تلاش وزارت اطلاعات برای تقلیل عملیات‌ اسرائیل در ایران به اقدام‌های گروه‌های مخالف

وزیر اطلاعات کشورهای میزبان مخالفان جمهوری اسلامی را تهدید کرد

وزارت اطلاعات ادعا کرد ضمن بازداشت این افراد، ۸ بمب بسیار قوی برای انفجار هدف اصلی و ۸ بمب کوچک مخصوص تخریب تجهیزات نیز کشف کرده است- میزان

اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات، با اشاره به بازداشت چند نفر به اتهام «تلاش برای انفجار در تاسیسات حساس اصفهان»، آن را «تحرکات گروه‌های ضدانقلاب» و حزب کومله کردستان ایران خواند و تهدید کرد: «کشورهایی که زمینه و بستر اقدام علیه جمهوری اسلامی را فراهم می‌کنند باید منتظر تلافی باشند.»

سخنان وزیر اطلاعات علاوه بر آنکه به‌طور ضمنی تهدید عراق و به‌ویژه اقلیم کردستان عراق به‌عنوان محل استقرار گروه‌ها و احزاب کُرد مخالف جمهوری اسلامی است، اقدامی برای تقلیل عملیات‌ مکرر اسرائیل در داخل ایران به اقدام‌های حزب کومله علیه جمهوری اسلامی است.

خطیب در جلسه شورای تامین استان کردستان گفت: «جنگ کنونی علیه نظام اسلامی ایران جنگ ترکیبی است و آمریکا با استفاده از جنگ نرم و تحریم‌ها به‌دنبال احیای سلطه تضعیف‌شده خود در منطقه است که با شکست مواجه شده است.»

وزیر اطلاعات همچنین گروهای مخالف جمهوری اسلامی را «مزدور اسرائیل» خواند و از جمله گروه کومله را متهم کرد که «به‌عنوان مزدور اسرائیل» عمل می‌کند.

خطیب گفت که باید از ظرفیت صداوسیما و «شخصیت‌های فرهنگی و فضای مجازی» برای افشاگری علیه آنچه «جنایات  ضدانقلاب» خواند، استفاده کرد و در مقابل از همین ظرفیت‌ها باید برای «تشریح خدمات و موفقیت‌های کشور در قالب جهاد تبیین» نیز استفاده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر اطلاعات در ادامه گفت: «نیروهای امنیتی و اطلاعاتی از هرگونه تحرکات دشمن به‌خوبی آگاهند و اقدامات تهاجمی و آفندی در دستور کار جامعه اطلاعاتی است».

خطیب در بخش دیگری از سخنان خود نیز عنوان کرد که «نگاه به کردستان امنیتی نیست».

اظهارات وزیر اطلاعات علیه گروه کومله، پس از آن ابراز شد که وزارت اطلاعات نیز پنجم مردادماه اعلام کرد افرادی را که به اتهام برنامه‌ریزی برای «انفجار در مراکز حساس اصفهان» بازداشت کرده است از نیروهای وابسته به حزب کومله کردستان ایران‌اند.

وزارت اطلاعات ادعا کرد ضمن بازداشت این افراد، ۸ بمب بسیار قوی برای انفجار هدف اصلی و ۸ بمب کوچک مخصوص تخریب تجهیزات نیز کشف کرده است.

صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز به نقل از مقام‌های وزارت اطلاعات در ادعای مشابهی اعلام کرد که این افراد با انتخاب عبدالله مهتدی، رهبر حزب کومله، به موساد اسرائیل معرفی شده بودند تا مجری عملیات اسرائیل در داخل ایران باشند.

حزب کوملە کردستان ایران پیش از این در دوم مردادماه طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «در روزهای گذشته و در جریان یک فعالیت سیاسی- تشکیلاتی تیمی از پیشمرگه‌های کومله در استان آذربایجان غربی، بنا به دلایلی که همه زوایای آن تاکنون روشن نیست، توسط نیروهای امنیتی» جمهوری اسلامی شناسایی و بازداشت ‌شده‌اند.

پس از اطلاعیه روز پنجم مرداد ماه وزارت اطلاعات نیز کومله در بیانه‌ای این اتهام‌ها را «ادعاهای واهی و اتهامات دور از ذهن» خواند و آن را «شدیدا و قویا» تکذیب کرد.

این حزب در بیانیه خود تاکید کرد که «ادعای واهی وزارت اطلاعات» و طرح آن «دستاویزی در راستای سرکوب بیشتر در کردستان، جوسازی بر علیه مبارزات برحق مردم ایران و خوراکی جهت مصارف داخلی» است.

حزب کوملە کردستان ایران همچنین اعلام کرد که «جمهوری اسلامی و نهادهای امنیتی آن را مسئول مستقیم جان اعضای دستگیرشده» خود می‌داند.

این حزب در بیانیه خود ادعای وزارت اطلاعات را اقدامی برای «جبران شکست‌ها و تحقیرهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی» خواند واز مراجع بین‌المللی، نهادهای حقوق بشری و افکار عمومی ایران خواست که در مقابل «این سناریوسازی‌های معمول و تکراری سکوت نکنند تا دگربار جان فرزندان این سرزمین قربانی جاه‌طلبی، فریبکاری و رقابت‌های ایدئولوژیک رژیم جمهوری اسلامی» نشود.

سخنان وزیر اطلاعات و ادعای وزارتخانه تحت امر او در نسبت دادن «تلاش برای انفجار تاسیسات حساس اصفهان» به نیروهای حزب کومله کردستان ایران در حالی است که وزارت اطلاعات ابتدا در دوم مرداد ماه طی اطلاعیه‌ای ادعا کرده بود که «شبکه‌ای از عوامل سازمان جاسوسی اسرائیل» را در ایران بازداشت کرده است.

مشابه همین اطلاعیه‌ را دو ماه پیش سپاه پاسداران نیز منتشر کرده بود و در هفته جاری «سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی» نیز پس از آغاز به کار خود به‌عنوان سومین نهاد اطلاعاتی جمهوری اسلامی اقدام به انتشار اطلاعیه مشابهی کرد.

همه این‌ها در حالی است که علاوه بر کشته شدن تعدادی از دانشمندان هسته‌ای، انفجارهای مکرر در تاسیسات هسته‌ای، نظامی و صنعتی ایران، و کشته شدن محسن فخری‌زاده، چهره کلیدی بخش نظامی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته، در چند هفته گذشته نیز چند عضو نیروی هوافضا و تعدادی از اعضای ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران در داخل ایران کشته شدند.

تلاش وزیر و وزارت اطلاعات برای تقلیل عملیات‌ مکرر اسرائیل در داخل ایران به اقدام‌ها گروه‌های مخالف و حزب کومله درحالی است که دانشگاه امام حسین، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی با فهرست کردن ۳۳ عملیات اسرائیل در داخل ایران، تاکید کرد که عملیات اسرائیل در ایران براساس الگوی خرابکاری دومینویی و مبتنی بر «عملیات اطلاعاتی کاملا سری و موثر» بوده، کوبنده و مخرب است، و مدام بر «کمیت» و «کیفیت» عملیات‌ اسرائیل افزوده می‌شود.