گفتگوی امیرعبداللهیان با گوترش و خوش‌بینی نماینده روسیه به مذاکرات

ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران یا پی‌ام‌دی، از مسائل مورد مناقشه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با جمهوری اسلامی ایران است

اولیانوف جو کلی مذاکرات وین را «مثبت» خواند و ضمن بیان اینکه «شگفت‌زده نمی‌شوم اگر خیلی زود به نتیجه برسیم»، در عین حال، تاکید کرد که هیچ تضمینی وجود ندارد- AFP

در حالیکه نماینده روسیه در مذاکرات وین از وجود اختلاف‌های جزئی درباره موضوعات پادمانی، تضمین‌های اقتصادی، و توقف اقدامات هسته‌ای ایران خبر داد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در تماس تلفنی با دبیرکل سازمان ملل، گفت که رسیدن به توافق در مذاکرات وین، به انعطاف آمریکا و نیز اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بستن پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران بستگی دارد.

حسین امیرعبداللهیان در تماس با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت: «همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استمرار دارد، اما معتقدیم آژانس باید با فاصله گرفتن از موضوعات انحرافی و غیرسازنده سیاسی و از مسیر فنی، موضوعات باقی‌مانده پادمانی را به طور کامل حل و فصل کند.»

امیرعبداللهیان با بیان اینکه «ما برای رسیدن به یک توافق قوی و پایدار جدی هستیم»، گفت: «اکنون نیز مذاکرات در مسیر خود در وین با جدیت دنبال می‌شود؛ البته نتیجه این موضوع بستگی دارد به اینکه آیا آمریکا می‌خواهد توافقی صورت گیرد و آیا آمریکا انعطاف و واقع‌بینی لازم را در عمل از خود نشان خواهد داد؟»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: «ما اراده جدی و واقعی برای رسیدن به توافق قوی و پایدار را داریم و آن را نشان داده‌ایم.»

از سوی دیگر، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، گفت که درباره موضوعات پادمانی، تضمین‌های اقتصادی، و توقف اقدامات اتمی ایران، همچنان اختلاف‌های جزئی وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده روسیه در مذاکرات وین، در مصاحبه با شبکه «ایران اینترنشنال» با تاکید بر اینکه «موضوعات پادمانی هنوز حل نشده، اما پیشرفت‌هایی در اینباره رخ داده است»، از پاسخ به پرسشی درباره خواسته ایران برای حل مسائل پادمانی از طریق مذاکرات سیاسی و نه مذاکرات فنی، خودداری کرد.

اولیانوف جو کلی مذاکرات وین را «مثبت» خواند و ضمن بیان اینکه «شگفت‌زده نمی‌شوم اگر خیلی زود به نتیجه برسیم»، در عین حال، تاکید کرد که هیچ تضمینی وجود ندارد.

اظهارات وزیر خارجه حکومت ایران در تماس با دبیرکل سازمان ملل متحد درباره نحوه حل «موضوعات باقی‌مانده پادمانی» میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از آن بیان می‌شود که معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد که شرط ابراهیم رئیسی برای توافق نهایی، «بسته شدن ادعاهای پادمانی» است.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر این شرط ابراهیم رئیسی برای رسیدن به توافق برای احیای برجام، گفت: «در تمامی گفت‌وگوهای تلفنی ابراهیم رئیسی با روسای جمهوری فرانسه، روسیه و چین، موضع قاطع ایشان این بود که فقط زمانی که ادعاهای پادمانی حل و فصل و بسته شود، توافق نهایی قابل دست یافتن است.»

پیش از این، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز در مواضعی مشابه با رئیسی گفته بود، «موارد ادعایی و مکان‌های ادعایی در برجام در قالب پی‌ام‌دی (PMD) بسته شده است و باید بدانند که موارد بسته‌شده دوباره باز نمی‌شود، چون اصل و اساس برجام پاسخی به همین موارد ادعایی» بوده است.

ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران یا پی‌ام‌دی (PMD)، از مسائل مورد مناقشه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با جمهوری اسلامی ایران است. پس از آنچه اسرائیل «سرقت اسناد آرشیو هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در یازدهم بهمن‌ ۱۳۹۶» عنوان کرده است و افشای بخشی از این اسناد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان پاسخ‌گویی جمهوری اسلامی ایران به پرسش‌هایی درباره رد اورانیوم و فعالیت هسته‌ای در سه سایت اعلام‌نشده ایران در تورقوزآباد، ورامین و مریوان شد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارشی که به نشست شورای حکام در خرداد ۱۴۰۱ ارائه کرد، گفت جمهوری اسلامی ایران هنوز به پرسش‌های آژانس درباره این سه سایت پاسخی که به لحاظ «فنی» معتبر باشد، نداده است.

از چالش‌های دیگر آژانس با تهران، اقدام جمهوری اسلامی ایران به افزایش سطح غنی‌سازی تا ۶۰ درصد و به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته‌ای است که طبق برجام، استفاده از آن‌ها منع شده بود.

علاوه بر این‌ موارد، جمهوری اسلامی ایران ۲۷ دوربین از دوربین‌‌های نظارتی آژانس را در تاسیسات هسته‌ای ایران خاموش کرده است.

از سوی دیگر، کمال خرازی، مشاور امور بین‌الملل علی خامنه‌ای، روز ۲۶ تیر در مصاحبه‌ با شبکه الجزیره گفت که ایران توانایی‌های فنی ساخت بمب هسته‌ای را دارد، ولی قصد انجام آن را ندارد. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، و محمد جواد لاریجانی، معاون پیشین قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، نیز اظهارات مشابهی بیان کرده‌اند.

با این حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در تماس تلفنی خود با دبیرکل سازمان ملل به «فتوای رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره حرمت کاربرد سلاح هسته‌ای» اشاره کرد و گفت: «این فتوا بر همگان حجت و روشن است و سلاح هسته‌ای در دکترین جمهوری اسلامی ایران جایگاهی ندارد و مغایر با سیاست‌ها و اعتقادات ما است.»