آمریکا ایران را به دلیل «انتقال پهپاد به روسیه» تهدید کرد

«هر معامله‌ای از این نوع مشمول بخشی از تحریم‌های ما علیه روسیه می‌شود»

دولت آمریکا پیش‌تر گفته بود که ایران قصد دارد صدها فروند هواپیمای بدون‌سرنشین به روسیه بفرستد- Nicholas Kamm / POOL / AFP

وزارت خارجه ایالات متحده ایران را به تحریم تهدید و اعلام کرد که این تحریم از سوی کشورهای جهان و به دلیل انتقال هواپیماهای بدون‌سرنشین به روسیه انجام خواهد شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «هرگونه انتقالی به تحریم‌هایی از سوی ما و احتمالا از سوی دیگر کشورهای جهان منجر خواهد شد. ما این شرایط را همچنان زیرنظر داریم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: «ما درباره نگرانی‌های خود در مورد ارسال احتمالی فناوری پهپاد از ایران به روسیه صحبت کرده‌ایم و از نزدیک بر این مورد نظارت خواهیم کرد. همه تحریم‌های ما به قوت خود باقی است و هر معامله‌ای از این نوع مشمول تعدادی از تحریم‌های ما علیه روسیه می‌شود.»

دولت آمریکا پیش‌تر خبر داده بود که ایران قصد دارد صدها هواپیمای بدون‌سرنشین از جمله آن‌هایی را که قادرند تسلیحات‌ حمل کنند، به روسیه بفرستد. خبرگزاری سی‌ان‌ان نیز در گزارشی، با اشاره به این موضوع نوشت که روس‌ها دست‌کم دو بار در ماه گذشته به ایران سفر کرده‌اند تا پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح را بررسی کنند. مقام‌های آمریکایی به سی‌ان‌ان خبر دادند که ایران در ماه ژوئن در فرودگاه کاشان، پهپادهای شاهد-۱۹۱ و شاهد-۱۲۹ را برای روسیه نمایش داد. هر دو نوع پهپاد این ظرفیت را دارند که موشک‌های هدایت‌شونده دقیق‌ حمل کنند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در این زمینه گفته بود: «اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد دولت ایران در حال آماده‌سازی چند ۱۰۰ پهپاد از جمله پهپادهای با قابلیت حمل سلاح برای روسیه است. ارزیابی ما این است که هیئت رسمی روسیه به‌تازگی از پهپادهای ایرانی با این قابلیت بازدید کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از صحبت‌های جیک سالیوان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، به طور تلویحی اظهارات او را تایید کرد و گفت که همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه «فناوری‌های نوین»، موضوع تازه‌ای نیست. کنعانی روز سه‌شنبه، ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱، گفت: «سابقه همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ اوکراین بر می‌گردد و در مقطع اخیر، هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.»

این حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پنجشنبه گذشته در اظهارنظری درباره اطلاعات مربوط به فروش هواپیماهای بدون‌سرنشین ایرانی به روسیه، اعلام کرد که تهران به هیچ‌یک از طرفین درگیر در مناقشه اوکراین کمک نمی‌کند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا، ضمن تاکید بر تلاش تهران برای متوقف شدن جنگ اوکراین، خبر آمریکا در مورد تحویل صدها پهپاد از ایران به روسیه را تکذیب کرد. او در این مصاحبه گفت: «ما با روسیه همکاری‌های گوناگونی داریم که حوزه دفاعی از جمله آن‌ها است. ما به هیچ‌کدام از طرفین دخیل در مناقشه کمک نمی‌کنیم چرا که مطمئنیم که این (جنگ) باید به پایان برسد.»