آمارهای متناقض مسئولان از شمار قربانیان سیل

سازمان پزشکی قانونی مرگ ۹۵ نفر را تایید کرد اما هلال‌ احمر می‌گوید ۹۳ نفر کشته شدند

کمتر از یک هفته پس‌ از اینکه سازمان پزشکی قانونی شمار قربانیان سیل‌‌های مردادماه را ۹۵ نفر اعلام کرد، مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌ احمر، گفت که تعداد جان‌باختگان سیل‌های اخیر به ۹۳ نفر افزایش یافت. این سازمان پیش‌تر شمار کشته‌شدگان را ۹۰ نفر اعلام کرده بود.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌ احمر روز سه‌شنبه، ۱۸ مرداد، به خبرگزاری ایرنا گفت که همچنان شش نفر مفقودند و جست‌وجوها برای یافتن پیکر این افراد ادامه دارد. به گفته او، مفقودی‌ها از استان‌های تهران، چهارمحال بختیاری، خوزستان، لرستان و ‌مازندران‌اند.

سیل‌های ناشی از بارش‌های موسمی که بنا به اعلام سازمان هواشناسی ۲۴ استان ایران را تحت‌تاثیر قرار دادند، خسارت‌های مالی و جانی زیادی به جا گذاشتند. با این حال تاکنون از شمار مفقودان و جان‌‎باختگان آمار دقیقی ارائه نشده است و هر یک از مسئولان عددی متفاوت را اعلام می‌کنند.

رضا حاج منوچهری، جانشین مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی، روز ۱۳ مرداد، از ارجاع ۹۵ جسد به دلیل مرگ در سیلاب‌های اخیر خبر داد و به خبرگزاری رکنا گفت که کار شناسایی و تشخیص هویت متوفیان ادامه دارد. به گفته این مقام سازمان پزشکی قانونی، از میان این اجساد، ۵۱ نفر مرد و ۴۴ نفر زن بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود اینکه مسئولان جمهوری اسلامی ایران می‌کوشند شمار قربانیان را زیر ۱۰۰ نفر اعلام کنند، گزارش‌های محلی و میدانی حاکی از آن است که تعداد قربانیان بیش از آمار رسمی است. آمار متناقضی که نهادهای رسمی از قربانیان ارائه کرده‌اند نیز به این تردیدها دامن می‌زند.

روزنامه شرق پیش‌تر در گزارشی میدانی به نقل از ساکنان محلی امام‌زاده داوود نوشت که شمار کشته‌شدگان سیل در این منطقه بیشتر از آمار رسمی است؛ اما محسن منصوری، استاندار تهران، به این گزارش واکنش نشان داد و در یک مصاحبه تصویری، با تهدید این روزنامه گفت با رسانه‌ای که «لجن‌پراکنی» می‌کند، برخورد خواهد شد.

در روزهای گذشته، بارها ویدیوها و تصاویری از وضعیت نامساعد مردم سیل‌زده در مناطق مختلف ایران منتشر شده است. بسیاری از خانه‌های روستایی و چادرهای عشایری تخریب شده‌اند و مردم با از دست دادن سرپناه و وسایل زندگی خود، حتی به آب آشامیدنی و غذای سالم هم دسترسی ندارند؛ با این‌ حال مقام‌های دولتی با ارائه اعداد و ارقامی که صحت آن‌ها مشخص نیست، مدعی‌اند که کار امدادرسانی و مدیریت بحران را به‌خوبی انجام داده‌اند.

محمدحسن نامی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران، در نشست اخیر این سازمان در استان مرکزی ادعا کرد: «اگر همراهی مدیران در سیلاب اخیر نبود، تلفات بیشتری به استان‌های کشور وارد می‌شد.»

پیش‌تر احمد وحیدی، وزیر کشور، نیز ادعای «مدیریت مناسب» سیلاب‌های روزهای اخیر را مطرح کرده و گفته بود: «با توجه به اینکه چنین حجم بارشی پیش‌بینی نمی‌شد، تاکنون مدیریت خوبی در سطح کشور اعمال شده است.»

بیشتر از جهان