مشاور پیشین اشرف غنی می‌خواهد پیشگام کشت شاهدانه اصلاح شده در افغانستان باشد

امین کریم سخنگوی حزب اسلامی می‌خواهد کنف را در افغانستان کشت کند و گواهی صادرات آن را از پاکستان بگیرد

امین کریم، اولین مزرعه آزمایشی کشت شاهدانه اصلاح شده را در حیاط خانه‌اش ایجاد کرد اما طالبان آن را تخریب کردند - SHAH MARAI / AFP

امین کریم، عضو حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و مشاور پیشین دولت اشرف غنی، روز جمعه ۳۱ تیرماه (۲۲ ژوئیه)، درگفت‌و‌گو با روزنامه گاردین از مزرعه کوچکی که در آن بذر شاهدانه اصلاح‌شده را کاشته است، رونمایی کرد و گفت قصد دارد پیشگام جایگزین کردن کشت «کنف» به‌جای تریاک در افغانستان باشد. او گفت دشوار است طالبان را متقاعد کنیم که این گیاه مانند حشیش خاصیت روان‌گردان ندارد و می‌تواند برای مقاصد مهمی، ازجمله مبارزه با ناامنی غذایی در افغانستان استفاده شود.

گیاه شاهدانه که به دو نوع ماری‌جوانا و کنف تقسیم می‌شود، حاوی مقداری کانابیدیول (CBD) است، اما نوع کنف آن مواد روان‌گردان (THC) را به اندازه کمتر از ۰.۲ درصد دارد و به همین دلیل مواد مخدر محسوب نمی‌شود، اما بوی آن بدون شک مشابه حشیش است. امین کریم به گاردین گفت که سربازان طالبان مزرعه او را به گمان این‌که مزرعه حشیش است تخریب کردند و او را مورد بازجویی قرار دادند.

با این حال، این چهره جهادی پیشین گفت که در تلاش است تا امکانات بیشتری برای ترویج کشت، تولید و صادرات این گیاه فراهم کند. از آنجایی که پس از تسلط طالبان، آزمایشگاه‌های افغانستان دیگر اجازه ارائه گواهینامه‌های بین‌المللی برای صادرات را ندارند، امین با یک موسسه خیریه به نام Hemp Aid همکاری می‌کند تا گواهی صادرات را از پاکستان بگیرد. او گفت: «تلاش می‌کنیم طالبان را متقاعد سازیم که تولید این گیاه در افغانستان را تایید کنند.»

به گفته امین، قرار بود اولین مزارع را هفته آینده در دو استان شرقی افغانستان کشت کنند. او گفت: «امیدوار بودیم که این محصول کمتر از دیگر گیاهان حاوی کانابیدیول همچون ماری‌جوانا، بحث‌برانگیز باشد، زیرا بوی چندانی ندارد و بیشتر شبیه نیشکر است تا یک مزرعه مواد مخدر، اما در حال حاضر ۴۰۰ کیلوگرم بذر وارداتی در گمرک فرودگاه کابل متوقف شده است و باید طالبان را متقاعد کنیم که این‌ها مواد مخدر نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنف به دلیل داشتن روغن کانابیدیول برای مقاصد دارویی استفاده می‌شود. این گیاه به‌دلیل داشتن فیبر زیاد برای تهیه آرد غنی‌شده از پروتئین نیز می‌تواند استفاده شود. امین کریم بر این باور است که گیاه کنف در حال حاضر نه تنها یک جایگزین خوب برای کشت تریاک است، بلکه می‌تواند تاثیر فراوانی در مقابله با سوءتغذیه در افغانستان داشته باشد. او گفت ترکیب فیبر کنف با آرد گندم برای تهیه نان را قبلا در یکی از نانوایی‌های محلی امتحان کرده‌اند : «ما دریافتیم که مخلوط کردن ۷ درصد از این مواد با آرد گندم، طعم آن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، اما هر تکه نان را هفت یا هشت برابر مغذی‌تر می‌کند.» او افزود: «بعد از مصرف روغن، می‌توانید از بقیه آن برای تولید الیاف، ساختن کفش، لباس، کاغذ و آجر نیز استفاده کنید. هر قسمت از این گیاه مفید است.»

این مقام جهادی پیشین که سابقه مبارزه در برابر تهاجم روسیه، هماهنگی روند صلح میان دولت پیشین افغانستان و گلبدین حکمتیار و سرانجام فعالیت در سمت مشاور در دولت جمهوری را دارد، اکنون تلاش می‌کند فعالیت‌های سیاسی‌اش را از سر بگیرد، اما در کنار آن علاقه‌مند است که کشت و تولید شاهدانه اصلاح‌شده را نیز در افغانستان ترویج کند. او گفت در حال گفت‌وگو با رهبری طالبان در این‌باره است.

رهبر طالبان در ماه‌های نخست به قدرت رسیدن این گروه، کشت حشیش وتریاک و تولید مواد مخدر در افغانستان را ممنوع کرد. البته بازار تجارت تریاک و مواد مخدر در یک سال گذشته به اوج رسید، زیرا طالبان هیچ جایگزینی معرفی نکردند. در حالی که سود اصلی این تجارت به جیب دلالان می‌رود، اما کشاورزان به دلیل نداشتن گزینه جایگزین، از کشت مواد مخدر دست برنداشته‌اند.

سازمان ملل متحد تخمین زده است که سال گذشته، تجارت غیرقانونی مواد مخدر در افغانستان بین ۱.۸ تا ۲.۷ میلیارد دلار گردش مالی داشته است. بر اساس گزارش‌های سازمان ملل متحد، مواد مخدر در افغانستان سالانه از هر ۱۰ کاربر، نیاز هشت نفر را تامین می‌کند. هنوز جایگزینی برای این تجارت پرسود در افغانستان معرفی و نهادینه نشده است. طالبان نیز که در ۲۰ سال گذشته، با کشت حشیش و تریاک و قاچاق مواد مخدر نیازهایشان را تامین کرده‌اند، اکنون از فروش تریاک افغانستان با قیمت بیشتر، سود می‌برند.

بیشتر از جهان