بلومبرگ: یا ظرف ۷۲ ساعت توافق می‌شود یا دیگر توافق امکان‌پذیر نیست

دستکم دو موضوع تازه در ارتباط با برنامه اتمی ایران در ماه‌های اخیر مطرح شده است

با احتساب موارد پیشین، فهرست موانع دست‌یابی به توافق به شش یا هفت مورد رسیده است- Alex HALADA / AFP

در پایان روز اول دور تازه‌ مذاکرات «احیای برجام» در وین، خبرگزاری بلومبرگ به‌نقل از منابع اروپایی خود نوشت حکومت ایران و ایالات متحده، در مقایسه با دور قبلی مذاکرات در ماه مارس، در مواضع دورتری از هم قرار دارند و اگر قرار باشد توافقی به‌دست بیاید، یا ظرف ۷۲ ساعت آینده به دست می‌آید یا دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی که بامداد روز جمعه ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ منتشر کرد به نقل از دو تن از دیپلمات‌های اروپایی که در وین حضور دارند، نوشت دستکم دو موضوع تازه در ارتباط با برنامه اتمی حکومت ایران، طی ماه‌های گذشته مطرح شد که با احتساب موارد پیشین، فهرست موانع دست‌یابی به توافق به شش یا هفت مورد رسیده است.

بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود، به‌نقل از دیپلمات‌های اروپایی، بدون ذکر نام نوشت، هرچند این امکان وجود دارد که موانع «فنی» پیش روی مذاکرات، طی ۷۲ ساعت آینده برطرف شود، اما در نهایت رسیدن به یک توافق، مستلزم «تصمیم‌گیری سیاسی» مقام‌های ارشد هر دو کشور است. مقام‌هایی که به‌نظر می‌رسد برای رسیدن به چنین توافقی، در مقایسه با گذشته، تمایلی کم‌تری دارند.

بلومبرگ در ادامه گزارش خود، با اشاره به ظرفیت منابع انرژی ایران نوشت: ایران دومین دارنده منابع گاز طبیعی و چهارمین دارنده نفت در جهان است؛ با چنین ظرفیتی، اگر توافقی به‌دست بیاید این توافق می‌تواند ابعاد کنونی بحران انرژی در جهان را کاهش دهد، هرچند چشم‌انداز دستیابی به چنین توافقی محدود و مبهم است.

REUTERS/Lisa Leutner

به‌نوشته بلومبرگ، پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای «برجام»، حکومت ایران با ادامه برنامه غنی‌سازی اورانیوم و ایجاد محدودیت برای نظارت‌های بین‌المللی به تصمیم دولت ترامپ، رئيس‌جمهوری پیشین آمریکا، پاسخ داد.

بلومبرگ در ادامه این بخش از گزارش خود نوشت حکومت ایران برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را به اندازه‌ای پیش برد که در حال حاضر ذخایر کافی برای ساخت چند سلاح اتمی در اختیار دارد.

خبرگزاری بلومبرگ به‌نقل از منابع خود نوشت دستکم دو مسئله مطرح است. نخست این که ذخایر اورانیوم ۶۰درصدی ایران در حال افزایش است و دیگر این که حکومت ایران اصرار دارد «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» تحقیقاتش را درباره فعالیت‌های اتمی چند دهه گذشته متوقف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، به گفته دیپلمات‌های حاضر در وین، بارقه‌هایی از امیدواری نیز وجود دارد.

از جمله این که به‌نظر می‌رسد حکومت ایران از دو خواسته اصلی خود، مبنی حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده و دریافت تضمین‌های حقوقی برای باقی ماندن دولت آمریکا در «برجام»، کوتاه آمده است.

در مقابل، گفت‌وگوهای انجام شده که حتی اگر دولت بعدی آمریکا، یا کنگره ایالات متحده، توافق «برجام» را رد کردند، حکومت ایران بتواند «غرامت‌های مشخصی» دریافت کند و راه برای «بازگشت اقتصاد ایران» هموار باشد.

بلومبرگ در بخش پایانی گزارش روز جمعه خود، با اشاره به طرح تازه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نوشت هرچند طرح پیشنهادی «اتحادیه اروپا» روی میز است، اما «ملاحظات سیاسی» هر دو طرف ممکن است در نهایت مانع از رسیدن به توافق شود.

چرا که از یک طرف، رهبران جمهوری اسلامی می‌دانند اگر از برنامه اتمی و دستاوردهای هسته‌ای خود صرف‌نظر کنند، امکان چانه‌زنی‌های خود در مذاکرات احتمالی سال‌های آینده را از دست می‌دهند و از طرف دیگر، دولت بایدن، در آستانه انتخابات ماه نوامبر کنگره، مایل نیست بیشتر خود را زیر فشار مخالفان توافق هسته‌ای با حکومت ایران که در هر دو حزب قدرتمند، قرار دهد.