هشدار شی جین‌پینگ به بایدن: در مورد مسئله تایوان با آتش بازی نکنید

رییس‌جمهوری چین در تماس تلفنی با رییس‌جمهوری آمریکا به بایدن گفت: «کسانی که با آتش بازی می‌کنند می‌سوزند»

ANTHONY WALLACE / AFP

شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین، روز پنجشنبه در تماس تلفنی با رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، ضمن ابراز نگرانی درباره سفر احتمالی نانسی پلوسی به تایوان، به جو بایدن هشدار داد که با آتش بازی نکند.

این پنجمین باری است که شی‌ جین‌پینگ و جو بایدن، به عنوان رهبران دو کشور چین و آمریکا تلفنی صحبت می‌کنند. چنان که وزارت خارجه چین نوشته، شی جین‌پینگ در این تماس به جو بایدن گفته است: «کسانی که با آتش بازی می‌کنند می‌سوزند.» شی همچنین ابراز امیدواری کرد که آمریکا درباره این مسئله «چشم‌هایش را باز کند.»

شی جین‌پینگ گفت که واشنگتن باید تابع «اصل چین واحد»‌ باشد و تاکید کرد که چین قاطعانه با استقلال تایوان و دخالت خارجی در آنجا مخالف است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاخ سفید گفت بایدن به شی جینپینگ گفته است که سیاست ایالات متحده آمریکا در مورد تایوان تغییر نکرده است و واشنگتن به شدت با تلاش‌های یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود یا تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان مخالف است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی تماس تلفنی رهبران آمریکا و چین، تایوان از حمایت بایدن تشکر کرد و گفت که مشارکت امنیتی خود با ایالات متحده را افزایش خواهد داد.

کاخ سفید گفت این تماس تلفنی در چارچوب تلاش‌های دولت برای تعمیق خطوط ارتباطی با چین و «مدیریت مسئولانه اختلافات‌ها» دو طرف است.

تماس تلفنی فوق همزمان با انتشار گزارش‌هایی از احتمال سفر نانسي پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان انجام شد؛ سفری که نشان‌دهند حمایت ایالات متحده آمریکا از جزیره تایوان است و با آن که بی‌سابقه نیست موجب نگرانی شماری از تحلیلگرانی شده است که می‌گویند چنین اقدامی در زمان اوج روابط پرتنش واشنگتن و پکن ممکن است به یک بحران بزرگ و حتی درگیری‌های ناخواسته منجر شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گفت که بایدن و شی در مورد امکان برگزاری اولین دیدار رو در رو به عنوان رهبران دو کشور ایالات متحده آمریکا و چین گفت‌وگو کرده و به تیم‌های خود دستور داده‌اند که این موضوع را بررسی کنند.

در مکالمه روز پنجشنبه رهبران آمریکا و چین، بایدن بر اهمیت حفظ خطوط ارتباطی درباره تایوان تاکید کرد. آنان همچنین درباره زمینه‌های دارای قابلیت گسترش همکاری‌های دوجانبه از جمله مسئله تغییرات آب‌وهوا، امنیت سلامتی و مقابله با مواد مخدر صحبت کردند.

شی جین‌پینگ در مورد مسئله تایوان، تاکید کرد که آمریکا و چین به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان، باید سیاست‌های اقتصاد کلان، زنجیره تامین کالاها در جهان، و همچنین امنیت انرژی و غذا در جهان، را دنبال کنند.

پکن درباره عواقب احتمالی سفر پلوسی به تایوان هشدار داده و شی وعده داده است که در صورت لزوم تاینوان را تحت کنترل پکن درخواهد آورد.

چین در مورد گام‌هایی که در صورت سفر پلوسی برخواهد داشت جزییاتی را اعلام نکرده است.

رویترز به نقل از مقام ارشد دولت بایدن که نامش را اعلام نکرده همچنین گفت که شی در گذشته نیز ادبیات و لحن مشابهی را در مورد تایوان به کار برده بود. او گفت که دو طرف در مکالمه اخیرشان بر دیدگاه‌های متفاوت خود درباره تایوان در طول ۴۰ سال گذشته تاکید کرده‌اند. این مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت: «مکالمه ‌آنها درباره تایوان صریح و صادقانه بود.»

تماس تلفنی شی جین‌پینگ و جو بایدن بیش از دو ساعت طول کشید. مقامات آمریکایی گفته بودند که مسئله حمله روسیه به اوکراین که چین هنوز آن را محکوم نکرده است، از جمله موضوعاتی بود که در دستور کار مکالمه گنجانده شده بود.

واشنگتن از «سیاست چین واحد» پیروی می کند که از نظر دیپلماتیک پکن را به رسمیت می شناسد و نه تایپه را. اما طبق قوانین ایالات متحده این کشور موظف است که از حکومت دمکراتیک تایوان حمایت کند و فشارها برای افزایش حمایت صریح از تایوان در کنگره آمریکا افزایش یافته است.