پای جمهوری اسلامی به جنگ اوکراین گشوده می‌شود

حسین شریعتمداری: بی‌طرفی در جنگ روسیه با اوکراین اقدامی منفعلانه است

با توجه به آماده‌سازی بال‌های رسانه‌ای سپاه و رهبر جمهوری اسلامی، به نظر می‌رسد ایران در صورت ورود به جنگ روسیه با اوکراین، نقشی فراتر از ارسال پهپاد به روسیه خواهد داشت- KHAMENEI.IR / AFP

پس از آنکه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، جنگ اوکراین را نشانه «ابتکار عمل» و «پیشدستی درست» روسیه توصیف کرد، حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه کیهان، در یادداشت تازه خود، بی‌طرفی در جنگ روسیه با اوکراین را اقدامی منفعلانه خواند و خواستار ورود جدی‌تر ایران به جنگ اوکراین شد.

حسین شریعتمداری در یادداشت خود، با انتقاد از افرادی که خواهان بی‌طرفی ایران در جنگ روسیه با اوکراین بودند، گفت: «بعضی در این تحولات بزرگ بین‌المللی، تهران را به خویشتن‌داری و بی‌طرفی فراخواندند و از واژه نقش موازنه‌دهنده میان شرق و غرب سخن گفتند. این یک پیشنهاد منفعلانه است؛ اگر وارداتی نباشد. ایران در این روند نباید به نام بی‌طرفی، چشم خود را بر فرصت‌های بزرگ تحولات ببندد و به خود ضرر بزند.»

نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان با اشاره به اینکه جهان در آستانه یک نظم جدید است و جمهوری اسلامی باید در این نظم جدید کنار روسیه بایستد، نوشت: «بر اساس منطق حاکم بر نظام بین‌المللی پیشین، نتیجه این رویارویی به‌طور قطع پیروزی آسان غرب بر روسیه بود و تئوریسین‌های اقتصادی و نظامی غرب در هفته‌های اول هیچ تردیدی در آن نداشتند و در ایران هم، نظریه‌سازانی که با شاقول غرب تحلیل می‌کنند، از افتادن روسیه به دام غرب سخن می‌گفتند. این جنگ برای غرب تاکنون قطعا بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه داشت. این جنگ بیش از شش ماه به درازا کشید؛ در حالی که روسیه سر جای خود ایستاده است.»

شریعتمداری در مورد نقش ایران و روسیه در نظام جدیدی که از آن صحبت می‌کرد، افزود: «روسیه و ایران در قالب نظم قبلی نمی‌گنجند و به‌خصوص برگزاری اجلاسی چندوجهی در تهران و ادبیات صریح و ستیزه‌جویانه رهبران آن علیه غرب آغازی بر تحولات سریع در منطقه ارزیابی می‌شود.»

یک هفته پیش از حضور پوتین در ایران، شایعاتی مبنی بر همراهی ایران با روسیه در جنگ علیه اوکراین شنیده شد؛ این شایعات از این می‌گفت که ایران پهپادهای خود را در اختیار روسیه قرار خواهد داد تا از آن‌ها در جنگ علیه اوکراین استفاده کند. روز دوشنبه نیز یک مقام ارشد روسیه خواهان ورود سیستم قضایی ایران به بررسی «جنایات جنگی» اوکراین در این جنگ شد. الکساندر باستریکین، رئیس کمیته تحقیقات روسیه، اعلام کرد که مسکو ۹۲ عضو نیروهای مسلح اوکراین را به جنایت علیه بشریت متهم می‌داند و پیشنهاد داد برای رسیدگی به آن، دادگاهی بین‌المللی با حمایت کشورهایی از جمله بولیوی، ایران و سوریه تشکیل شود. او این سه کشور را کشورهایی دانست که در این مناقشه موضعی بی‌طرف دارند.

این در حالی‌ است که سوریه نیروهای زمینی خود را برای جنگ با اوکراین بسیج کرده و از ماه مارس، حفاظت اطلاعات ارتش وفادار به بشار اسد استخدام نیرو برای اعزام به اوکراین را آغاز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از کیهان، رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران نیز با تکیه بر صحبت‌های خامنه‌ای خواستار اقدام پیشدستانه در برخورد با ناتو شدند. جلوگیری از گسترش ناتو موضوعی است که تازه پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، به مسئله جمهوری اسلامی تبدیل  شد. تا پیش از آن، با وجود گسترش ناتو تا کنار مرزهای ایران و همچنین حضور این نیروها در کشورهای همسایه با ایران و هم‌مرزی ایران با ترکیه، یکی از اعضای ناتو، نسبت به آن واکنشی نشان داده نمی‌شد. اما هم‌زمان با قد علم کردن روسیه در برابر ناتو، جمهوری اسلامی نیز به حمایت از این کشور پرداخت تا روسیه را در این نبرد تنها نگذارد.

روزنامه جوان در سرمقاله روز شنبه خود، مدعی شد که هدف از گسترش نفوذ ناتو «تداوم هژمونی دشمنان و سلطه آتی آنان برای نابودی اسلام و کیان اسلامی» است و به همین دلیل از نظر شرعی، دفاع مشروع و پیشدستانه در برابر آن مجاز و قابل‌پیگیری است.

این روزنامه نزدیک به سپاه نیز در مطلبی با تیتر «ابتکار عمل روسیه و تغییر نظم آمریکایی»، از کلیدواژه نظم جدید جهانی استفاده کرد و از این گفت که جمهوری اسلامی نیز باید در این نظم جدید ابتکار عمل را به دست بگیرد. روزنامه جوان نوشت: «امروز نیز این دفاع مشروع ادامه دارد و به فاز جدیدی وارد شده است و همانگونه که چندی پیش، فرمان تهاجم ترکیبی علیه تهاجم ترکیبی دشمن صادر شد، امروز نیز «دفاع مشروع و پیشدستانه» در حال پیگیری است که ضمن تلاش برای خنثی‌سازی برنامه‌های شوم دشمن، به تقویت روند تضعیف بین‌المللی نظام سلطه و استقرار نظم جدید جهانی کمک خواهد کرد. نظمی جدید در جهانی چند قطبی که در آن از هژمونی سلطه‌جویانه مسلط آمریکا اثری نیست و جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت یک قطب موثر جهانی‌اند و در مناسبات جهانی نقشی اساسی ایفا خواهد کرد. راز دغدغه‌مندی امروز بزرگ‌ترین دشمنان اسلام و بشریت برای زیر پا گذاشته شدن آموزه‌های اسلام در این موضوع نهفته است!»

روزنامه جوان روز یکشنبه در یادداشتی دیگر، این موضوع را ادامه داد و با اشاره به اهمیت روابط ایران و روسیه، این رابطه را در راستای «فرصت‌سازی برای مقابله با تهدیدهای مشترک معطوف به دو اصل روسیه مقتدر، ایران مستقل» دانست.

با توجه به آماده‌سازی بال‌های رسانه‌ای سپاه و رهبر جمهوری اسلامی، به نظر می‌رسد ایران در صورت ورود به جنگ روسیه با اوکراین، نقشی فراتر از ارسال پهپاد به روسیه ایفا خواهد کرد. جمهوری اسلامی که سال‌ها به بهانه دفاع از حرم امام حسین، امام سوم شیعیان و امام علی، امام اول شیعیان، حضور در عراق و به بهانه دفاع از حرم حضرت زینب، فرزند امام علی، حضور در سوریه را توجیه می‌کرد، اکنون دنبال دلیل‌تراشی برای جنگ در راه اهداف روسیه است.

حضور نظامی ایران در این جنگ هم‌زمان با آخرین روزهای امید به احیای برجام، می‌تواند سیل تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران را فعال کند و جمهوری اسلامی را با مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تازه‌ای روبه‌رو کند.