سیل پاکستان در سه روز جان بیش از ۱۵ نفر را گرفت

سیل به استان سیستان و بلوچستان ایران هم رسیده است

بارش سنگین باران که در چند روز گذشته به سیل شدیدی در ایالت سند در پاکستان منجر شد، از روز شنبه تا دوشنبه، ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد ۱۴۰۱)، دست‌کم ۱۵ کشته بر جای گذاشته است. ادارات دولتی در کراچی، بزرگ‌ترین شهر پاکستان، تعطیل شده‌‌اند و از کسب و کارهای خصوصی هم خواسته شده است که تعطیل کنند. 

یکشنبه شب، ۲۴ ژوئیه، در کراچی بیش از ۶۰ میلیمتر باران بارید. این میزان معمولا حاصل بارش باران در طول چندین ماه است، اما این بار تنها در عرض چند ساعت به این حد رسید. پاکستان معمولا هر سال تابستان با خرابی‌های حاصل از باران‌های سنگین موسمی روبه‌رو می‌شود، اما به گفته کارشناسان، به دلیل تغییرات اقلیمی، این مشکل در سال‌های اخیر بدتر از پیش شده است. 

شری رحمان، وزیر تغییرات اقلیمی پاکستان، روز یکشنبه به ساکنان ۱۴ شهر کوچک و بزرگ کشور در پیوند با احتمال وقوع سیل، هشدار آماده‌باش داد. فصل بادهای موسمی از ماه قبل آغاز شده است و طبق آمار «اداره ملی مدیریت فجایع»، بیش از ۳۰۰ نفر بر اثر حوادث ناشی از باران‌های سنگین در نقاط مختلف پاکستان کشته شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استان سیستان و بلوچستان ایران که با پاکستان همجوار است، نیز با سیل مواجه شده است. وزش بادهای موسمی به این استان نیز رسیده است و در بسیاری از نقاط آن سیل آمده است. بعدازظهر دوشنبه به وقت ایران، عکس‌ها‌ و فیلم‌هایی از وقوع سیل در شهرستان سرباز منتشر شد. حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان، روز دوشنبه در نشست مدیریت بحران استان در زاهدان، گفته بود که همه اداره و مسئولان در حالت آماده‌باش قرار دارند.

شهر کراچی پاکستان نزدیک به ۱۶ میلیون نفر جمعیت دارد و وقوع چنین سیل‌هایی در آن، به بحران‌های بزرگ انسانی می‌انجامد. چندین محله شهر کاملا زیر آب رفته‌اند و در رسانه‌های اجتماعی تصاویر بسیاری از مردمان سیل‌زده منتشر شده است. چندین جاده، بزرگراه، و پل ویران شده‌ است و در نتیجه، روند عادی زندگی میلیون‌ها نفر مختل شده است. بسیاری از ترس قطع احتمالی برق، به انباشت سوخت اقدام کرده‌اند. 

عافیه سلام، از کنشگران تغییرات اقلیمی در کراچی، گفت: «تغییرات اقلیمی خطرناکند. شهر ما ساحلی است. همه چیز به سرعت رخ می‌دهد و بار آن بر دوش ما است.»

بیشتر از جهان