تورم تیر ۱۴۰۱ رکورد ۲۶ ساله را زد؛ ۵۴ درصد

قیمت روغن در ایران نسبت به تیر ماه سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۹۰ درصد رشد داشته است

شاخص قیمت گوشت با ۶۸.۹ درصد،لبنیات با ۱۱۹.۷ درصد و نان با ۱۰۵.۹ درصد بیشترین افزایش را در تیر  ۱۴۰۱ نسبت به تیر ۱۴۰۰ داشته‌اند_ AFP

تورم نقطه‌ به ‌نقطه  در تیر ماه سال ۱۴۰۱ رکورد ۲۶ ساله این شاخص اقتصادی در ایران را شکست و به ۵۴ درصد رسید و در دل خود آمار‌های دیگری از وضعیت وخیم معیشتی مردم ایران را آشکار کرد.

تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار پرده از این واقعیت برمی‌دارد که مردم ایران در تیر ماه سال ۱۴۰۱ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان»، بسیار بیشتر از زمان مشابه در سال ۱۴۰۰ هزینه کرده‌اند که این واقعیت خود را در تورم نقطه‌ای نشان داده است.

منظور از نرخ تورم نقطه به نقطه یا نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. این تعریف را کسانی که توان خرید آنها روز به روز کاهش می‌یابد، بهتر از کسی درک می‌کنند.

این تورم ۵۴ درصدی به تدریج به رکورد تورم ۵۹ درصدی در اردیبهشت و خرداد ۱۳۷۴ نزدیک می‌شود که گویای چشم‌انداز تیره و تاریک سبد معیشتی خانوار‌ها در ایران است.

این گزارش می‌‌گوید در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، شاخص قیمت گوشت قرمز و گوشت ماکیان با ۶۸.۹ درصد، لبنیات با ۱۱۹.۷ درصد و نان با ۱۰۵.۹ درصد، بیشترین افزایش را در تیر ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به زمان مشابه در سال گذشته داشته‌اند.

به طور مثال میانگین قیمت روغن تیر ماه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با تیر سال گذشته بیش از ۲۹۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد که رشدی بی‌سابقه و انفجاری در اقتصاد محسوب می‌شود.

در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» هم، شاخص قیمت گروه بهداشت و درمان با ۳۶.۸ درصد، هتل و رستوران با ۸۴.۵ درصد و مبلمان و لوازم خانگی هم با ۳۷ درصد بیشترین افزایش را نسبت به ماه مشابه سال قبل داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داده‌های تورمی تیر ۱۴۰۱ به طور خلاصه می‌گوید حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در افزایش تورم و قیمت‌ها در ایران بی‌تاثیر نبوده است.

حذف این ارز حمایتی از برخی کالا‌های استراتژیک منجر به جهش چندین‌باره نرخ کالا و خدمات در ایران شده است که این روند همچنان ادامه دارد و به سایر حوزه‌های به ظاهر غیر مرتبط نیز کشیده شده است.

گزارش مرکز آمار این واقعیت را تائید می‌کند و می‌‌گوید رشد اجاره‌بها دومین عامل اساسی رشد نسبتا بالای قیمت‌ها در یک ماه اخیر بوده است که نشان از وخیم‌تر شدن شرایط اجاره‌بها در ایران به خصوص کلان‌شهر‌هایی نظیر تهران دارد.

گزارش شاخص‌ قیمت مصرف کننده مرکز آمار که سال‌هاست در غیاب آمار بانک مرکزی منتشر می‌شود، تنها عدد و رقم نیست، روایت رسمی فلاکت اقتصادی مردمی است که روز به روز برای گذراندن زندگی با موانع و مشکلات عمیق‌تر دست به گریبان می‌شوند.

این آمار‌ گزارش وضعیت معیشتی کسانی است که روز به روز قدرت خریدشان کاسته می‌شود و فقیرتر می‌شوند. آنها برای گریز از این وضعیت بیش از گذشته تقلا می‌کنند، اما این سعی و تلاش‌ها ضعیف‌تر از آن است که بتواند آنها را از این شرایط وخیم اقتصادی نجات دهد.

راهکار خروج اقتصاد ورشکسته ایران از چنین وضعیتی را هم بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی سال‌هاست نوشته‌اند و گفته‌اند و بارها گوشزد کرده‌اند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی به آن کوچکترین توجهی ندارند.

بیشتر از اقتصاد