نانسی پلوسی در آستانه سفر آسیایی خود نامی از تایوان نبرد

پلوسی سفر آسیایی خود را‌ آغاز کرده، اما در فهرست مقاصد او نامی از تایوان نشده است

پلوسی قرار بود چند ماه پیش به تایوان برود، اما پس از ابتلا به ویروس کرونا، سفر خود را لغو کرد- Jabin Botsford-Pool/Getty Images/AFP

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، قرار است روز دوشنبه، یکم اوت ۲۰۲۲ (۱۰ مرداد)، سفر آسیایی خود را با ورود به سنگاپور آغاز کند.

در هفته‌های اخیر احتمال اینکه بازدید از تایوان هم بخشی از این سفر باشد، باعث واهمه‌ها از واکنش چین شده است که این جزیره را بخشی از خاک خود محسوب می‌کند و دولت تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد. اما خانم پلوسی روز یکشنبه، ۳۱ ژوئیه، هنگام اعلام برنامه سفر خود، اشاره‌ای به تایوان نکرد و در نتیجه، انتقادها از اینکه او احتمالا سفر به این جزیره را برای امتیاز دادن به پکن کنار گذاشته باشد، بالا گرفت. 

پلوسی قرار بود چند ماه پیش به تایوان برود، اما پس از ابتلا به ویروس کرونا، سفر خود را لغو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او به‌تازگی در پاسخ به پرسشی درباره این سفر، گفته بود، «ما باید از تایوان پشتیبانی کنیم»، اما افزوده بود که جزئيات سفر خود را به دلایل امنیتی برملا نمی‌کند.

با این حال، او روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت که قرار است از سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و ژاپن دیدار کند، و اسمی از تایوان نیاورد. به گفته وب‌سایت اتاق بازرگانی آمریکا در سنگاپور، نانسی پلوسی بعدازظهر دوشنبه، یکم اوت، در مهمانی‌ای که این گروه برگزار می‌کند، شرکت خواهد کرد.

اگر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان برود، عالی‌رتبه‌ترین مقام آمریکایی از سال ۱۹۹۷ تاکنون خواهد بود که چنین می‌کند. آخرین بار در آن سال بود که نیوت گینگریچ، رئیس محافظه‌کار وقت مجلس نمایندگان، به تایوان سفر کرد. این در حالی است که روابط آمریکا و چین در وضعیت بسیار حساسی قرار دارد، و آمریکا نگران است که شی ژین پینگ، رهبر چین، در یک سال و نیم آینده بکوشد دست به تحرک نظامی علیه تایوان بزند.

بیشتر از جهان