مهم نیست مردم بریتانیا به ابقا در اتحادیه اروپا رای بدهند

برگزیت باعث شده سیاستمداران بریتانیا مشکلات عمیق اقتصادی کشور را نادیده بگیرند

رئیس سابق بانک مرکزی انگلستان، مروین کینگ - Yoshikazu TSUNO
YOSHIKAZU TSUNO / AFP

رئیس سابق بانک مرکزی انگلستان (بخشی از بریتانیا) می‌گوید خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) راه پرداختن به مشکلات عمیق اقتصادی کشور را مسدود می‌کند.

لُرد مروین کینگ، خواهان برگزاری یک انتخابات عمومی و پارلمان جدیدی شد که بن بست کنونی را از میان بردارد. لرد کینگ افزود که «بسیاری از مردم معتقدند این روند بیش از حد طول کشیده و می‌گویند "تمامش کنید"».

رئیس سابق بانک مرکزی انگلستان گفت مهم نیست مردم به ابقاء کشور در اتحادیه اروپا رای بدهند یا از آن خارج شوند.

لرد کینگ این اظهارات را پس از آن ایراد کرد که نمایندگان پارلمان بریتانیا به تعویق رای‌گیری برای پیشنهاد توافق برگزیت نخست وزیر با اتحادیه اروپا، رای دادند. این رای بوریس جانسون را مجبور کرده نامه‌ای رسمی برای تمدید ضرب العجل برگزیت به اتحادیه اروپا بنویسد.

لرد کینگ به دنبال اظهار نظر در مورد برگزیت و اقتصاد در اجلاس سالیانه صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن، به کانال تلویزیونی «اسکای نیوز» گفت: «موجب یاس و ناامیدی است که پارلمان نتوانسته تصمیم گرفته و رای بدهد، اما بیایید امیدوار باشیم که این کار را انجام بدهند».

او هشدارداد که ماهیت انرژی بر برگزیت به معنی آن است که سیاستمداران به چالش هایی که در عمق اقتصاد کشور نهفته است، توجه نمی‌کنند.

او افزود: «ما در مقایسه با سایر اعضای گروه ۲۰ (فوروم بین‌المللی برای دولت‌ها و بانک‌های مرکزی ۱۹ کشور جهان و اتحادیه اروپا) جز آرژانتین، کمترین شاخص پس انداز را داریم. ما به اندازه کافی برای حقوق بازنشستگی یا مراقبت از سالمندان یا زیربنای مالی، پس انداز نمی‌کنیم. این‌ها چالش‌های بزرگی هستند. برای آموزش آن ۵۰ درصد (شهروندی) که به دانشگاه نمی‌رود، چه می‌کنیم؟ جای بسیار تاسف است که (روند برگزیت) آنقدر ادامه یافته است.».

هرچند لرد کینگ گفت بریتانیا «میان وخیم‌ترین بحران سیاسی و قانون اساسی در چند صد سال گذشته» است، اما رئیس سابق بانک مرکزی افزود برگزیت پیامد چندانی برای بریتانیا و اقتصاد جهانی نخواهد داشت: «تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا احتمالا از هیچ جهت تاثیر مهمی بر اقتصاد بریتانیا نخواهد داشت... فکر می‌کنم تعبیرات سوء بسیاری در مورد آن شده که مواضعی که به دلایل دیگری اختیار شده، توجیه کند. من حقیقتا فکر نمی‌کنم برگزیت اهمیت زیادی حتی برای سایر نقاط اروپا داشته باشد، چه برسد به جهان. فکر نمی‌کنم عواقب بلند مدت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چندان قابل توجه باشد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما لرد کینگ هشدار داد که اقتصاد جهانی در چنگال «رکودی چشمگیر» است که در مقایسه با سال‌های پیش از «رکود بزرگ اقتصاد جهانی» در سال‌های ۱۹۳۰، کندتر اما طولانی‌تر پیش رفته است. هم اکنون مبلغ دیون بین‌المللی به مراتب بیشتر از دیونی است که موجب سقوط بازارهای مالی در سال ۲۰۰۸ شد. 

با وجود این، لرد کینگ که به مدت ده سال و تا سال ۲۰۱۳ ریاست بانک مرکزی انگلستان را بر عهده داشت، با ارزیابی اقتصاد جهانی گفت احتمال نمی‌دهد ظرف ۱۲ ماه آینده، بازارهای مالی جهان یکبار دیگرسقوط کنند.

لرد کینگ، اما، در مورد مسئله رشد کند اقتصاد جهانی هشدار داد که با کاهش نرخ بهره حل نشده و با «بی اطمینانی چشمگیر» (نسبت به بازار) تشدید می‌شود. او اذعان داشت که «کسی نمی‌داند» آیا یک بحران مالی دیگر در راه است یا نه: «ما نیازمند سیاست‌های گسترده‌تری هستیم تا از این (بحران) بیرون بیاییم».

اقتصاد بریتانیا برای نخستین بار از سال ۲۰۱۲، به گونه ای غیرمترقبه در سه ماهه دوم سال جاری ۲/۰ درصد "کوچک" شد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از اقتصاد