روسیه حملاتش را در شرق اوکراین تشدید می‌کند

همزمان با شدت گرفتن حملات ارتش روسیه، اوکراین اعلام کرد نیروهایش در مقابل دشمن مقاومت می‌کنند

هیچ‌یک از طرفین تعداد کشته‌ها یا زخمی‌ها را فاش نمی‌کنند، اما گمان می‌رود که هر دو متحمل خسارت‌های سنگینی شده باشند‌ـ BULENT KILIC / AFP

روز سه‌شنبه ۱۸ مرداد (۹ اوت) درگیری‌های شدیدی در مناطق خط مقدم در نزدیکی شهر دونتسک در شرق اوکراین گزارش شد. به گفته مقام‌های اوکراین، نیروهای روسیه در تلاش برای به دست گرفتن کنترل منطقه صنعتی دونباس، موجی از حملات جدید را آغاز کردند.

به گزارش رویترز، پاولو کیریلنکو، فرماندار منطقه دونتسک، گفت: «وضعیت در منطقه متشنج است، گلوله‌باران در سراسر خط مقدم ادامه دارد و دشمن از حملات هوایی دست نمی‌کشد.» او در ادامه افزود: «با این حال، دشمن باید بداند که هیچ موفقیتی ندارد و ما منطقه دونتسک را حفظ خواهیم کرد.»

ارتش اوکراین اعلام کرد که حمله‌های زمینی به سمت شهرهای باخموت و آودیوکا را دفع کرده و واحدهای شناسایی روسیه از جمله در نزدیکی باخموت را منهدم کرده است.

در سوی دیگر، روسیه ارزیابی متفاوتی ارائه می‌کند. رمضان قدیروف، رهبر چچن، مدعی شد که نیروهایش کارخانه‌ای را در حاشیه شهر سولدار در شرق اوکراین تصرف کرده‌اند. همچنین، دیگر نیروهای تحت حمایت روسیه گفتند که دارند روستای به‌شدت مستحکم پیسکی را «پاکسازی» می‌کنند. برخی مکان‌هایی که روسیه هدف قرار می‌دهد، مانند پیسکی، شهرک‌های بسیار مستحکمی‌ دارای تونل‌ها و سنگرهایی‌اند که نیروهای اوکراینی مدت‌ها در آن‌ها پنهان شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واحد اطلاعات نظامی بریتانیا که به اوکراین کمک می‌کند، اعلام کرد که پیشروی روسیه به سمت شهر باخموت موفق‌ترین عملیات این کشور در ۳۰ روز گذشته در دونباس بوده است. این واحد نظامی همچنین اعلام کرد که نیروهای روسیه در همین بازه زمانی در سایر مناطق بیش از سه کیلومتر پیشروی نکرده‌اند.

کی‌یف که در هفته‌های اخیر پیشرفت‌های اندکی در پس گرفتن برخی شهرک‌های تصرف‌شده داشته است، در زمینه اطلاعات، آموزش و تدارکات همچنان از غرب کمک می‌گیرد و امیدوار است بتواند ضدحمله‌ای گسترده‌تر را در جنوب اوکراین برای بیرون راندن نیروهای روسیه آغاز کند.

روسیه که ظاهرا از این خطر نگران است، درصدد تقویت نیروهایش در جنوب است و بنا بر اعلام بریتانیا، در آخر هفته بر تقویت نیروهای دفاعی‌اش در آن مناطق متمرکز است.

هیچ‌یک از طرفین تعداد کشته‌ها یا زخمی‌ها را فاش نمی‌کنند، اما گمان می‌رود که هر دو متحمل خسارت‌های سنگینی شده باشند.

کالین کال، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی، روز دوشنبه گفت که روسیه از زمانی که ولادیمیر پوتین در ۲۴ فوریه، ده‌ها هزار نیرو را به اوکراین فرستاد، متحمل تلفاتی حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار کشته یا زخمی شده است.

کرملین روز دوشنبه ۸ اوت (۱۷ مرداد) اعلام کرد که در حال حاضر، هیچ دلیلی برای دیدار روسای جمهوری روسیه و اوکراین وجود ندارد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به پرسشی در مورد پیشنهاد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، برای میانجی‌گری مذاکرات صلح گفت: «ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی فقط پس از انجام تکالیف مذاکره‌کنندگان دو طرف، می‌توانند با یکدیگر دیدار کنند. در حال حاضر، چنین موضوعی مطرح نیست. بنابراین، پیش‌نیاز لازم برای این دیدار وجود ندارد.»

مذاکرات بین مسکو و کی‌یف از ماه‌ها پیش در بن‌بست قرار دارد و هر یک از طرفین، دیگری را برای پیشرفت نکردن گفت‌وگوها مقصر می‌داند.

بیشتر از جهان