مشروب تقلبی در قشم ۱۰ نفر را راهی مراکز درمانی کرد

در ایران، خرید و فروش و مصرف نوشیدنی‌های الکلی بر اساس قوانین اسلام، ممنوع است

براساس اعلام سال ۱۳۹۸ سازمان بهداشت جهانی، ایران در رتبه نهم مصرف نوشیدنی‌های الکلی در جهان قرار داردـ فارس

مصرف نوشیدنی الکلی غیراستاندارد در استان هرمزگان بار دیگر ۱۰ نفر را راهی بیمارستان کرد. بنا بر اعلام فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، در روز‌های اخیر، یک زن و ۹ مرد در شهرستان قشم به دلیل مسمومیت الکلی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. 

به گفته نوروزیان، چهار تن از این افراد سرپایی مداوا و با رضایت شخصی ترخیص شدند اما شش نفر دیگر همچنان بستری‌اند. او اضافه کرد: «یک نفر با وضعیت وخیم در بخش مراقبت‌ ویژه بستری است و سه نفر نیز دیالیز شده‌اند.»

مسمومیت الکلی در استان هرمزگان در اردیبهشت ۱۴۰۱ هم بیش از ۷۵ نفر را در بندرعباس راهی بیمارستان کرد و به مرگ ۱۰ نفر منجر شد.

رسانه‌‌های ایران در سال ۱۳۹۷، گزارش دادند که از نیمه شهریور تا ۱۷ مهر آن سال، دست‌کم ۷۶۸ نفر در پی مصرف نوشیدنی الکلی تقلبی مسموم شده‌اند. البرز، تهران، مرکزی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، خراسان شمالی و قزوین از جمله استان‌هایی بودند که مسمومیت الکلی در آن‌ها گزارش شد. در پی این مسمومیت گسترده، ۱۷۰ نفر کلیه‌ خود را از دست دادند، ۱۶ نفر نابینا شدند و ۶۹ نفر هم به کام مرگ فرو رفتند.

ممنوعیت خرید و فروش و مصرف الکل در ایران، متقاضیان زیاد این نوشیدنی‌ها را راهی بازار سیاهی می‌کند که اجناس آن از طریق قاچاق یا تولید‌کنندگان خانگی تامین می‌شود. تقلب و رعایت نکردن موارد اساسی و لازم در تهیه و تولید این قبیل نوشیدنی‌ها که دور از چشم ناظران بهداشتی صورت می‌گیرد، طی چهار دهه گذشته، برای گروه قابل‌توجهی از مردم ایران عواقب وخیمی به دنبال داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه‌های اخیر، گران شدن مواد اولیه برای تهیه مشروبات الکلی دست‌ساز برخی تولید‌کنندگان را به استفاده از جایگزین‌های غیراستاندارد و مضر برای سلامتی سوق داده است و بالا رفتن قیمت اتانول تا لیتری ۷۰ هزار تومان به افزایش استفاده از متانول لیتری ۱۰ هزار تومانی در تولید نوشیدنی‌های دست‌ساز منجر شده که نتیجه آن افزایش آمار مسمومیت‌های الکلی در ایران بوده است.

اتانول که شباهت زیادی با متانول دارد، الکل خوراکی است که در نوشیدنی‌هایی مانند آبجو و... یافت می‌شود اما متانول یا الکل چوب، بسیار سمی‌ و ارزان‌تر از آن است. بیشترین دلیل مرگ‌و‌میر ناشی از مصرف نوشیدنی‌های الکلی دست‌ساز در ایران وجود ماده شیمیایی و سمی متانول در این نوع نوشیدنی‌ها است.

مصرف الکل در جامعه ایران واقعیتی انکارناپذیر است اما مقام‌های جمهوری اسلامی نه‌تنها مصرف آن را مجاز نمی‌کنند بلکه با وضع مجازات‌های سنگین، این مسئله را بغرنج‌تر کرده‌اند که افزایش مرگ‌ومیر‌ها و مسمومیت‌ها از جمله تبعات آن است.

نابینایی، آسیب‌های مغزی، از کار افتادن کلیه‌ها و کما از جمله پیامدهای مصرف نوشیدنی‌های الکلی تقلبی‌ در ایران محسوب می‌شوند.

بر اساس ماده ۷۰۲ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر فردی که در تولید، فروش و مصرف الکل نقش داشته باشد یا آن را نگهداری کند، به شش ماه تا یک سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی محکوم می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۳۹۸ اعلام کرد که ایران در رتبه نهم و افغانستان در رتبه چهارم مصرف نوشیدنی‌های الکلی در جهان قرار دارد. بر اساس این گزارش، هر ایرانی مصرف‌کننده دائم الکل بالای ۱۵ سال در سال ۱۳۹۵، نزدیک به ۳۰ لیتر (۲۸.۴) الکل خالص مصرف کرده است.