طالبان می‌گوید پاکستان در خاک افغانستان ساخت‌و‌ساز کرده است

برخی از مقام های دولت پیشین می‌گویند که موضوع واگذاری واخان به پاکستان مطرح شده است

افراد طالبان با پخش تصویرهایی گفته‌اند که خاک افغانستان را به هیچ کسی نمی‌دهند-bsarwary/Twitter@

نیروهای طالبان در بدخشان ادعا می‌کنند سازه‌های مرزی را که پاکستانی‌ها در خاک افغانستان و در منطقه واخان این استان ساخته بودند ویران کرده‌اند.

ویدیویی از تخریب یک بنای سفیدرنگ که بر آن تاریخ «۲۰۲۱» میلادی کنده‌کاری شده است در شبکه‌های اجتماعی دست‌ به‌دست می‌شود. در این ویدیو گروهی از افراد طالبان ادعا می‌کنند که پاکستانی‌ها این بنا را به‌منظور «اشغال مناطق آبی» در خاک افغانستان ساخته‌اند و می‌گویند «حاضر نیستند با رضایت یا به زور یک وجب خاک افغانستان را به کسی بدهند.»

در روزهای گذشته مسئله واگذاری بخش‌های کوهستانی واخان، هم‌مرز با چین، به پاکستان در رسانه‌ها مطرح شد، اما پاکستان این مسئله را رد کرد و گفت درباره گذرگاه‌های مرزی با افغانستان و استفاده از گمرک‌های مرزی چمن، تورخم و خرلاچی، میان دو طرف توافق‌های تازه‌ای صورت گرفته است.

عبدالکریم خرم، رئیس دفتر حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان در توییتی نوشت پاکستان طرح واگذاری واخان بدخشان را به طالبان مطرح کرده است. کریم خرم در این توییت طالبان را «حکومت» خطاب کرد و نوشت پاکستانی‌ها چندین بار در زمان ریاست‌جمهوری حامد کرزی از او خواسته بودند که اجازه بدهد جاده‌ای را در واخان بسازند تا پاکستان را به تاجیکستان وصل کند، اما آقای کرزی این درخواست را نپذیرفت. کریم خرم نوشت این کار افغانستان را منزوی خواهد کرد و سبب چند پاره شدن این کشور خواهد شد.

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز گفت به نظر می‌رسد پاکستان با طالبان و کشورهای منطقه در مورد «تصاحب» واخان بدخشان به توافق‌هایی دست یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رحمت‌الله نبیل درباره سفر ۲۰ روز پیش امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان به بدخشان گفت این سفر به منظور واگذاری واخان بدخشان به پاکستان انجام شد. در همین حال، امرالله صالح، معاون رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان گفت کابل اشغال شده است و طالبان «واخان بدخشان را حراج» کرده‌اند. طالبان واگذاری واخان به پاکستان را رد کردند.

 افغانستان با تاجیکستان ۱۲۰۶ کیلومتر، با ازبکستان ۱۳۷ کیلومتر، با ترکمنستان ۷۴۴ کیلومتر، با پاکستان دوهزار کیلومتر و با ایران ۹۳۶ کیلومتر مرز مشترک دارد. این کشور یک مرز کوچک نیز با منطقه سینک کیانگ چین دارد.

بیشتر از