تعطیلی دو هیئت و سانسور مداحی‌ها؛ عزاداری در یزد دوباره جنجال آفرید

نهادهای امنیتی اقدام به سانسور و تعطیلی هیئت‌های یزدی منتقد کردند

کانال تلگرامی محلی «باران کویر»، که اخبار یزد را پوشش می‌دهد، خبر از ممنوعیت اجرای مراسم برای دو هیئت معروف این استان، هیئت بعثت و هیئت فهادان داد.

این کانال تلگرامی به نقل از یک شهروند یزدی نوشت: «فشارهای برخی نهادهای خاص بر هیئت‌ها و حسینیه‌های یزد چنان شدت گرفته که نوحه‌ها را عوض می‌کنند و حتی کار به سانسور واژگان نوحه‌ها هم رسیده تا جایی که یکی از نوحه‌خوانان معروف نیز ممنوع‌الصدا شده است. بعضا در مواردی پس از حذف کلمه‌های نوحه، خودشان کلمه‌های بی‌ربط را بدون رعایت نکات شعری و تخصصی جایگزین می‌کنند و به هیئت می‌گویند همین را بخوان! و از حرکت برخی هیئت‌های بزرگ به بهانه تایید نشدن شعر، جلوگیری می‌شود!»

هیئت بعثت و هیئت فهادان در سال‌های گذشته مداحی متفاوتی نسبت به آنچه حاکمیت در حال ترویج آن است انجام داده و با تاکید بر واژگانی چون «آزادگی»، «آزادی» و «قیام» در اشعارشان، در نقطه مقابل هیئت‌های حکومتی قرار گرفته بودند که بر «ولایت پذیری»، «جهاد» و «اسرائیل ستیزی» تاکید می‌کنند.

از سوی دیگر سبک مداحی یزدی، به سبک سنتی نزدیک‌تر است در حالی که مداحان حکومتی با استفاده از سبک‌های موسیقی راک، متال و گاهی اوقات پاپ تلاش می‌کنند که با ایجاد جذابیت، افراد بیشتری را به سمت خود جذب کنند.

سال‌های گذشته ویدئو مداحی‌های هیئت بعثت دست به دست می‌چرخید و امسال نیز با وجود ممنوعیت برگزاری مراسم محرم توسط این هیئت، یکی از ویدئوهای قدیمی آن‌ها بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد. در بخشی از این مداحی با طعنه نسبت به حاکمان جمهوری اسلامی آمده است:

«غره مشو که ملک ری، با تو وفا نمی‌کند/ آه ستم‌کشیدگان، بدان خطا نمی‌کند

تکیه به منبر دادی، بوسه به خنجر دادی/ نام خدا را بردی، خون مسلمان خوردی»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما امسال تلویزیون یزد اقدام به پوشش تصویری هیئتی دیگر در یزد کرد. هیاتی که مصطفی راغب، خواننده پاپ در آن اقدام به مداحی می‌کرد. شمایل و نحوه سینه‌زنی در این مراسم مشابه هیئت بعثت یزد بود، اما خواننده و محتوای شعر، چیزی بود که از فیلتر تایید نهادهای امنیتی گذشته بود. مصطفی راغب، جزو خوانندگان سفارشی پاپ به شمار می‌رود. او جزو معدود خوانندگانی بود که در مراسم افطاری ابراهیم رئیسی شرکت کرده بود. این خواننده پاپ، با خواندن تیتراژ برنامه‌ها و سریال‌های صدا و سیما شهرت یافت. راغب همچنین در برنامه‌های مذهبی صدا و سیما نیز حضور فعال داشت و به این برنامه‌ها دعوت می‌شد.

کانال خبری باران کویر اقدام به انتشار بخش‌هایی از شعرهایی که مورد تایید نهادهای امنیتی قرار نگرفته کرد. بخشی از این اشعار مانند سال‌های گذشته، با طعنه به مسائل اجتماعی و سیاسی روز اشاره می‌کند. این کانال خبری همچنین اطلاع داده است که یکی از این اشعار مربوط به سعید بیابانکی بوده است که در دیدار شاعران با خامنه‌ای نیز حضور داشته است. بخشی از اشعار سانسور شده بدین شرح است:

«از سجده طولانی گر پیشانی‌تان پر پینه‌ است/ از من که ولی اللهم، اما دلتان پر کینه است

امشب شب عشق است ای دل، ای جان به عبادت برخیز/ ای عاشق یزدان منشین، ای اهل عدالت برخیز

از دین شما بیزارم، دینی که فقط بهتان است/ اسلام سراپا تزویر، اسلام ابوسفیان است

داغ همه یارانم، با آنکه به جان سنگین است/ جان دادن سرخم بهتر، از زندگی ننگین است»

«ای دین عدالت گستر، ای ارثیه اجدادی/ می‌بوسمت ای دینداری، می‌خواهمت ای آزادی

ای تشنه آب کوثر، بشتاب و فداکاری کن/ ای کوفی بیزار از ظلم، برخیز و مرا یاری کن»