سفر ولیعهد عربستان سعودی به یونان و فرانسه

این اولین سفر شاهزاده محمد بن سلمان به اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر است

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز سه‌شنبه عازم یونان شد تا با مقام‌های عالی این کشور دیدار کند. این اولین سفر شاهزاده محمد بن سلمان به اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر است و طی آن به فرانسه نیز خواهد رفت.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه، گزارش داد که آتن و ریاض طی این سفر دو روزه قرار است تعدادی توافق دوجانبه در زمینه‌هایی همچون فناوری پدافندی، ترابری دریایی، تولید غذا و امور فرهنگی امضا کنند.

منابع خبری غربی همچون بلومبرگ، خبرگزاری رویترز و روزنامه دیلی اکسپرسِ لندن به این اشاره کردند که این اولین سفر شاهزاده بن سلمان به اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آلکسیس کونستانتوپولوس، سفیر یونان در عربستان سعودی، پیش از این سفر در گفت‌وگویی اختصاصی با روزنامه عرب نیوز از وضع مناسب روابط دو کشور و پتانسیل بالای آن برای آینده گفت. این دیپلمات که سفیر کشورش در یمن و عمان نیز است، گفت: «این رابطه‌ای طولانی‌مدت است. ما می‌خواهیم بیشتر همکاری کنیم تا دانش و مهارت‌های بیشتری را از یونان به عربستان سعودی بیاوریم و البته دانش و مهارت بیشتری را [نیز] از عریستان سعودی به یونان و به منطقه وسیع‌تری در اروپا [منتقل کنیم].»

به گزارش روزنامه سعودی گازت، او طی این سفر با کاترینا ساکلاروپولو، رئیس‌جمهوری یونان، و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، دیدار خواهد کرد. انتظار می‌رود او در یونان با کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر این کشور، نیز دیدار کند. شاهزاده محمد بن سلمان علاوه بر ولیعهدی، معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع کشورش نیز محسوب می‌شود.

روزنامه سعودی گازت سفر شاهزاده محمد بن سلمان را همگام با اهداف ملک سلمان، پادشاه این کشور، دانست و افزود که پادشاه «بر بهبود ارتباط‌ها و تقویت روابط دوجانبه بین عربستان سعودی و سایر کشورها در تمام زمینه‌ها تاکید دارد.»

سفر ولیعهد عربستان سعودی به اتحادیه اروپا در حالی صورت می‌گیرد که اختلاف‌ها درون این بلوک بر سر چگونگی خرید سوخت کافی برای از سر گذراندن فصل زمستان بالا گرفته است.

یونان در سال‌های گذشته در کنار اسرائیل، قبرس، مصر و فرانسه نوعی بلوک در منطقه شرق دریای مدیترانه تشکیل داده که در مقابل ترکیه است.