درگیری میان اسرائیل و جهاد اسلامی ادامه دارد؛ شمار کشته‌شدگان فلسطینی به ۲۴ تن رسید

با وجود تلاش‌های میانجی‌‌گران بین‌المللی، از جمله سازمان ملل، هیچ چشم‌‌اندازی برای توقف درگیری‌ها وجود ندارد

وزارت خارجه آمریکا، ضمن اشاره به حق اسرائیل برای دفاع از خود، از هر دو طرف خواست از تشدید درگیری‌ها خودداری کنند- SAID KHATIB/ AFP

درگیری میان اسرائیل و گروه جهاد اسلامی فلسطینی، با راکت‌پرانی فلسطینی‌ها به اسرائیل و حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه کماکان دارد. به‌گفته مقام‌های بهداشتی در غزه، تاکنون ۲۴ فلسطینی، از جمله شش کودک، در جریان حملات هوایی اسرائیل کشته شدند.

روزنامه نیویورک‌تایمز بامداد روز یک‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت با وجود تلاش‌های میانجی‌‌گران منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله سازمان ملل، هیچ چشم‌‌اندازی برای توقف فوری درگیری‌ها وجود ندارد.

وزارت خارجه آمریکا، ضمن اشاره به حق اسرائیل برای دفاع از خود از هر دو طرف خواست از تشدید درگیری‌ها خودداری کنند.

ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد برآوردهای اولیه حکایت از کشته شدن ۱۵ تن، از جمله تیسیر الجعبری، فرمانده شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطینی، دارد.

در پاسخ به حملات هوایی مرگ‌بار اسرائیل، جهاد اسلامی موجی از راکت‌ها که تعداد آن‌ها تا ۲۰۰ عدد برآورد شده را به تل‌آویو، قطب اقتصادی اسرائیل، و همچنین شهرها و مناطق جنوب اسرائیل شلیک کرد که بیشتر آنها رهگیری شدند. این درگیری‌ها زندگی هزاران نفر در دو طرف مرز را مختل کرده است. رسانه‌های اسرائیلی از به صدا درآمدن آژیر خطر در تل‌آویو و شهرهای دیگری چون اشکلون، اشدود، سدروت و کیبوتص‌های موجود در نزدیکی غزه خبر دادند. یک راکت به پارکینگی در شهر اشکلون و دیگری به خانه‌ای در سدروت اصابت کرده است.

اسرائیل گفته است که به تلافی حملات راکتی جهاد اسلامی، روز شنبه اهداف دیگری از این گروه شبه‌نظامی فلسطینی را هدف قرار داده است.

مصر گفته است که به عنوان میانجی، برای برقراری آرامش با هر دو طرف اسرائیل و جهاد اسلامی در تماس مداوم است. یک مقام ارشد مصری آگاه به مذاکرات آتش‌بس ابراز امیدواری کرد که اسرائیل «هرچه زودتر» و تا قبل از روز یکشنبه، که‌ شماری از  یهودیان مومن قصد دارند برای مراسم مذهبی «تیشا بئاو» به منطقه حرم شریف بروند، با آتش‌بس موافقت کند تا احتمال تنش کاهش یابد. تیمی از کارشناسان امنیتی مصر روز شنبه وارد اسرائیل شدند و قرار است برای مذاکرات صلح به نوار غزه نیز بروند.

افزایش تنش موجود به تصمیم حماس- که کنترل غزه را در اختیار دارد- برای پیوستن به درگیری یا حفظ موضعی که در یک روز گذشته اتخاذ کرده و ماندن در حاشیه، بستگی دارد.

جهاد اسلامی گفته است که حاضر به برقراری آتش‌بس فوری نیست و یک مقام آن به خبرگزاری رویترز گفت: «اکنون زمان مقاومت است و نه آتش‌بس.» جهاد اسلامی تاکنون از اعلام شمار اعضای کشته‌شده‌اش از روز جمعه به این سو خودداری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رسانه‌ها راکت‌‌پرانی جهاد اسلامی به اسرائیل در تمامی طول شب ادامه یافت. حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه نیز در روز شنبه ادامه یافته و تصاویر و ویدیوهایی از سوگواری مردم برای عزيزان کشته‌شده خود در حملات هوایی اسرائیل حکایت دارد. 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه در تماس تلفنی با زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی، «مقاومت فلسطین و مردم غزه» را پیروز نهایی میدان توصیف کرد و گفت که تل‌آویو «با تداوم بحران‌آفرینی» قصد دارد بر بحران‌های داخلی خود سرپوش بگذارد.

پیشتر در روز شنبه، نخاله که به تهران سفر کرده با حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار کرد. سلامی در این دیدار «آزادی فلسطین»‌ را یک «راهبرد قطعی» برای ایران توصیف کرد و گفت که «مقاومت فلسطین» در مقایسه با گذشته توسعه یافته و ظرفیت‌های آن حاکی است که توان اداره جنگ‌های بزرگ را دارد.

تهران از حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه حمایت مالی و تسلیحاتی و آموزشی می‌کند. زیاد نخاله در دیدار با سلامی تاکید کرد که «حضور حامیان ملت فلسطین به‌ویژه ایران به تقویت روحیه و توانمندی مقاومت فلسطین منجر شده است.»

وزیر خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای حملات اسرائیل به نوار غزه را محکوم کرد و ضمن ابراز نگرانی درباره افزایش تنش‌ها در منطقه و توقف فوری درگیری، گفت «کشته شدن غیرنظامیان و کودکان در این حملات غیرقابل‌قبول است.»

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل روز شنبه گفت که از شروع عملیات در نوار غزه، ارتش اسرائیل «تروریست‌های زیادی را کشته که قصد حمله راکتی به اسرائیل را داشتند.» او گفت: «اسرائیل ده‌ها هدف نظامی جهاد اسلامی که برای تولید و پرتاب راکت استفاده می‌کرد را هدف قرار داده است.»

گانتز همچنین گفت:‌ «ارتباط رهبران جهاد اسلامی که در رستوران‌ها و هتل‌های خارجی در تهران و سوریه و لبنان نشسته‌اند، با مردم خود قطع شده و به جان و معیشت ساکنین غزه آسیب جدی می‌زنند.»

عملیات «سپیده‌دم» اسرائیل همزمان با سفر زیاد نخاله به تهران انجام شد. پایگاه جهاد اسلامی غزه است اما رهبری آن در بیروت و دمشق و دوحه نیز مستقر است و روابط نزدیک با مقام‌های ایرانی از آنجاها حفظ می‌شود.

تحلیلگران می‌گویند عملیات نظامی فعلی به یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل فرصت داده تا توانایی امنیتی خود را پیشاپیش انتخابات پیش روی اسرائیل در اول ماه نوامبر، نشان دهد. منتقدان لاپید می‌گویند که نداشتن سابقه امنیتی در کارنامه حرفه‌ای او نقطه ضعفی برای رقابت انتخاباتی است.