آمار متفاوت مردم و مسئولان از تعداد قربانیان سیل

اکنان امامزاده‌ داوود می‌گویند هنوز تعداد زیادی از قربانیان زیر آوارند

سیلاب‌ها از اول مرداد ۱۴۰۱ آغاز شدند و در ۲۴ استان ایران، خسارت‌هایی به جای گذاشتند - Iranian Red Crescent / AFP

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران، با استناد به آخرین آمار رسمی، شمار قربانیان سیلاب‌های اخیر را ۹۰ نفر اعلام کرد و گفت که تعداد مفقودان در این سیلاب‌ها هشت نفر است. 

در خبری دیگر، رضا حاج منوچهری، جانشین مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی، مرگ ۹۵ نفر در سیلاب‌های اخیر را تایید کرد و گفت که جسد ۵۱ مرد و ۴۴ زن به مراکز پزشکی قانونی استان‌ها ارجاع شده است. او به خبرگزاری ایسنا گفت که ۴۰ درصد قربانیان تهرانی بودند و «این آمار مربوط به فاصله زمانی چهارم تا دوازدهم مرداد ماه سال جاری است».

آماری که مسئولان جمهوری اسلامی ایران از تعداد کشته‌ها و مفقودان سیلاب‌ها ارائه کرده‌اند با گزارش‌های میدانی هم همخوانی ندارد. روزنامه شرق پنج روز پس از جاری شدن سیل مرگبار در روستای امامزاده داوود تهران، نوشت: «بوی اجسادی که چند روز است پیدا نشده‌اند، تمام محوطه را برداشته است.» یکی از ساکنان محلی نیز به این روزنامه گفت که هنوز تعداد زیادی از قربانیان زیر آوارند.

سیلاب‌های ناشی از پدیده مونسون از اول مرداد ۱۴۰۱ آغاز شدند و در ۲۴ استان ایران، خسارت‌هایی به جای گذاشتند. بر اساس اعلام محمدحسن نامی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران، ۱۳۶ شهر، یک هزار و ۳۴۴ روستا و ۱۳۳ شهرستان از سیلاب ناشی از توده بارشی مونسون متاثر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان آتش‌نشانی می‌گوید در منطقه امامزاده داوود ۲۲ جسد پیدا کرده و شمار مفقودان هم کمتر از تعداد انگشتان یک دست اعلام شده است؛ اما ساکنان محلی به روزنامه شرق گفتند: «اصرار دارند بگویند تمام اجساد را پیدا کرده‌اند. کلی کارگر در مغازه‌ها بوده‌اند که اصلا خانواده‌هایشان در جریان نیستند محل کارگری آن‌ها امامزاده داوود بود. حالا چند وقت که بگذرد، همه‌‌چیز معلوم می‌شود. شما فکر می‌کنید این بوی تعفن برای چیست؟ مگر می‌شود این بوی زننده از جسد دو سه نفر باشد؟»

در این گزارش، با انتقاد از وضعیت امدادرسانی به آسیب‌دیدگان سیل آمده است: «کار عملیاتی از متروپل هم بی‌نظم‌تر است و این شاید به وسعت تخریب بازگردد؛ اما به‌هرحال مردم از شرایط راضی نیستند.»

گزارش‌های میدانی از دیگر نقاط آسیب‌دیده از سیل نیز وضعیتی مشابه روستای امامزاده داوود را نشان می‌دهد. طی روزهای گذشته، عشایر استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان با انتشار تصاویری از شرایط خود و خسارت‌های شدید واردشده به محل اسکان و دام‌هایشان، از وضعیت امدادرسانی انتقاد کردند و گفتند که کسی به فریادشان نمی‌رسد.

ساکنان روستای مرزداران فیروزکوه نیز در فضای مجازی تاکید کردند شمار تلفات ناشی از سیل بیشتر از آمار رسمی است؛ زیرا این روستا به طور کامل تخریب شده است. وضعیت در برخی دیگر از روستاها در استان‌های سیستان و بلوچستان، مرکزی، کرمان و یزد نیز همین است؛ مردمی که خانه و زندگی خود را از دست داده‌اند، در شرایط دشواری زندگی می‌کنند اما مسئولان جمهوری اسلامی ایران همچنان از نحوه امدادرسانی دفاع می‌کنند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر پیش‌تر گفته بود که عملیات امدادرسانی در ۶۶۱ نقطه ایران ادامه دارد و اقلام غذایی و موارد موردنیاز سیل‌زدگان تامین شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، در روزهای آتی، بارش‌های موسمی، سیلاب‌های ناگهانی و طوفان گردوخاک در ۹ استان ایران ادامه دارد. اداره کل هواشناسی استان تهران هم با صدور وضعیت نارنجی‌رنگ از تهرانی‌ها خواست در مسیر رودخانه‌ها تردد و اتراق نکنند؛ زیرا احتمال جاری شدن دوباره سیلاب وجود دارد.