وقتی دولت خواب بود، سیل زندگی مردم را شست و برد

رئیس سازمان مدیریت بحران: برآورد دقیق خسارت‌ها تا دو هفته دیگر مشخص می‌شود

آمار مرگ‌ومیر ناشی از سیلاب‌های اخیر همچنان در هاله‌ای از ابهام است - Iranian Red Crescent / AFP

بر اساس با آمار رسمی، در نتیجه سیلاب‌های ناشی از باران‌های موسمی مرداد ۱۴۰۱، بیش از ۹۰ نفر کشته شدند. از تعداد مفقودان و مصدومان آمار دقیقی وجود ندارد و به بخش‌های مختلف عشایری، کشاورزی، میراث فرهنگی، راهداری، مدارس و اموال مردم نیز خسارت‌های زیادی وارد شده است؛ با این حال مقام‌های دولتی ادعا می‌کنند که در مدیریت سیلاب‌ها موفق عمل کرده‌اند.

محمدحسن نامی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران، در نشست اخیر این سازمان در استان مرکزی، به‌صراحت ادعا کرد: «اگر همراهی مدیران در سیلاب اخیر نبود، تلفات بیشتری به استان‌های کشور وارد می‌شد.» او در عین حال اذعان کرد که میزان دقیق خسارت‌ها تا دو هفته دیگر مشخص می‌شود.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مدیران دولتی و استانی خسارت‌های گسترده سیل بر زیرساخت‌ها، زندگی و جان مردم را تایید کرده‌اند. تنها در یک مورد، عشایر استان تهران بالغ‌ بر ۲۰ میلیارد تومان خسارت دیدند و بیش از ۳۰۰ راس دام‌ آن‌ها در سیل تلف شد. این آمار را فرشید ذبیحی، مدیر امور عشایر استان تهران، به خبرگزاری ایسنا اعلام کرد و گفت که پس از سیل اخیر، حدود ۵۰۰ کیلومتر از مسیرهای عشایری استان تهران تخریب و مسدود شدند.

وضعیت عشایر در دیگر استان‌های ایران نیز تعریفی ندارد؛ ویدیوها و تصاویری که روزهای گذشته از عشایر استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان منتشر شد، نشان می‌دهد که بسیاری از آنان دام‌ها، چادرها و وسایل زندگی خود را از دست داده‌اند و از سازمان‌های دولتی هیچ کمکی دریافت نکرده‌اند.

این در حالی است که شامگاه یکشنبه، ۱۶ مرداد، بار دیگر بارش‌های شدید به طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل در مناطق عشایرنشین استان چهارمحال و بختیاری منجر شد و به روستاها و شهرهای این استان خسارت‌های زیادی وارد آمد. خسرو کیانی، سرپرست اداره‌ کل مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری، وضعیت مناطق عشایرنشین این استان را بحرانی خواند و گفت که بارش‌ها خسارت‌های مالی جدیدی به جا گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استاندار چهارمحال و بختیاری پیش‌تر میزان خسارات مالی وارده به این استان در جریان سیل ششم و هفتم مردادماه را سه تا چهار هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

عباس پاپی‌زاده، رئیس سازمان امور عشایر ایران، نیز روز ۹ مرداد گفت: «سیلاب‌های اخیر به زیرساخت‌ها در مناطق عشایری ۳۰ شهرستان آسیب جدی وارد کردند و تاکنون هفت هزار راس دام عشایر تلف شده‌اند.»

به گفته او، در این سیلاب‌ها به زیرساخت‌ها در حوزه راه‌های عشایری و منابع آبی عشایر آسیب جدی وارد شد و تعداد زیادی از سیاه‌چادرها و سرپناه‌های عشایر، چشمه‌ها و قنوات و مکان‌های نگهداری دام خسارت دیدند.

خسارت‌های بخش کشاورزی

سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی، در نخستین روزهای وقوع سیل اخیر، گفت که میزان خسارت‌های سیلاب‌ها حدود شش هزار میلیارد تومان بود. او روز نهم مرداد، برآورد جدیدی از میزان خسارت به کشاورزان، دامداران و باغداران ارائه کرد و گفت که در برآورد دوم، این عدد به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. او همچنین پیش‌بینی کرد که احتمال افزایش میزان خسارت همچنان وجود دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که تنها در استان سیستان و بلوچستان، به بخش‌های کشاورزی، راهداری، شهرداری‌‌ها، منابع طبیعی، برق، آب، مسکن و عشایر ۳۵ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال خسارت وارد شد که در این میان، بخش کشاورزی این استان بیش از هشت هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال آسیب دید.

محمدمهدی برومندی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، نیز میزان خسارت به بخش کشاورزی استان فارس را چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد. او به خبرگزاری ایلنا گفت که سیل به بسیاری از قنوات استان فارس آسیب جدی وارد کرد و حتی بعضی از قنات‌های این استان ۱۰۰ درصد خسارت دیدند.

تخریب میراث فرهنگی

بنا بر اعلام عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، سیلاب‌های مردادماه دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بناهای تاریخی ایران خسارت وارد کرد و در مدت دو هفته، ۷۳۰ بنا و محوطه تاریخی از سیلاب‌ها متاثر شدند. در این میان، بیشترین آسیب به بناهای تاریخی یزد وارد شد؛ به‌ طوری‌ که به گفته کاوه منصوری، کارشناس مرمت بناهای تاریخی، سیل مردادماه به ۲۴۰ خانه تاریخی یزد آسیب زد و فرایند تخریب مجموعه «امیر چخماق» را تشدید کرد.

میزان خسارت‌ راه‌ها و مدارس

غلامعباس بهرامی‌نیا، مدیرکل بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، روز یکشنبه، ۱۶ مرداد، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، از خسارت یک هزار و ۲۸۰ میلیارد تومانی سیل به راه‌های ایران خبر داد و گفت:‌ «برآورد قطعی هنوز مشخص نشده است.» به گفته او، ۷۹ محور شریانی و غیرشریانی در بارش‌های شدید و سیل اخیر درگیر شدند و بیش از دو هزار و ۳۸۰ کیلومتر از راه‌های روستایی، فرعی و اصلی آسیب دیدند.

یوسف نوری، وزیر آموزش‌وپرورش، نیز خسارت ۱۸۲ میلیارد تومانی سیل به مدارس استان‌های مختلف را تایید کرد و گفت که ۵۶۹ مدرسه در جریان سیل آسیب دیدند و باید تعمیر یا بازسازی شوند.

آمار مرگ‌ومیر ناشی از سیلاب‌های اخیر نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام است؛ سازمان پزشکی قانونی مرگ ۹۵ نفر را در سیلاب‌ها تایید کرد اما گزارش‌های میدانی و تاکید ساکنان بومی مناطق از بیشتر بودن آمار قربانیان حکایت دارد.

با وجود خسارت‌های مالی و جانی هنگفت سیل‌های مردادماه و نابسامانی در امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده، مقام‌های دولت رئیسی از عملکرد خود دفاع می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از مردم با از دست دادن سرپناه و وسایل زندگی خود، حتی به آب آشامیدنی و غذای سالم هم دسترسی ندارند و در چنین شرایطی، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند وبا افزایش یافته است.