بیانیه فیلمسازان فرانسوی در حمایت از سینماگران زندانی در ایران

۸۱ فیلمساز و بازیگر و نویسنده و چهره‌ دانشگاهی فرانسه حمایت خود را از جعفر پناهی، رسول‌اف و آل‌احمد اعلام کردند

هنرمندان فرانسوی در بیانیه خود این سه فیلمساز زندانی را «الگو و الهام‌بخش یک نسل کامل از هنرمندان ایرانی و بین‌المللی و فیلمسازان فرانسوی و اروپایی» خواندند- AFP/Cinemapress

هشتاد و یک فیلمساز، بازیگر، نویسنده و چهره‌ دانشگاهی فرانسه با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از جعفر پناهی، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد اعلام کردند. بزرگ‌ترین سینماگران و روشنفکران فرانسوی در این بیانیه مشترک خاطرنشان کردند که هیچ‌گاه از حمایت جعفر پناهی، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد دست برنخواهند داشت. آنان اعلام کردند که قاطعیت این هنرمندان را برای ادامه فعالیت و مبارزه با زور و سرکوب می‌ستایند و همبستگی میان آنان را تحسین‌برانگیز می‌دانند.

به گزارش روزنامه لیبراسیون فرانسه، سینماگران فرانسوی در حمایت از سینماگران محبوس ایرانی نوشتند: «به سینماگران بازداشت‌شده ایرانی: حمایت بی‌وقفه ما تا آزادی شما ادامه خواهد داشت. ما همبستگی مطلق خود را با تمامی هنرمندان، نویسندگان زن و مرد و سینماگران ایرانی که هر روزه برای ادامه فعالیت هنری خود و به بهای آزادی می‌جنگند اعلام می‌کنیم. ما شجاعت، قاطعیت و آثار شما را می‌ستاییم.»

نویسندگان این بیانیه با انتقاد از حاکمیت جمهوری اسلامی، خواستار آزادی بی‌چون‌وچرای این سینماگران شدند و نوشتند: «با این بازداشت‌ها، رهبران (جمهوری اسلامی) می‌خواهند فعالیت هنری و روح آزادی را در ایران به بند بکشند. دولت ایران به‌خوبی می‌داند که آثار این سه فیلمساز نه تنها از سوی جشنواره‌ها و سینما دوستان جهان مورد استقبال قرار می‌گیرد که اهالی کشور نیز آن‌ها را پنهانی دست‌به‌دست می‌گردانند.»

هنرمندان فرانسوی در بیانیه خود این سه فیلمساز زندانی را «الگو و الهام‌بخش یک نسل کامل از هنرمندان ایرانی و بین‌المللی و فیلمسازان فرانسوی و اروپایی» خواندند و همچنین به بازداشت یک هفته‌ای فیروزه خسروانی و مینا کشاورز، مستندسازان بین‌المللی و بازداشت ریحانه طراوتی، عکاس ایرانی اشاره کردند و نوشتند: «ده‌ها سینماگر یا تهیه‌کننده فیلم‌های مستند نیز تحت فشار و بازجویی قرار گرفته‌اند‌ و شاهد توقیف گوشی تلفن یا کامپیوتر خود بوده‌اند.» آنان تاکید می‌کنند که این فشار بی‌امان باید متوقف شود.

پس از انتشار بیانیه سینماگران در مورد سرکوب معترضان در ایران، فشار دستگاه‌های امنیتی بر امضا‌کنندگان بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» افزایش یافت. محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد پس از افزایش این فشارها بازداشت شدند و چند روز بعد از این اتفاق، جعفر پناهی که برای پیگیری وضعیت سینماگران بازداشت‌شده به دادسرا مراجعه کرده بود نیز بازداشت شد.

خانواده‌های محمد رسول‌اف، جعفر پناهی و مصطفی آل‌احمد، به همراه جمعی از همکاران این سه فیلمساز، پیش از این با انتشار بیانیه‌ای در روز یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱، درباره وضعیت سلامتی این سه تن ابراز نگرانی کرده بودند.

همچنین روز پنجشنبه گفته شد که مراد طاهباز، زندانی فعال محیط زیست پس از پنج سال با «پابند الکترونیکی» به مرخصی آمد. تنها چند ساعت بعد از اعلام خبر مرخصی مراد طاهباز، زندانی سه تابعیتی در پرونده فعالان محیط‌زیستی بازداشتی، وزارت خارجه بریتانیا با صدور بیانیه‌‌‌ای تایید کرد این شهروند بریتانیایی، با «پابند الکترونیکی»، هم‌اکنون در خارج از زندان است. روزنامه گاردین، روز چهارشنبه پنجم مرداد ۱۴۰۱، در گزارشی نوشت مراد طاهباز قرار بود هم‌زمان با آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری، از زندانیان پیشین دو تابعیتی در ایران، آزاد شود، اما در نهایت تنها به او چند روز مرخصی داده شد تا به منزل مادرش در تهران برود و در نهایت ماموران امنیتی او را دوباره به زندان اوین بازگرداندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین حسن سعیدی، فعال کارگری پنجشنبه وارد سی و ششمین روز از اعتصاب غذای خود شد. فعالان کارگری نیز درباره سلامت جسمانی رضا شهابی و حسن سعیدی ابراز نگرانی کردند. رضا شهابی پایان اعتصاب غذایش را در چهل و دومین روز، سوم مردادماه، در ملاقات حضوری در حالی به خانواده‌اش اعلام کرد که اوضاع جسمانی‌اش به شدت وخیم بود و بعد از پایان اعتصاب غذایش تاکنون هیچ تماس تلفنی نداشته است.

فعالان کارگری، صنفی و مدنی در ماه‌های اخیر با فشار نهادهای مدنی روبرو بوده‌اند. سندیکای کارگران شرکت واحد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «ضمن محکوم کردن قاطعانه سناریوسازی‌های کذایی، دستگیری و تداوم بازداشت فعالان کارگری و‌ معلمی، ازجمله اعضای سندیکا، رضا شهابی و حسن سعیدی و رفتارهای غیرانسانی با این کارگران حق‌طلب، خواستار آزادی فوری و‌ بدون قید و شرط کلیه فعالان کارگری و‌ معلمان در بند است.»

شماری از مادران و خانواده‌های دادخواه کشته‌شدگان اعتراضات نیز در ماه اخیر بازداشت شدند. منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری نیز که سال گذشته به دلیل دادخواهی، بازداشت و زندانی شده بود، در تیرماه سال جاری از «ندامتگاه مرکزی کرج» به زندان قزوین تبعید شد.

امین انصاری‌فر و آرمان انصاری‌فر، پدر و برادر فرزاد انصاری‌فر، از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در بهبهان، نیز پس از اصرار بر دادخواهی، با حکم شعبه یک دادگاه انقلاب ماهشهر، هر یک به سه سال زندان و پنج سال منع خروج از کشور محکوم و از اواسط تیر سال جاری، زندانی شده‌اند.

امید انصاری‌فر، برادر فرزانه انصاری‌فر، نیز روز پنجشنبه در تهران بازداشت شد. ‏فرزانه انصاری‌فر در صفحه توییتر خود نوشت: «امروز حدود ۳۰ مأمور به خانه‌ پدرم هجوم آوردند و حکم جلب مرا داشتند، ولی موفق به بازداشتم نشدند و جای من برادرم، امید انصاری‌فر را با خودشان بردند و خانواده‌ام را مورد ضرب و شتم قرار دادند. درحالی که پدر و برادرم آرمان در زندان هستند.»