موج جدید شیوع کرونا در ایران: آمارهای ناروشن و تقلب در تزریق واکسن

موج هفتم کرونا در حالی در ایران آغاز شده است که آمار مبتلایان روشن نیست و اخلاق حرفه‌ای نیز نقشی در فرایند واکسیناسیون ندارد

در عین‌حال برخی شهروندهای ایران در هفته‌های اخیر گفته‌اند که به آن‌ها واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته تزریق شده است- AFP

بر اساس جدیدترین آمار وزارت بهداشت جمهوری اسلامی، که روز پنجشنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۱ منتشر شد، در طی شبانه‌روز گذشته ۷ هزار و ۹۱۵ مبتلای جدید به کرونا در ایران شناسایی شده است که از میان آن‌ها هزار و ۱۹۸ نفر بستری شده‌اند. بنابراین شمار کل مبتلایان به کووید-۱۹ در ایران از مرزِ ۷ میلیون ۳۰۴ هزار نفر عبور کرد.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد که در طی شبانه‌روز گذشته ۲۹ نفر جان خودشان را به‌علت ابتلا به کووید-۱۹ از دست دادند.

به‌این ترتیب فارس، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به‌ نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت نوشت: «در حال حاضر ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارد.»

از سوی دیگر علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران، به افزایش تعداد افراد بستری شده به‌علت ابتلا به کووید-۱۹ اشاره کرد. زالی در این زمینه به خبرگزاری فارس چنین گفت: «در شبانه‌روز گذشته میزان مراجعه سرپایی در استان تهران به ۷ هزار و ۲۰۰ نفر رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است.»

علیرضا زالی همچنین در توضیح بیشتر این آمار گفت تهران در طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۹۰ بیمار جدید داشته که «۱۰۲ نفر از این بیماران در بخش‌های ویژه بستری شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فارس، در گزارشی که روز پنجشنبه به انتشار رساند، به‌نقل از زالی نوشت در حال حاضر ۱۸۰۰ نفر بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌های تهران بستری هستند که از این میان ۵۲۳ نفر آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌اند.

همزمان با آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ در ایران، که در حال حاضر بیش از دو سال‌ونیم از آن تاریخ می‌گذرد، بسیاری از ناظران و نهادهای مستقل تاکید کردند که نهادهای دولتی در ایران آمارهای مربوط به ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را دستکاری می‌کنند و شمار واقعی کسانی که به‌علت ابتلا به این بیماری جان‌شان را از دست می‌دهند ۳ تا ۴ برابر آمارهای اعلام شده از سوی نهادهای دولتی است.

موج هفتم کرونا در ایران در حالی آغاز شده است که انتقادات بسیاری به فرآیند واکسیناسیون وجود دارد. یکی از این انتقادهای جدی شفاف نبودن فرآیند واکسیناسیون در ایران است. در هفته‌های گذشته اخبار ضدونقیضی در این زمینه منتشر شد. از جمله خبرسازترین اخبار مربوط به این موضوع، انتشار گزارشی در روزنامه اعتماد بود که تهیه‌کنندگانش نامه‌ای از رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردارِ وزارت بهداشت منتشر کردند که در آن دستور تمدید تاریخ انقضای واکسن‌های پاستوکوک داده شده بود.

به این معنا مدیران وزارت بهداشت قصد داشته است تا واکسن‌هایی که، بنابر اعلان انستیتو پاستور ایران، تاریخ مصرف‌شان در اردیبهشت ۱۴۰۱ به پایان می‌رسید را به مردم تزریق کنند؛ اقدامی که‌ بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، نیز اگرچه مسئولیت آن را به‌عهده نگرفت اما وقوعش را تایید کرد.

در عین‌حال برخی شهروندهای ایران در هفته‌های اخیر گفته‌اند که به آن‌ها واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته تزریق شده است. روزنامه اعتماد با انتشار گزارشی در روز ۲۶ تیر ماه ۱۴۰۱، نوشت که برخی از اهالی تهران و مشهد به این روزنامه گفته‌اند که بر روی ویال واکسن‌های آسترازنکایی که به آن‌ها تزریق شده دو تاریخ انقضا وجود داشته است: تاریخ اول پایان ماه ژوئن میلادی را نشان می‌داده و تاریخ دوم، که به‌دستور وزارت بهداشت بر روی ویال‌ها چسبانده شده بود، ۱۷ ژوئیه برابر با ۲۶ تیر ماه را نشان می‌داده است.