی در «رستوران‌ها و هتل‌های تهران، سوریه و لبنان» به سر می‌برند و از ساکنین نوار غزه برای اهداف خود استفاده می‌کنند.

حسن نصرالله روز سه‌شنبه نهم اوت و در سخنانی که به مناسبت عاشورا ایراد کرد، گفت: «به دشمن می‌گوییم که هرگونه حمله به انسان‌ها در لبنان بدون مجازات و بی‌پاسخ نخواهد ماند».

او گفت فلسطینی‌ها ثابت کرده‌اند که «مقاومت تنها راه حفاظت از اماکن مقدس، آزادسازی و بازگشت به سرزمین است.»

پیش از این اظهارات رهبر حزب‌الله، یک مقام امنیتی فلسطینی شامگاه دوشنبه و پس از برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و جهاد اسلامی، در یک اردوگاه پناهندگان در جنوب لبنان به ضرب گلوله کشته شد.

سعید علاالدین که در خانه یکی از دوستانش در اردوگاه عین‌الحلوه در نزدیکی شهر صیدا در جنوب لبنان کشته شد، مسئول ارتباط بین جنبش فتح به ریاست محمود عباس، و نیروهای امنیتی لبنان بود.

شرایط مرگ علاالدین و هویت ضارب مشخص نیست و یک منبع نظامی لبنان گفته است که تحقیقات در این خصوص در حال انجام است.

اسرائیل و حزب‌الله دشمنان قسم‌خورده‌اند و در سال ۲۰۰۶ در یک جنگ یک ماهه در در روی هم قرار گرفتند. تنش میان دو طرف در ماه‌های اخیر و در بحبوحه مناقشه دو کشور همسایه لبنان و اسرائیل بر سر قلمرو دریایی در شرق مدیترانه و مالکیت میدان گازی کاریش در آنجا تشدید شده است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در هشدار درباره میدان گازی کاریش گفت: «دستی که برای تاراج ثروت لبنان دراز شود قطع خواهد شد.»  او گفت که در روزهای آینده در انتظار پاسخ «دشمن» به خواسته‌های لبنان درباره مناقشات مرزی خواهد بود.

نصرالله در این سخنان به حکومت بحرین حمله کرد و گفت که بحرین در حالی که تصویر حسین (امام سوم شیعیان) را تحمل نمی‌کند با اسرائیل رابطه دارد.