وزارت بهداشت برای مقابله با بحران کاهش مصرف شیر دست به دامن «خیرین» می‌شود

برخی گزارش‌ها حاکی از افزایش مصرف نوشابه به جای شیر در ایران است

در پی افزایش نرخ شیر، ارزش بودجه ۸۵۰ میلیارد تومانی تغذیه مدارس در سال ۱۴۰۱ به نصف تقلیل یافت- AFP

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درباره عواقب کاهش قابل‌توجه مصرف لبنیات در ایران هشدار داد و خواستار کمک خیرین برای حل این مشکل شد. 

به گفته احمد اسماعیل‌زاده، طی دو سه ماه اخیر، مصرف مواد لبنی در ایران به ویژه شیر، به دلیل گرانی لبنیات، بسیار کاهش یافت و حتی افرادی که میزان مصرفشان چشمگیر بود هم مصرف خود را کاهش داده‌ و به سمت سایر گروه‌های غذایی گرایش پیدا کرده‌اند.

به گفته او، «وقتی نوشیدنی مانند شیر که در مدارس مصرف می‌شد، کم می‌شود، بچه‌ها به سمت نوشیدنی‌های شیرین، آب‌میوه‌های صنعتی و شربت‌ها جذب می‌شوند.»

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت هشدار داد که در صورت ادامه این روند، «کمبود کلسیم، کمبود پروتئین و مواد مغذی در کودکان خود را در قالب پوکی استخوان و کوتاه‌قدی» نشان خواهد داد. این مقام مسئول پیشنهاد کرد وزارت بهداشت برای جبران کمبود مصرف لبنیات، از «نهادها، بنیادها و خیرین» بخواهد «تا منابع خود را به سمت کاهش قیمت لبنیات سوق دهند».

اسماعیل‌زاده از کاهش مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی در ایران هم ابراز تاسف کرد و گفت که عوارض آن بر سلامت مردم در آینده آشکار خواهد شد.

پس از دور جدید گرانی لبنیات در ایران به خصوص افزایش بهای شیر، مشتری این ماده غذایی بسیار کم شد و قرار است ۴۰ درصد آن به صورت خام صادر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسماعیل خاتمی، یک عضو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، ۲۵ تیر اعلام کرد که در پی افزایش نرخ شیر، ارزش بودجه ۸۵۰ میلیارد تومانی تغذیه مدارس در سال ۱۴۰۱ به نصف تقلیل یافت و «اگر برای تخصیص شیر مدارس مطالبات از پایین وجود نداشته باشد، این بودجه در بخش‌های دیگر صرف خواهد شد».

خاتمی افزود: «مصرف‌کنندگان مطالبه‌گر حقوق خود نیستند و بعد از حذف شیر در مدرسه، کمتر والدینی اعتراض کردند که چرا این حق از فرزندان آنان سلب شد.»

برخی کارشناسان می‌گویند که در پی گران شدن شیر در ایران، میزان مصرف نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه از شیر بیشتر شده است که این مسئله می‌تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد. حمیدرضا علوی، دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر، هم در واکنش به این خبر اعلام کرد که «شواهد بازار بر این موضوع صحه می‌گذارد».

به گفته علوی، در حال حاضر «قیمت یک بطری ۱.۵ لیتری نوشابه حداکثر ۱۶ تا ۱۸ هزار تومان است؛ در حالی که نرخ یک بطری شیر یک لیتری ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان است.»

با این حال مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت که «هنوز به‌طورقطع و یقین» نمی‌توان گفت که به جای شیر، نوشابه مصرف می‌شود.