سیل در استان فارس؛ ۲۱ تن کشته و چندین نفر مفقود شدند

بارش تابستانی در مناطق مختلف استان فارس به بروز حادثه برای دست‌کم ۸۹ شهروند منجر شد

تازه‌ترین خبرها درباره وقوع سیل در استان فارس از افزایش قربانیان این حادثه حکایت دارد. به گزارش ایسنا، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از مرگ ۲۱ تن در سیل استان فارس خبر داد و گفت که همچنان پنج تن مفقودند. از صبح امروز تا کنون آمار متناقضی درباره تعداد کشته‌ها و مفقودین این سیل در خبرگزاری‌های رسمی منتشر شده است. خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی آمار کشته‌ها را در ابتدای صبح ۲۱ نفر، پیش از صبح ۱۸ نفر و ساعتی پیش ۱۵ نفر اعلام کرد. همزمان خبرگزاری ایسنا و فارس آمار کشته‌ها را به نقل از هلال احمر ۲۰ و ۲۱ نفر اعلام کرده‌اند. 

مهدی ولی پور درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان ناشی از بارش‌های تابستانی در استان فارس گفت: «در پی جاری شدن سیل روز جمعه ۳۱ تیر در شهرستان‌های استهبان و نیریز، سیلابی از پهنابه نی‌ریز تا سد استهبان در طول حدود ٤٠ کیلومتر جاری شد که به بروز حادثه برای دست‌کم ۸۹ شهروند منجر شد.»

او با بیان این‌که وقوع سیل، بیشترین خسارت و آسیب را در منطقه تفریحی امامزاده سلطان شهباز استهبان برجای گذاشت، افزود: «امدادگران جمعیت هلال‌احمر با حضور در منطقه حادثه‌دیده، ۷۴ نفر را از محاصره سیلاب نجات دادند».

ولی پور ضمن اشاره به این‌که در فصل تابستان، زمانی که بارندگی‌های این‌چنینی اتفاق می‌افتد احتمال به وجود آمدن چنین مشکلاتی وجود دارد، تاکید کرد که لازم است پیش از وقوع چنین حوادثی به هشدارهای اعلام شده هواشناسی توجه کنیم. در حالی که هواشناسی استان فارس چهارشنبه ۲۹ تیر احتمال وقوع بارش‌های رگباری و رعدوبرق در هنگام عصر را پیش‌بینی کرده بود، فرماندار استهبان مدعی است که سازمان هواشناسی آن‌طور که باید هشداری برای وقوع سیل نداده است. به گفته یوسف کارگر، فرماندار استهبان، با توجه به تعطیلی پایان هفته، تعدادی از افراد بومی و گردشگران از نقاط مختلف برای تفریح به کنار رودخانه رفته بودند و در بستر رودخانه حضور داشتند که به دلیل بالا آمدن آب رودخانه گرفتار سیلاب شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خلیل عبداللهی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس نیز درباره خسارت‌های این سیل گفت: «۱۵ خودرو دچار آب‌گرفتگی شدند که ۱۲ خودرو از آب خارج شد.» بی‌توجهی به هشدارهای هواشناسی و جان باختن ساکنان استان فارس در شرایطی است که پیش‌ازاین نیز وقوع سیل به آن‌ها صدمات جانی و مالی زده بود. باقی مناطق استان فارس نیز بارها دچار سیل‌زدگی شده است. برای مثال در دی‌ماه سال ۱۴۰۰، بارندگی شدید و وقوع سیل در شهرهای واقع در جنوب استان فارس، مشکلات بسیاری برای ساکنان این مناطق به وجود آورد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در این زمینه، پس‌ازآنکه مناطق جنوبی استان فارس با سیلاب مواجه شدند بیش از هزار خانه دچار آب‌گرفتگی شد.

پس از بروز سیل اخیر، روز شنبه اول مرداد، سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد که با توجه به‌شدت حادثه و احتمال افزایش تعداد قربانیان، تیم‌های مدیریت بحران پزشکی قانونی استان در حالت آماده باش قرار دارند. به گزارش این سازمان، تاکنون ۱۵ جسد به پزشکی قانونی شهرستان منتقل شده است و اسامی قربانیان بعد از انجام مراحل شناسایی اعلام خواهد شد.

در همین حال، فرهاد طهماسبی، نماینده نی‌ریز در مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت حادثه سیلاب رودخانه رودبال استهبان گفت: «شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان و داراب مصدومان حادثه را پذیرش می‌کنند و اعلام آماده باش کرده‌اند، چراکه برخی از آن‌ها ضربه‌مغزی شده‌اند یا به احیای ریوی نیاز دارند. چند نفر نیز سکته قلبی کرده‌اند و چند مصدوم بدحال نیز در بیمارستان‌های نی‌ریز و استهبان بستری‌اند که منتظر اعزام به مرکز استان برای عمل جراحی جمجمه هستند.»

این نماینده مجلس، به‌جای شناسایی عوامل موثر در این اتفاق، مردم را مقصر آسیب دیدن ناشی از سیل دانست و گفت: «تعدادی از مردم بی‌احتیاطی کرده و در بستر رودخانه نشسته بودند و استراحت می‌کردند که متاسفانه سیلاب تندی آمد و تعدادی از مردم که فرصت فرار از مسیر سیل را نداشتند با خود برد.»