نازنین زاغری قبل از ترک ایران مجبور به امضای «اعترافات دروغین» شده است

گفته می‌شود جمهوری اسلامی ایران از نازنین زاغری به عنوان گروگان برای وصول طلب ٤٠٠ میلیون پوندی متعلق به دوران محمدرضا شاه پهلوی استفاده کرده است

جمهوری اسلامی ایران، نزدیک به شش سال پیش نازنین زاغری را در فرودگاه تهران به جرم «جاسوسی» بازداشت کرد- AFP

نازنین زاغری رتکلیف گفته است، پیش از اینکه اجازه خروج از ایران به او داده شود، مجبور شده است در حضور یک شاهد از دولت بریتانیا، «اعترافات دروغین» امضا کند. او این اقدام را که در برابر دوربین صورت گرفته است، غیرانسانی توصیف کرد.

به گزارش اسکای نیوز، او گفت که پیش‌بینی می‌کند که تهران در آینده از این «اعترافات» علیه او استفاده کند.

زاغری ۴۴ ساله که کارمند یک نهاد خیریه بوده است، پس از شش سال حبس در ایران، مجبور شده است که با اعتراف اجباری، اتهام‌ جاسوسی را علیه او طرح شده بود، بپذیرد. او و دولت بریتانیا پیش‌تر آن اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

زاغری گفت که سپاه پاسداران بدون آنکه اجازه ملاقات با والدینش را به او بدهد، او را در روز آزادی‌اش مستقیما به فرودگاه برده است.

خانم زاغری رتکلیف به بی‌بی‌سی گفت: «در عوض مجبور شدم اعتراف اجباری را در فرودگاه در حضور نماینده دولت بریتانیا امضا کنم.»

او افزود: «آن‌ها به من گفتند که بدون امضای این اعترافات نمی‌توانی سوار هواپیما شوی و من می‌دانستم که این مانند یک بازی لحظه آخری است، زیرا می‌دانستم که آن‌ها جدی‌اند... آن‌ها به من گفتند که پول به آن‌ها داده شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشاره خانم زاغری به بدهی ٤٠٠ میلیون پوندی بریتانیا به ایران است که به یک قرارداد بین دو کشور در سال ١٩٧٠ بازمی‌گردد؛ زمانی که محمدرضا شاه پهلوی طی قراردادی تجهیزات نظامی از بریتانیا خرید، اما پس از انقلاب ۵۷، این قرارداد به حالت تعلیق درآمد.

نازنین زاغری روز جمعه، ۲۳ اردیبهشت، در دیدار با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، با انتقاد از اظهارات او در دوران تصدی‌اش بر وزارت خارجه، گفت که سخنان او تاثیر مستقیمی بر حبس شش ساله این زندانی سیاسی سابق در ایران داشت و چهار سال و نیم از زندگی‌اش زیر سایه اشتباه آقای جانسون گذشت.

بوریس جانسون که اینک نخست‌وزیر بریتانیا است، بین سال‌های ٢٠١٦ تا ٢٠١٨ وزیر امور خارجه بود. او در سال ٢٠١٧ طی سخنانی مدعی شده بود که نازنین زاغری تنها به آموزش روزنامه‌نگاری مشغول بوده است؛ اظهاراتی که بعدا تهران از آن به عنوان بهانه برای ادامه بازداشت نازنین زاغری استفاده کرد.

جمهوری اسلامی ایران، نزدیک به شش سال پیش نازنین زاغری را در فرودگاه تهران به جرم «جاسوسی» بازداشت کرد. قوه قضاییه ایران سال ۱۴۰۰، هنگامی‌ که دوران محکومیت پنج‌ساله نازنین زاغری به پایان رسیده بود، او را با اتهام تازه‌ای، به یک سال زندان دیگر نیز محکوم کرد.