روسیه می‌گوید ماهواره ایرانی خیام را به فضا می‌فرستد

خبرگزاری‌های ایرانی نیز گفته‌اند که سازمان فضایی جمهوری اسلامی در همکاری مشترک با روسیه ماهواره خیام را به فضا پرتاب خواهد کرد

مالکیت ماهواره خیام «در اختیار سازمان فضایی ایران» است- ATTA KENARE / AFP

به‌گزارش خبرگزاری فارس، قرار است وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، در یک همکاری مشترک با روسیه، ماهواره «خیام» را به فضا بفرستد. به‌گزارش این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ماهواره خیام «از ایستگاه فضایی بایکونورقزاقستان توسط ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب خواهد شد.»

فارس، که خبر مربوط به ماهواره خیام را در روز چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ منتشر کرد، نوشت:«اخبار تکمیلی در مورد مشخصات این ماهواره و کاربردهای آن هفته آینده و پس از پرتاب ماهواره در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.»

آژانس خبری فضایی روسیه، روس‌کوسموس، نیز ضمن اعلام این خبر گفت که روسیه در تاریخ نهم ماه اوت، «از سوی ایران و با استفاده از موشک سایوز ماهواره سنجش‌ از راه دور ماهواره خیام» را به مدار زمین خواهد فرستاد.

با این‌وجود، خبرگزاری فارس، به‌نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران، نوشت که ماهواره خیام «ارتقا بهره‌وری کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت حوادث طبیعی، پایش ساخت‌وسازها و مقابله با زمین‌خواری، پایش مخاطرات زیست‌محیطی، پایش معادن و پایش مرزها» را در پی خواهد داشت.

خبرگزاری مهر نیز با انتشار این خبر، نوشت مالکیت ماهواره خیام «در اختیار سازمان فضایی ایران» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرتضی براری، رئیس سابق سازمان فضایی جمهوری اسلامی ایران، با انتشار یادداشتی کوتاه در خبرآنلاین، ضمن اشاره به سابقه پروژه مربوط به ماهواره خیام، تاکید کرد «همزمان با تاسیس مرکز کنترل ماهواره خیام» برخی پروژه‌های- به‌ادعای او- غیر نظامی وزارت دفاع حکومت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از جمله پروژه‌ ساخت موشک‌های «ماهواره‌بر سیمرغ و ذوالجناح»، دنبال شده‌اند و «پیشرفت‌های قابل توجهی داشته‌اند.»

با این‌حال برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران، خاصه پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر که توان حمل کلاهک هسته‌ای را دارند، با مخالفت و بدبینی کشورهای غربی و برخی از کشورهای خاورمیانه همراه بوده است. این گروه از کشورها بر این باورند که بر خلاف ادعای حکومت ایران، که می‌گوید از توسعه برنامه موشکی‌اش اهداف دفاعی دارد، توسعه این برنامه تهدیدی علیه آنها به‌حساب می‌آید.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در اسفند ماه سال گذشته گفت برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران نگرانی شماره یک اسرائیل است، اما در عین‌حال برنامه موشکی حکومت ایران نیز باید متوقف شود، چون، به گفته او، توسعه برنامه موشکی ایران قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را برای این کشور فراهم می‌کند.

وزارت خارجه فرانسه نیز، در دسامبر سال گذشته میلادی و پس از شلیک موشک ماهواره‌بر «سیمرغ» به‌وسیله نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با انتشار بیانیه‌ای نوشت اگر چه مذاکرات مربوط به احیای برجام در وین با پیشرفت‌هایی همراه بوده است، اما جمهوری اسلامی ایران با پرتاب موشک‌ ماهواره‌بر به فضا این مذاکرات را با چالش روبرو کرده است. در بخشی از این بیانیه ضمن تاسف‌آور خواندن این اقدام‌ها چنین نوشته شده بود:«ما [حکومت] ایران را فرامی‌خوانیم از پرتاب موشک‌های بالستیک دیگر با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای خودداری کند.»؛ موضعی که آمریکا، بریتانیا و آلمان نیز با آن همدل‌اند و بارها بر روی آن تاکید کرده‌اند.