دولت نظامی میانمار چهار زندانی سیاسی را اعدام کرد

دولت ایالات متحده آمریکا اعدام‌های صورت گرفته را محکوم کرد و چین با تکیه بر سیاست دخالت نکردن در امور سایر کشورها، از اظهار نظر خودداری کرد

یکی از افراد اعدام شده فایو زیو تاو (راست)، از قانون‌گذارهای پیشین میانمار، است که به‌وسیله آنگ‌سان سوچی برکنار شد؛ این فرد در یک دادگاه نظامی و پشت درهای بسته محاکمه شد- Handout / Myanmar’s Military Information Team / AFP

دولت میانمار روز دوشنبه، ۲۵ ژوییه ۲۰۲۲، اعلام کرد که، پس از ۵۰ سال، نخستین حکم اعدام در این کشور را به اجرا درآورده است. بر اساس اعلام دولت میانمار یک مقام قانون‌گذار سابق، یک فعال دموکراسی‌خواه و دو زندانی سیاسی – که از نظر دستگاه دولتی حاکم بر میانمار، همگی آن‌ها پس از به‌قدرت رسیدن ارتش در سال گذشته به ارتکاب «قتل هدفمند» متهم بودند – به دار آویخته شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی در این مورد نوشت، خبر مربوط به این اعدام‌ها ابتدا در روزنامه دولتی میرِر دیلی (Mirror Daily) منتشر شد. با این‌حال این روزنامه تاریخ دقیق به‌دار آویخته شدن این افراد را ذکر نکرد و تنها به اتهام‌های آن‌ها اشاره کرد.

از سوی دیگر اعدام‌های اخیر در میانمار نارضایتی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی را به‌همراه داشت، چون شماری از این سازمان‌ها، از جمله کارشناس‌های سازمان ملل متحد و انجمن کشورهای جنوب‌شرق آسیا، تلاش‌هایی در جهت توقف اجرای این احکام اعدام انجام داده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنگ‌ می‌مین، وزیر حقوق بشر دولت وحدت ملی میانمار که پس از به‌قدرت رسیدن نظامی‌ها در خارج از این کشور تاسیس شد، نیز گفت ادعای دولت میانمار مبنی بر دست داشتن افراد اعدام شده در انجام «اقدامات خشونت‌آمیز و همدستی در قتل» واقعیت ندارد. او در این مورد به آسوشیتدپرس گفت اجرای «مجازات مرگ» برای این افراد راهی است برای حکومت نظامی میانمار که با ایجاد «ترس» سلطه‌اش را بر باقی لایه‌های جامعه میانمار اعمال کند.

برخی ناظران سیاسی، بر اساس اطلاعات موجود در مورد روند محاکمه این افراد، بر این باورند که آن‌ها از روند دادرسی عادلانه محروم بوده‌اند و دستگاه قضایی میانمار اقدامی سیاسی انجام داده است. به‌عنوان مثال، یکی از افراد اعدام شده فایو زیو تاو، از قانون‌گذارهای پیشین میانمار، است که به‌وسیله آنگ‌سان سوچی برکنار شد؛ این فرد در یک دادگاه نظامی و پشت درهای بسته محاکمه شد.

از این‌رو سفارت ایالات متحده آمریکا در میانمار، ضمن محکوم کردن و ابراز تاسف از اجرای این احکام اعدام، با خانواده‌های اعدام‌شدگان ابراز همدردی کرد. این سفارتخانه گفت:«ما اعدام رهبران دموکراسی‌خواه به‌وسیله حکومت نظامی را محکوم می‌کنیم.»

با این‌وجود دولت چین، که متحد دیرینه ارتش میانمار به‌حساب می‌آید، از اظهارنظر در مورد این اعدام‌ها خودداری کرد و گفت:«[پکن] همواره از اصل عدم دخالت در امور سایر کشورها حمایت می‌کند.»

بیشتر از جهان