موج هفتم کرونا: شمار بیماران روزانه ۱۳ برابر و شمار جان‌باختگان ۱۲ برابر شد

طی شبانه‌روز گذشته ۹ هزار و ۳۵۰  بیمار جدید در کشور شناسایی شده است

آمار رسمی جان‌باختگان این بیماری، به ۱۴۲ هزار و ۱۳۴ نفر رسید- عکس از خبرگزاری فارس

با ادامه روند افزایشی آمار کرونا در ایران، بنابر آمار رسمی وزارت بهداشت، طی ۲۱ روز شمار بیماران جدید و تعداد بستری‌های روزانه ۱۳ برابر و تعداد بیماران بستری در بخش‌های مراقبت ویژه شش برابر شده و تعداد جان‌باختگان با افزایش ۱۲ برابری به ۷۴ نفر افزایش یافته است و در آستانه سه رقمی شدن قرار دارد.

وزارت بهداشت روز سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱، از افزایش تعداد جان‌باختگان روزانه کرونا خبر داد و اعلام کرد که در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۴ بیمار مبتلا به کرونا در کشور جان خود را از دست دادند و آمار رسمی جان‌باختگان این بیماری، به ۱۴۲ هزار و ۱۳۴ نفر رسید.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، همچنین طی شبانه‌روز گذشته ۹ هزار و ۳۵۰  بیمار جدید در کشور شناسایی شده است که از این تعداد هزار و ۴۳۱ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند.

این درحالی است که یکشنبه ۱۲ تیر، در روزهای آغازین موج هفتم کرونا، شمار بیماران روزانه کرونا ۷۱۷ نفر و تعداد بستری‌های روزانه ۱۰۴ نفر اعلام شده بود.

مقایسه این آمارها نشان می‌دهد که در فاصله ۱۲ تیر تا دوم مرداد، تعداد بیماران مبتلا به کرونا و تعداد بستری‌های روزانه بیش از ۱۳ برابر شده است.

تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نیز در ۱۲ تیر ماه ۲۱۱ نفر بود که با افزایش بیش از ۶ برابری به ۱۳۱۳ نفر در دوم مرداد رسیده است.

تعداد جان‌باختگان روزانه کرونا هم در ۱۲ تیر، ۶ نفر اعلام شده بود که در دوم مرداد از ۷۴ نفر عبور کرد و نشان از افزایش بیش از ۱۲ برابری تعداد مرگ‌های روزانه کرونا طی ۲۱ روز گذشته دارد.

محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، نیز با تایید افزایش شدید موارد ابتلا، بستری و مرگ ناشی از کرونا در ایران، شامگاه سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «بیماری دارد به‌سرعت پیشرفت می‌کند و درحالی‌که ما به نقطه‌ای رسیده بودیم که در روز کمتر از ۲۰۰ مورد ابتلا به کرونا داشتیم حالا روزانه نزدیک به ۱۰ هزار مورد ابتلا داریم.»

گویا افزود که موارد مرگ روزانه ناشی از کرونا به کمتر از چهار نفر در روز رسیده بود، اما حالا به حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر در روز افزایش یافته است و موارد بستری روزانه بیماران کرونا که کمتر از ۴۰ نفر بود حالا به هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین گفت ما هنوز به قله موج هفتم کرونا نرسیده‌ایم که بخواهیم در مورد آن قضاوت کنیم و دو راه هم بیشتر نداریم؛ اول اینکه واکسن بیشتری تزریق کنیم و دوم اینکه مردم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

گویا با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه حدود ۱۰۰ هزار نفر برای دریافت واکسن مراجعه می‌کنند، تاکید کرد که این تعداد کافی نیست و باید عقب‌ماندگی خود در واکسیناسیون را جبران کنیم.

او گفت که ویروس کرونا شوخی‌بردار نیست و کسانی که مبتلا شوند ممکن است جان خود را از دست بدهند و ضروری است که افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و کودکان رده سنی ۵ تا ۱۱ سال واکسن تزریق کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه «رده پوشش واکسیناسیون در ایران پایین است»، هشدار داد که اگر مدارس بازگشایی شوند و کودکان واکسینه‌نشده باشند، هم جان خودشان و هم جان کودکان دارای بیماری زمینه‌ای را با خطر مواجه می‌کنند.

با وجود اوج‌گیری موج هفتم کرونا و درحالی که شمار جان‌باختگان روزانه بار دیگر در آستانه سه رقمی شدن قرار گرفته، ستاد ملی مقابله با کرونا تاکنون برای مهار موج هفتم کرونا اقدام ویژه‌ای نکرده است.

در این میان، مقام‌های وزارت بهداشت به ارائه توصیه‌هایی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون و دریافت دوز یادآور اکتفا کرده‌اند.

هم‌زمان، دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا به جای در پیش گرفتن تدابیری برای مهار روند افزایشی کرونا، بر برگزاری گسترده مراسم مذهبی محرم و اعزام میلیونی زائران به مراسم پیاده‌روی اربعین در عراق تاکید دارند.

رئیسی همچنین روز دوشنبه اول مرداد ۱۴۰۱، تاکید کرد که مدارس و دانشگاه‌ها باید در موعد مقرر خود بازگشایی شوند. او گفت که همه الزام‌ها برای بازگشایی به‌موقع مراکز آموزشی مورد توجه قرار گیرد و هیچ بهانه‌ای نباید مانع از برگزاری حضوری کلاس‌های آموزشی شود.