فرمانده سنتکام: ایجاد پدافند یکپارچه در خاورمیانه با مشارکت اسرائیل اولویت ماست

«پیمان‌های ابراهیم با پیونددادن ارتش‌هایی که نگرانی‌های امنیتی دوجانبه دارند، می‌توانند در راستای امنیت منطقه‌ای به‌شدت مفید باشند»

کوریلا در سفرش به اسرائیل با خدمه دفاع موشکی و فرماندهان گردان‌های اسرائیلی نیز ملاقات کرد- Twitter/ @IDF

مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام، درپی بازدید از منطقه تحت نظارت ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، ایجاد پدافند هوایی و موشکی یکپارچه در خاورمیانه را که اسرائیل نیز در آن مشارکت داشته باشد، یکی از «اولویت‌‌»های آمریکا دانست.

درحالی‌که حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی آن به تهدید اصلی برای آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی منطقه تبدیل شده است، دولت بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، قصد دارد ازطریق یکپارچه‌سازی اطلاعات و قابلیت‌های رهگیری و هشدار اولیه، همکاری بین کشورهای منطقه را برای مقابله با تهدید افزایش دهد.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده بر فعالیت‌ نیروهای ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی نظارت دارد و اسرائیل نیز دی‌ماه سال ۱۳۹۹ از حوزه اختیارات ستاد فرماندهی اروپایی ایالات متحده خارج، و به حوزه سنتکام افزوده شده است.

کوریلا روز یکشنبه، ۲۶ تیرماه، پس از توقف در اردن و سوریه به اسرائیل سفر کرد. این دومین سفر او به اسرائیل در دو ماه اخیر و پنجمین سفرش به منطقه از زمان رسیدن به فرماندهی سنتکام در اوایل سال جاری میلادی بود.

فرمانده سنتکام در این سفر با بنی گانتز، وزیر دفاع، و آویو کوخاوی، رئیس ستادکل ارتش اسرائیل، دیدار و با آن‌ها دربازه نگرانی‌های امنیتی مشترک گفت‌وگو کرد؛ اما تمرکزش بیشتر بر سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی اسرائیل و تهدید ناشی‌از سامانه‌‌های هوایی بدون سرنشین پیشرفته و موشک‌های بالستیک بود.

وب‌سایت خبری-تحلیلی «اکسیوس» روز چهارشنبه، ۲۹ تیرماه، در گزارشی نوشت کوریلا ضمن تاکید بر این‌که ایجاد دفاع هوایی و موشکی یکپارچه همچنان یکی از اهداف سنتکام و متحدان ایالات متحده در خاورمیانه محسوب می‌شود، گفت: «این برای دفاع از نیروها، متحدان و منافع ما حیاتی است. این یک اولویت واضح است، اولویتی که ما در جریان تعامل‌های خود در تل‌آویو و اورشلیم درباره آن صحبت کردیم.»

یک مقام ارشد اسرائیلی نیز به خبرنگار اکسیوس گفته است که گانتز در صحبت با کوریلا تاکید کرده «توجه راهبردی» به پیشبرد همکاری اسرائیل و کشورهای خلیج فارس در حوزه دفاع هوایی باید مهم‌ترین اولویت برای دولت بایدن باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اکسیوس، کوریلا در سفر خود به اسرائیل، علاوه‌بر گفت‌وگو با مقام‌های ارشد نظامی آن کشور، خدمه دفاع موشکی و فرماندهان گردان‌های اسرائیلی نیز ملاقات کرد که به گفته خودش به او این امکان را داده است که نیروهای اسرائیلی و راهبرد امنیتی آن کشور را از دیدگاه سربازان حاضر در میدان ببیند و درک کند. 

کوریلا گفت: «این یک‌سری جلسات نمایش تصاویر (پاورپوینت) نبود که در یک دفتر برگزار شود: ما از تاسیسات و مراکز عملیات ارتش اسرائیل بازدید کردیم، با مردان و زنانی که مسئولیت به‌کار انداختن سامانه‌های دفاعی اسرائیل را برعهده دارند، صحبت و در بحث‌های عمیق درباره نوآوری و فناوری شرکت کردیم.»

مقام‌های ارشد اسرائیل امیدوار بودند که جو بایدن در دیدار هفته گذشته خود با رهبران عرب در عربستان سعودی برای همکاری نظامی بین ایالات متحده، کشورهای عربی و اسرائیل علیه ایران، یک فراخوان عمومی بدهد؛ اما پس از آن‌که چند کشور، از جمله عراق و عربستان سعودی، از این ایده فاصله گرفتند و برخی دیگر نیز به‌طور خصوصی نگرانی‌هایی را مطرح کردند، بایدن در سخنرانی «نشست امنیت و توسعه» در جده، به اسرائیل اشاره ای نکرد.

با وجود این، کاخ سفید در بیانیه‌ای که درباره دیدار بایدن با شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی منتشر کرد، آورده است که رئیس جمهوری تاکید کرد ایالات متحده به همکاری خود با عربستان سعودی و دیگر متحدانش در منطقه برای مقابله با پهپادها و موشک‌ها، شتاب می‌دهد و در راستای یکپارچه‌سازی و دستیابی به همکاری امنیتی تلاش می‌کند.

غلاوه‌بر این، در بیانیه مشترک آمریکا و کشورهای عربی در پایان نشست جده نیز به این موضوع اشاره شده است.

بزرگ‌ترین چالش پیش روی کوریلا در حال حاضر، مقابله با تصور خروج ایالات متحده از خاورمیانه و اطمینان‌بخشی به کشورهای منطقه در این زمینه است که آمریکا همچنان به کمک برای تضمین امنیت آن‌ها متعهد است. کوریلا در گفت‌وگو با اکسیوس در این زمینه، تاکید کرد: ««تعهد سنتکام به منطقه آهنین است… این منطقه در مرکز رقابت راهبردی آمریکا با روسیه و چین قرار دارد.»

کوریلا گفت که منطقه «در حال مشاهده ثمرات اولیه» افزوده‌شدن اسرائیل به حوزه سنتکام است؛ اما درضمن، تاکید کرد که این یک روند طولانی است و ایجاد یک نظام همکاری امنیتی قوی و فراگیر بین اسرائیل و کشورهای عربی در منطقه به زمان نیاز دارد.

او با اشاره به پیمان‌های ابراهیم که با میانجیگری دولت ترامپ به عادی‌سازی روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و چند کشور عرب منجر شد، افزود: «پیمان‌های ابراهیم با پیونددادن ارتش‌هایی که نگرانی‌های امنیتی دوجانبه دارند، می‌توانند در راستای امنیت منطقه‌ای به‌شدت مفید باشند…. این توافق‌ها به ما اجازه می دهد تا بر مناطقی تمرکز کنیم که منافع امنیتی ما در آن‌جا همسو است.»