انفجار در ورزشگاه بین‌المللی کابل ۱۰ کشته و بیش از ۲۰ زخمی برجای گذاشت

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، با انتشار توییتی انفجار در ورزشگاه کابل را محکوم کرد

رامیز اکبروف، معاون فرستاده ویژه سازمان ملل برای افغانستان، هنگام انفجار در ورزشگاه کابل حضور داشت- Twitter/ @UNAMA.Dari

ورزشگاه بین‌المللی کابل، عصر روز جمعه ۲۹ ژوئیه (هفتم مردادماه)،  شاهد انفجاری هولناک بود. این انفجار ساعت ۱۶:۱۰هنگام برگزاری مسابقه ۲۰ اوره میان تیم‌های «دبند امیر شاماران و پامیر زلمیان» رخ داد.

اورژانس بیمارستان کابل اعلام کرد ۱۳ زخمی به این بیمارستان منتقل شده‌اند که یک نفر از آنان جان باخته است و ۱۲ تن دیگر تحت درمان‌اند.

منابع آگاه در بیمارستان وزیر اکبرخان نیز به ایندپندنت فارسی گفتند شش زخمی و یک کشته به این بیمارستان منتقل شده‌اند و چند زخمی و کشته نیز به بیمارستان دیگری انتقال یافته‌اند.

طالبان زخمی‌شدن تنها چهار نفر را تایید کرده‌اند، اما شاهدان گفتند در این انفجار ۱۰ تن کشته و ۲۱ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است. پیش از تسلط طالبان بر افغانستان و در ۲۰ سال گذشته، این گروه به انجام حمله‌های انتحاری و انفجاری در این کشور متهم بودند.

پیش از این، سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت امور داخله طالبان، انجام حمله‌های انتحاری این گروه را مایه افتخار خوانده بود، به‌طوری که در مراسمی از خانواده‌های کسانی که حمله‌های انتحاری و انفجاری در افغانستان انجام داده‌ بودند، قدردانی کرد.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل با انتشار بیانیه‌ای این انفجار را وحشیانه خواند و آن را محکوم کرد. رامیز اکبروف، معاون فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان، هنگام انفجار در ورزشگاه کابل حضور داشت.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد اعلام کرد بیمارستان‌های محلی گزارش داده‌اند که این انفجار قربانیان زیادی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت: « این انفجار یادآور خشونت هولناکی است که مردم افغانستان هر روز در معرض آن قرار دارند.»

او خواهان تحقیق کامل و شفاف درباره چگونگی این انفجار شد و گفت عاملان این انفجار باید محاکمه شوند.

این در حالی است که به‌تازگی نمایندگان مجلس ایالات متحده آمریکا، طالبان را به نقض حقوق بشر در افغانستان متهم کرده‌ و از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته‌اند تا برای سفرهای اعضای گروه طالبان محدودیت ایجاد کند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، با انتشار توییتی انفجار در ورزشگاه کابل را محکوم کرد و نوشت این حمله جان ۱۹ نفر را گرفت و شماری دیگر را زخمی کرد. او افزود بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه، حمله به غیرنظامیان و اهداف غیرنظامی ممنوع است.

با آنکه نقش سازمان ملل متحد در جلب کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان طی ۱۱ ماه گذشته بسیار مهم بوده است، اما دبورا لاینز، فرستاده پیشین سازمان ملل برای افغانستان که دوران ماموریتش در این کشور با تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیادی همراه بود، به تعامل با طالبان اصرار داشت و به حمایت از این گروه متهم شد.

بیشتر از جهان