تهدید دوباره زباله‌های فضایی چین برای زمین

بازمانده‌های راکت فضایی چین هفته آینده بر فراز کره زمین سقوط خواهند کرد

این یک شی فلزی ۲۰ تنی است.هنگام ورود به جو زمین متلاشی می‌شود اما چند قطعه از آن به زمین می‌رسد و بعضی‌ها خیلی بزرگ‌اند-CNS / AFP

بازمانده‌های یک راکت عظیم چینی که روز دوشنبه محفظه‌ای جدید را به ایستگاه فضایی خود رساند، در اوایل هفته آینده بر فراز کره زمین سقوط خواهند کرد. این خبر را فرماندهی فضایی ارتش آمریکا اعلام کرد که مسیر این راکت را پیگیری می‌کند. حالا چین برای سومین بار محکوم شده است که برخورد درستی با خطر ناشی از زباله‌های فضایی خود ندارد.

راکت «راهپیمایی طولانی — پنج بی» که حامل محفظه آزمایشگاهی ۲۳ تنی «ونتیان» بود روز یکشنبه، ساعت ۲:۲۲ به وقت چین، از جزیره هاینان در این کشور به فضا منتقل شد. این محفظه با موفقیت به ایستگاه چین در مدار زمین رسید.

راکت پس از اتمام کار خود به جو زمین سقوط کرد و معلوم نیست کجا فرود بیاید. مایکل بایرز، استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا که اخیرا مطلبی درباره خطر ناشی از زباله‌های فضایی نوشت، به سی‌ان‌ان گفت: «این یک شی فلزی ۲۰ تنی است. البته هنگام ورود به جو زمین متلاشی می‌شود اما چند قطعه از آن به زمین خواهند رسید و بعضی‌هایشان خیلی بزرگ‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور بایرز توضیح داد که در نهایت این اجسام فضایی خطر بسیار کمی برای انسان‌ها دارند اما همچنان احتمال سقوط‌شان در مناطق مسکونی وجود دارد. شهرهای بزرگی همچون جاکارتا، داکا و لاگوس در خطر آسیب دیدن‌اند. بایرز و سایر کارشناسان و مقام‌های فضایی توضیح دادند که به جای رفتار غیرمسئولانه چین، می‌توان کاری کرد که سقوط اجسام به‌صورت کنترل‌شده انجام شود.

هولگر کریگ، رئیس اداره زباله‌های فضایی آژانس فضایی اروپا، گفت بهترین عملکرد جهانی در این زمینه جلوگیری از سقوط کنترل‌نشده از طریق سقوط برنامه‌ریزی شده است، به طوری که زباله‌ها در نقاط دوردست اقیانوس‌ها فرود بیایند.

انتظار می‌رود بازمانده‌های راکت «راهپیمایی طولانی» حوالی روز یکم اوت به زمین برسند، گرچه تعیین زمان دقیق آن معلوم نیست.

بیشتر از جهان