هفت کشته، ۱۴ مفقود؛ سیل در تهران، هشدار در کشور

سازمان مدیریت بحران: محوطه داخلی امام‌زاده از گل‌ولای با ارتفاع یک و نیم متر انباشته است

مرتضی مرادی‌پور، معاون سازمان هلال احمر، گفت که تا ظهر روز پنج‌شنبه، شش مرداد، شمار قربانیان سیل امامزاده‌ داوود به هفت نفر  رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، او تعداد مفقودین این واقعه را ۱۴ نفر و آمار مصدومان را ۹ نفر اعلام کرد.

همزمان، مقامات مسئول، نسبت به جاری شدن سیل در ۲۱ استان کشور هشدار داده‌اند.

به گفته  معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر ۱۰ تیم سگ‌های زنده‌یاب در حال جست‌وجو برای یافتن مفقودین احتمالی‌ سیل در امامزاده داوود هستند.

به گفته مجتبی خالدی، حوالی ساعت ۱:۳۶ بامداد پنج‌شنبه پنجم مرداد، فردی با مرکز فوریت‌های اورژانس تماس گرفت و از وقوع سیلاب در این منطقه خبر داد اما دقایقی بعد تلفن همراه این فرد خاموش شد. پس از اعزام تیم‌ها اورژانس به منطقه مشاهده شد که در چند نقطه رانش زمین رخ داده و سیلاب نیز تا محوطه داخلی امام‌زاده پیشروی کرده است. سخنگوی سازمان اورژانس کشور همچنین گفت که تعدادی خودرو نیز در گل‌ولای گیر کرده بودند.

او از قطعی برق در منطقه خبر داد و افزود امدادرسانی ادامه دارد و دو بیمارستان شهدای تجریش و رسول اکرم به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

مسئولان امدادرسانی می‌گویند احتمال افزایش شمار فوتی‌ها و مصدومان وجود دارد. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی نیز گفت که آتش‌نشانان در همان دقایق اولیه جان چندین نفر را نجات دادند اما آمار دقیقی از شمار نجات‌یافتگان وجود ندارد. قدرت‌الله محمدی، رئیس سازمان آتش‌نشانی نیز گفت که برآورد دقیقی از تعداد مفقودین نداریم اما او اذعان کرد که واحدهای تجاری و کسبه محلی خسارت‌های سنگینی دیده‌اند.

هم‌اکنون از مردم خواسته شده که خانه‌های خود را ترک کنند اما آن‌طور که محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران می‌گوید، حتی صحن شمالی و جنوبی امام‌زاده داوود هم تا ارتفاع یک و نیم متری انباشته از گل‌ولای است. بنابراین در چنین شرایطی امکان ترک منازل به‌راحتی میسر نیست.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران، حوض‌های آبگیر بالای امام‌زاده وسعت زیادی داشتند و هنگامی‌که آب به امام‌زاده رسیده مسیر عبور آن باریک شد. همچنین ساخت‌وساز زیادی چسبیده به دیوار انجام شده و باعث شده تا مسیر عبور لودرها و بابکت‌ها بسیار سخت شود. نامی اضافه کرد: «مشکل فعلی ما باریکی دره در امامزاده داوود است که باعث افزایش خطر شده است.»

رضا شهبازی، مدیرکل دفتر مخاطرات زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، رانش بامداد امروز در منطقه امامزاده داود را مرتبط با بارش‌های تابستانی دانست و گفت: «این بارش‌ها تحت تاثیر امتداد مونسون‌‌ها هستند که اگر رطوبت زیادی ایجاد کنند، پدیده‌ای می‌شود که ما در امامزاده داود مشاهده می‌کنیم.»

او با تاکید بر اینکه سابقه چنین بارش‌ها و رویدادهایی را در کشور داریم، به جاری شدن سیل در شمال تهران در چهارم مرداد ۱۳۶۶ اشاره کرد و گفت طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی، امشب و فردا شب نیز بارندگی‌ها ادامه دارد و با ادامه‌دار بودن بارش‌ها ممکن است رویدادی که در امامزاده داود رخ داد، در همه آبراهه‌های شمالی تهران از امامزاده داود تا کن، تجریش، گلاب‌دره، دربند و دارآباد تکرار شود.

در ساعت ۱۳ روز چهارم مرداد ماه سال ۱۳۶۶ سیل ویرانگری در شمیران و مناطق شمالی تهران اتفاق افتاد که تعداد زیادی از واحدهای مسکونی را ویران کرد و شمار زیادی نیز در این حادثه جان باختند.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

 

شهبازی در تشریح علت این حوادث گفت: «ارتفاعات شمال تهران به راحتی می‌توانند توده‌های باران‌زا را به تله بیندازند چون بسیار مرتفع هستند ضمن آنکه شیب توپوگرافی آن‌ها نیز بسیار تند است.»

طبق اعلام مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی در پی وقوع سیل در منطقه امام‌زاده داوود و بارش باران، ۹ جاده از جمله جاده هراز مسدود شدند. احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی با اعلام این خبر گفت: «محورهای فنوج - کتیج – رمشک، جلگه - چاه اسحاق، زرآباد - چاهان، رودبار جنوب - برجک، جلگه - ایرانشهر، رودبار - کهنوج، جاسک - بشاگرد و تهران - امامزاده داود به علت بارش باران، رانش زمین و طغیان رودخانه‌ها مسدودند.» او همچنین از ترافیک سنگین در محور کرج - چالوس حدفاصل دوراهی شهرستانک تا نسا خبر داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا بارش شدید شب گذشته در شهرستان دماوند نیز موجب وقوع سیل در بخش رودهن شد و به روستاهای اطراف خسارت وارد کرد. در این حادثه که حوالی ساعت سه بامداد رخ داد یک نفر جان باخت و خسارت‌های زیادی به باغ‌ها و دامداری‌ها وارد شد.