تحریم حسین طائب و آمنه‌سادات ذبیح‌پور در دستورکار مجلس بریتانیا

تعدادی از نمایندگان پارلمان بریتانیا و همسر نازنین زاغری از به‌تعویق افتادن تحریم گروگان‌گیران نازنین زاغری، به دولت بریتانیا اعتراض کردند

همسر نازنین زاغری: باید از گروگان‌گیری جلوگیری کنیم؛ سیاست دیپلماسی آرام دیگر قابل اجرا نیست- Daniel LEAL/ AFP

نمایندگان مجلس بریتانیا اعلام کردند که وزارت امور خارجه نتوانسته است تحریم‌هایی علیه ایرانیان مسئول بازداشت و ارعاب نازنین زاغری-رتکلیف (شهروند دو تابعیتی ایرانی-بریتانیایی) اعمال کند، درحالی‌که نام آن‌ها در ماه سپتامبر به تصویب رسیده است.

به گزارش روزنامه‌ بریتانیایی گاردین، کریس برایانت، یکی از اعضای کمیته منتخب روابط خارجی مجلس بریتانیا، از آمنه‌سادات ذبیح‌پور، بازجو-خبرنگار صداوسیما و همچنین حسین طائب، رئیس پیشین اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌، که در یک فهرست تحریم ۱۰ نفره قرار دارند، نام برد و گفت که این افراد باید برای گروگان‌گیری دولتی تحریم شوند. این نخستین‌بار است که نام‌هایی از این فهرست منتشر می‌شود.

برایانت در مجلس عوام اعلام کرد که ذبیح‌پور به گرفتن اعتراف‌های دروغین از زندانیان در مقابل دوربین و در بازجویی‌ها شهرت دارد و بلافاصله قبل از آزادی نازنین زاغری در فرودگاه حضور داشت. برایانت گفت که یک فرد دولتی نازنین زاغری را تحت فشار قرار داده بود تا پیش از ترک ایران، روبه‌روی دوربین آمنه‌سادات ذبیح‌پو، اعتراف اجباری انجام دهد.

برایانت گفت که حسین طائب، رئیس اطلاعات سپاه پاسداران، مسئول اداره کردن زندانیان سیاسی زندان اوین و مسئول دستگیری‌های دسته‌جمعی و شکنجه صدها زندانی و از همه مهم‌تر نیروی محرکه گروگان‌گیری سپاه پاسداران بود.

این نماینده پارلمان بریتانیا در ادامه اشاره کرد که طائب مسئول اعتراف‌های دروغین زاغری در فرودگاه بوده و مانع از آزادی سایر اتباع دوتابعیتی بریتانیایی-ایرانی شده است.

برایانت که در مجلس عوام صحبت می‌کرد، این سوال را مطرح کرد که چرا با وجود ارائه فهرستی از ۱۰ ایرانی که در این گروگان‌گیری نقش داشتند و با وجود اینکه این فهرست را از ۹ ماه پیش در دست داشته‌اند، این افراد تحریم‌ نشده‌اند و هیچ اقدام حقوق بشری ازسوی دولت بریتانیا علیه آن‌ها صورت نپذیرفته است. او پیشنهاد کرد: «اگر بریتانیا در ماه سپتامبر یا دسامبر علیه این افراد اقدام می‌کرد، شاید دوباره به سوءاستفاده از گروگان‌های انگلیسی فکر نمی‌کردند. انفعال دولت همیشه بهایی دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانکن اسمیت، رهبر پیشین حزب محافظه‌کار بریتانیا، نیز در مجلس عوام به حمایت از برایانت پرداخت و این سوال را مطرح کرد که چرا بریتانیا تنها ۲۰ درصد از افرادی را که ایالات متحده در سراسر جهان تحریم کرده، در فهرست تحریم قرار داده است. اسمیت گفت اتحادیه اروپا نیز تحریم‌ها را با «سرعت بالاتر و سریع‌تر» از بریتانیا اجرا می‌کند.

همسر نازنین زاغری: دیپلماسی آرام، دیگر اجرا‌شدنی نیست

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری‌، روز پنجشنبه، ۳۰ تیرماه، در روزنامه گاردین نوشت که لیز تراس، وزیر امور خارجه، به وعده خود مبنی بر آزادی همسرش با پرداخت بدهی بریتانیا به ایران عمل کرده‌، اما از آن زمان نتوانسته است اطمینان حاصل کند که مقام‌های ایرانی با تحریم شدنشان هزینه کارهایشان را بپردازند. ریچارد رتکلیف در این یادداشت تاکید کرد با وجود اینکه وزارت خارجه بریتانیا هویت افرادی را که مسئول زندانی‌شدن همسرش و دیگر شهروندان بریتانیایی‌اند می‌داند، هنوز این افراد هدف تحریم قرار نگرفته‌اند. رتکلیف همچنین با اشاره به نقش آمنه‌سادات ذبیح‌پور نوشت که او به دلیل گرفتن اعتراف‌های اجباری از زندانیان در مقابل دوربین در بازجویی‌ها شهرت دارد و این کاملا برخلاف کاری است که یک رسانه آزاد باید انجام دهد.

همسر نازنین زاغری به حسین طائب نیز اشاره کرد و درباره او نوشت: «حسین طائب در زمان ریاست بر اطلاعات سپاه پاسداران، اداره بند «دو الف» زندان معروف اوین را به‌عهده داشت. او مسئول دستگیری و شکنجه دسته‌جمعی صدها زندانی و عامل گروگان‌گیری‌های سپاه پاسداران بود. من می‌دانم که حسین طائب در تداوم بازداشت شهروندان بریتانیایی نقش داشت.»

رتکلیف در پایان این یادداشت نوشت: «همان‌طور که اقدام‌های اخیر روسیه نشان می‌دهد، رشد آرام دیپلماسی گروگان‌گیری منحصر به ایران نیست. نزدیک به یک سال است که ما منتظر اقدام تحریمی مانده‌ایم. من به‌شدت خوشحالم که تراس بدهی بریتانیا به ایران را تسویه کرد؛ اما بدون پاسخگو کردن جمهوری اسلامی، خطر ایجاد انگیزه‌های اشتباه در میان آن‌ها را به همراه خواهد داشت. اگر می‌خواهیم از شهروندان بریتانیایی محافظت کنیم، باید از گروگان‌گیری جلوگیری کنیم. سیاست دیپلماسی آرام دیگر قابل اجرا نیست.»