کاخ سفید: سلامتی جو بایدن پایدار است

برخی خبرنگارها می‌گویند مقام‌های کاخ سفید خطری که سلامتی جو بایدن را تهدید می‌کند را کوچک‌تر از آنچه هست نشان می‌دهند

کاخ سفید، در روز پنجشنبه اعلام کرد آزمایش کووید – ۱۹ جو بایدن مثبت است- Drew Angerer/Getty Images/AFP

آشیش جا، مسئول کمیته مقابله با کرونا در کاخ سفید، روز جمعه، ۲۲ ژوییه ۲۰۲۲، در گفتگویی با تلویزیون سی‌ان‌ان گفت علایم کووید در جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، تا پایان روز پنجشنبه خفیف بود و او همچنان در قرنطینه است.

آشیش جا، ضمن اشاره به این‌که او به‌طور مدام با تیم پزشکی مستقر در کاخ سفید تماس دارد، گفت آخرین اطلاعات او از وضعیت سلامتی جو بایدن به ساعت ۱۰ شب پنجشنبه برمی‌گردد و بر اساس این «به‌روز رسانی» وضعیت رئیس جمهوری خوب توصیف شده و او مشغول رسیدگی به کارهای روزانه‌اش است.

کرین ژان‌پیر، سخنگوی کاخ سفید، در روز پنجشنبه اعلام کرد آزمایش کووید – ۱۹ جو بایدن مثبت است. ژان‌پیر گفت: «امروز صبح آزمایش کووید – ۱۹ رئیس جمهور بایدن مثبت شد. او واکسینه است و تزریق دو دوزِ واکسن یادآوری را هم انجام داده است و در حال حاضر نیز علایم بسیار ملایمی از بیماری را تجربه می‌کند.»

به‌گفته سخنگوی کاخ سفید، جو بایدن پس از ابتلا به کووید – ۱۹، مصرف قرص پاکس‌لووید (Paxlovid) را آغاز کرده و در حال حاضر دوران قرنطینه را در کاخ سفید پشت سر می‌گذارد. ژان‌پیر همچنین اشاره کرد که رئیس جمهوری آمریکا در دوران قرنطینه مسئولیت‌هایش را به‌صورت کامل انجام خواهد داد.

پاکس‌لووید، داروی ضد ویروس کرونا، به‌وسیله شرکت فایرز تولید شده و، تنها با تشخیص پزشک، برای افراد ۱۲ سال به‌بالای در معرض خطر تجویز می‌شود.

آشیش جا، در جریان کنفرانس خبری مشترک‌اش با ژان‌پیر، که عصر روز پنجشنبه برگزار شد، گفت بایدن باید، بر اساس دستورالعمل‌های سازمان غذا و داروی آمریکا، یک دوره پنج روزه قرنطینه را پشت سر بگذارد و بعد از آن می‌تواند با رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی نیز حاضر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژان‌پیر نیز در پاسخ به این سئوال که جو بایدن چه زمانی و به چه طریقی به ویروس کووید مبتلا شد گفت از زمان و منشا سرایت ویروس مطلع نیست و گمانه‌زنی در این مورد دشوار است چون رئیس جمهوری باید دائم در سفر باشد یا با افراد مختلفی دیدار کند.

مسئول کارگروه مقابله با کرونا در کاخ سفید همچنین در گفتگو با سی‌ان‌ان اعلام کرد که علایم بیماری در بایدن شبیه روز قبل است و او همچنان آبریزش بینی دارد و سرفه‌های خشک می‌کند.

با این‌حال برخی ناظران بر این باورند که با توجه به جلسه توجیهی روز گذشته آشیش جا و کرین ژان‌پیر این احتمال وجود دارد که این دو نفر جلسه توجیهی دیگری نیز در روز جمعه برگزار کنند و آخرین اطلاعات در مورد وضعیت سلامتی جو بایدن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

از سوی دیگر برخی خبرنگارها، پس از برگزاری جلسه توجیهی روز گذشته، اعلام کردند به‌نظر می‌رسد مقام‌های کاخ سفید وضعیت سلامتی جو بایدن را کم خطرتر از آنچه هست نشان می‌دهند. به‌این ترتیب افرادی هشدار می‌دهند پس از مشخص شدن آن‌که پزشک بایدن داروهای قلب او را قطع کرده تا با مصرف قرص پاکس‌لووید تداخل نداشته باشد، رئیس جمهوری با خطر لخته شدن خون روبه‌رو است؛ چون قطع ناگهانی داروهای قلبی و به‌تبع آن استفاده از داروهای رقیق‌کننده خون می‌تواند خطر لخته شدن خون را در بدن بایدن افزایش دهد.

این گروه همچنین می‌گویند، با توجه به این‌که بایدن دو مرتبه در سال ۱۹۸۸ از بیماری آنوریسم مغزی جان سالم به در برده است، لخته شدن خون می‌تواند موجب بازگشت این بیماری شود.

جیل بایدن، بانوی اول آمریکا، نیز که در حال حاضر خارج از واشینگتن به‌سر می‌برد در گفتگویی که روز گذشته با خبرنگارهای دیترویت، یکی از شهرهای ایالت میشیگان، داشت گفت آزمایش کووید – ۱۹ او منفی بوده است.

بیشتر از جهان