فرمانده سپاه: فضای مجازی میدان جنگ جدید است؛ شمشیرها را از نیام درآوردید

رهبر جمهوری اسلامی مخالف سرسخت آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و اینترنت آزاد است

فرمانده سپاه پاسداران رسانه و فضای مجازی را «یک میدان بزرگ جنگ بین ما و استکبار» خواند - Tasnim

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، در سخنان اخیر خود گفت که «دشمن» به دنبال تسخیر قلب‌ و ذهن جوانان است و می‌خواهد حجاب‌گریز و نمازگریز باشند. او از نیروهای بسیج خواست که منفعل نباشند و تصریح کرد: «فضای مجازی سرزمین و میدان جنگ جدید است. شمشیرها را از نیام درآوردید، باید فضای مجازی را از ناکامی دشمن پر کنید.»

سلامی که روز سه‌شنبه در جریان مراسمی با عنوان «رزمایش جهادگران، فعالان فضای مجازی و رسانه»، در صحن اصلی مقبره روح‌الله خمینی سخنرانی می‌کرد، با اشاره ضمنی به گسترش مخالفت‌ها با حجاب اجباری و کاهش اعتقادات مذهبی، خطاب به بسیجیان گفت: «دشمن هرگز خیرخواه ما نیست و می‌خواهد جوانان ما حجاب‌گریز و نمازگریز باشند و اندیشه‌های باطل غرب را که جز اسارت و بردگی در دنیای جهالت مدرن نداشته است، جاری کنند؛ در این جبهه تقابل بدانید در کدام سوی واقعه باید ایستاد.»

فرمانده سپاه پاسداران رسانه و فضای مجازی را «یک میدان بزرگ جنگ بین ما و استکبار» خواند و افزود: «دشمن می‌خواهد از فرزندان این امت هویت‌زدایی کند و جوانان ما را درباره تاریخ انقلاب اسلامی و دستاوردهایش در معرض شک قرار دهد و اعتماد و ایمان جوانان ما را سست کند.»

سلامی تاکید کرد که در جغرافیای فضای مجازی و حقیقی، هیچ بخشی نباید خنثی باشد زیرا «اینجا یک سرزمین جنگ جدید است، دشمن می‌خواهد از شکوه انقلاب ما روایت‌های جعلی و معکوس ایجاد کند». فرمانده کل سپاه پاسداران از بسیجیان خواست به عنوان «افسران جنگ نرم» با اعتماد به نفس کار کنند چون «ما در علم، فناوری، صنعت، دفاع و بهداشت پیشرفت کرده‌ایم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسین سلامی با بیان اینکه دشمن در فضای فیزیکی شکست خورده و راه نجات نظامی بر او بسته شده است، افزود: «حالا  دشمن به دنبال راهی برای تسخیر قلب‌ها و ذهن‌های جوانان است.»

او از بسیجیان خواست فضای مجازی را «از رسوا شدن و ناکامی دشمن» پر کنند و افزود: «شما راه را بر دشمن بسته‌اید و بیرق‌های جهاد را برپا کرده‌اید، شمشیرها را از نیام درآوردید.»

علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، نیز چهارشنبه، ۵ مرداد ۱۴۰۱، با ادعای ورود جمهوری اسلامی ایران به «مرحله سوم قدرت»، هرگونه مخالفت با حجاب اجباری در ایران را به «دشمنان خبیث» نسبت داده بود. فدوی با تاکید بر وجود «خباثت‌های مختلف در امور مختلفی مثل حجاب» گفته بود که دشمن می‌خواهد با تکیه بر ظرفیت‌های فضای مجازی، ذهن و روح جوانان را تسخیر کند. به باور او، «اگر مشکلات اقتصادی و فرهنگی را با تکیه بر دستورات الهی حل کرده بودیم، الان در این حوزه نیز در اوج بودیم».

دور جدید اظهارات و ادعای فرماندهان ارشد سپاه پاسداران پس از آن آغاز شد که علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه، ۷ تیر ۱۴۰۱، از قوه قضاییه خواست با کسانی که به گفته او، در رسانه‌ها و فضای مجازی «ذهن مردم را تخریب می‌‌کنند»، برخورد کند. خامنه‌ای با طرح این درخواست گفت از آنجا که «امنیت روانی از جمله حقوق عمومی است»، دستگاه قضایی باید از «نگران کردن و تخریب ذهن مردم به‌وسیله شایعات و اظهارات دروغ و هراس‌افکن افراد مشخص یا نامشخص جلوگیری کند».

رهبر جمهوری اسلامی مخالف سرسخت آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و اینترنت آزاد است و اولین دستور رسمی برای فیلترینگ و سانسور اینترنت را در سال ۱۳۷۷ با عنوان «سیاست‌های کلی نظام در بخش شبکه‌های اطلاع‌رسانی رایانه‌ای»، به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کرد.

خامنه‌ای در آن دستور تاکید کرد که نظام اطلاع‌رسانی رایانه‌ای باید به منظور «صیانت» از امنیت سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و جلوگیری از جنبه‌ها و پیامدهای منفی ساماندهی شود. این دستور به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تشکیل اولین کمیته فیلترینگ سایت‌های اینترنتی در ایران منجر شد.