دو کودک با تیراندازی مستقیم نیروی انتظامی در مریوان کشته شدند 

در اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸، دست‌کم ۲۴ کودک با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شدند

این نخستین بار نیست که در اثر تیراندازی مستقیم ماموران حکومتی، کودکان قربانی و کشته می‌شوند - abantribunal

تیراندازی مستقیم ماموران نیروی انتظامی به سمت خودرو یکی از اهالی مریوان در جاده خرم‌آباد، به کشته شدن دو کودک ۹ و ۱۲ ساله به نام‌های متین و مهدی راشدی‌منش منجر شد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد خانواده راشدی‌منش اهل روستای قلقله از توابع مریوان بودند و گفته می‌شود که ماموران با ادعای «حمل کالای قاچاق» به سمت خودرو رحمان راشدی‌منش تیراندازی کردند.

یکی از بستگان این خانواده به سازمان حقوق بشری کردستان گفت: «دو خودرو گشت نیروی انتظامی ماشین این فرد مریوانی را در نزدیکی خرم‌آباد تحت تعقیب قرار دادند و با وجود اطلاع از حضور اعضای خانواده این فرد در خودرو، آن را به رگبار بستند.»

به گفته این منبع، در جریان این تیراندازی، مهدی راشدی‌منش، کودک ۱۲ساله، درجا کشته شد و متین راشدی‌منش نیز پس از چند ساعت، به دلیل شدت جراحت، در یکی از بیمارستان‌های خرم‌آباد جان باخت. بر اساس این گزارش مادر دو کودک قربانی چند ساعت پس از بازداشت آزاد شد اما پدر آنان همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین بار نیست که کودکان در اثر تیراندازی مستقیم ماموران حکومتی جمهوری اسلامی ایران قربانی و کشته می‌شوند؛ سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر گزارش داده بود که در جریان اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸، دست‌کم ۲۴ کودک با شلیک مستقیم نیروهای حکومت ایران کشته شدند.

اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز در جریان تیراندازی ماموران نیروی انتظامی شهرستان ایرانشهر، یک کودک پنج‌ساله کشته شد. حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر نیز به‌تازگی از کشتار کودکان سوخت‌بر در سیستان و بلوچستان با شلیک ماموران جمهوری اسلامی ایران پرده برداشته است. بر اساس این گزارش، در مدت کمتر از یک هفته، سه کودک هفت تا ۱۷ ساله با تیراندازی ماموران نیروی انتظامی کشته شده‌اند.

دی‌ماه ۱۴۰۰ نیز ماموران نیروی انتظامی زنجان به بهانه نداشتن گواهینامه به یک خودرو شلیک کردند و یک دختر هشت‌ساله به نام مزگین پلنگی را کشتند. خواهر ۱۶ ساله مزگین نیز در این حادثه به‌شدت زخمی شد. سرنشینان این خودرو یک مادر به همراه دو دختر و پسرش و اهل روستای ملاحسن از توابع شهرستان ماکو در استان آذربایجان غربی بودند که برای دیدار با اقوام خود، به تهران رفته بودند.