اجساد پنج عضو نیروی قدس از سوریه به ایران بازگردانده شد

روابط عمومی سپاه پاسداران نوشت این پنج نفر در خرداد ۱۳۹۳ و در جریان عملیات موسوم به خان‌طومان کشته شده‌اند

نیروهای سپاه قدس پاسداران در سوریه- انتخاب

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای در روز یکشنبه، ۹ مرداد ۱۴۰۱، از پیدا شدن جسد پنج نفر از اعضای نیروی قدس، شاخه برون مرزی این سازمان نظامی، خبر داد. بر پایه اطلاعات ارائه شده در این بیانیه، افراد مورد نظر در عملیات موسوم به خان‌طومان حضور داشتند و در جریان همین عملیات نیز جان‌شان را از دست داده‌اند.

در بخشی از این بیانیه به‌ اسامی این افراد نیز اشاره شده است: عبدالله اسکندری، رحیم کابلی، مصطفی تاش‌موسی، محمدامین کریمیان و عباس آسیمه پنج فردی هستند که، بر اساس اعلان سپاه پاسداران، اجساد آن‌ها شناسایی و به ایران بازگردانده شده است.   

فارس، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با انتشار این خبر نوشت عبدالله اسکندری مدیرکل بنیاد شهید استان فارس بوده که در جنگ هشت‌ساله جمهوری اسلامی و حکومت صدام حسین نیز حضور داشته است. به‌گزارش این خبرگزاری این پنج تن در خرداد ۱۳۹۳ و در خان‌طومان کشته شده‌اند.

خبرگزاری فارس همچنین مدعی شد که نیروهای مخالف بشار اسد، سر اسکندری را بریده‌اند و بر سر نیزه زده‌اند.

خان‌طومان یکی از عملیات‌های مشترک ارتش سوریه با نیروی قدسِ سپاه پاسداران و شماری دیگر از نیروهای نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران، از جمله حزب‌الله لبنان بود که در سال ۲۰۱۶ و علیه نیروهای مخالف حکومت بشار اسد انجام شد. این عملیات در سال ۲۰۲۰ با پیروزی ارتش سوریه به‌پایان رسید، اما تعداد زیادی از جنگجوهای حاضر در این عملیات مفقود شدند.

خان‌طومان نام یکی از روستاهای نزدیک شهر حلب نیز هست که، به‌دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، از اهمیت راهبردی زیادی برای طرفین متخاصم جنگ داخلی سوریه برخوردار بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تیر ماه ۱۳۹۹ برخی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، سندی اداری را منتشر کردند که به امضای قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس، رسیده بود. سلیمانی در این نامه اداری از نیروهای تحت امرش می‌خواهد تا با «جدیت» در پی پیدا کردن مفقودین عملیات خان‌طومان باشند.

سلیمانی در بخشی از این نامه، که در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ صادر شده است، نوشت:«خواهش می‌کنم ادامه موضوع، خصوصا باقی‌مانده مفقودین جنوب و خان‌طومان با جدیت دنبال شود.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از دخالت آشکار نظامی در جنگ داخلی سوریه، بارها از پیدا شدن اجساد مثله شده نیروهای تحت امرش خبر داده و این امر را نشان سنگدلی و بربریت نیروهای مخالف حکومت بشار اسد گرفته است. محسن حججی یکی از مشهورترین افرادی بود که دستگاه تبلیغاتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران بر روی نحوه کشته شدنش مانورهای تبلیغاتی بسیاری داد.

با این‌وجود، اسناد منتشر شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد اعضای نیروی قدس و شخص قاسم سلیمانی جنایت‌های بزرگی را در جنگ داخلی سوریه و عراق مرتکب شده‌اند.

به‌عنوان مثال روزنامه نیویورک‌تایمز، در ژانویه سال ۲۰۲۰، مجموعه‌ای از اسناد مربوط به جنایت‌های نیروی قدس در عراق را منتشر کرد. جیمز رایزن، خبرنگار وبسایت اینترسپت، پس از بررسی این اسناد، در گفتگو با رادیو ملی آمریکا (NPR)، به نکته‌های تکان‌دهنده‌ای اشاره کرد.

از جمله نکته‌هایی که رایزن بر آن انگشت گذاشت، نقش نیروی قدس و شخص قاسم سلیمانی در سازمان‌دهی یک پاکسازی مذهبی در شهر جرف‌الصخر، که در حال حاضر جرف‌النصر نام دارد، بود. بر اساس اسناد موجود، نظامی‌های شیعه، مردهای ساکن این شهر را که ظن آن می‌رفت با داعش همکاری کرده‌اند، در جا کشتند و افراد سنی مذهب، یعنی اکثریت مطلق جمعیت جرف‌الصخر را از این شهر اخراج کردند. این اسناد همچنین ثابت می‌کند که نیروهای تحت امر قاسم سلیمانی حتی احشام موجود در شهر را هم سلاخی کردند و درخت‌ها را از ریشه کندند.