بانوی اول اوکراین: خواهان دریافت تسلیحاتم

«من خواهان دریافت تسلیحات و سامانه‌های پدافند هوایی‌ام؛ تا موشک‌‌ها نتوانند کودکان را در کالسکه‌هایشان بکشند»

اولنا زلنسکا در سالن مرکز بازدیدکنندگان کنگره با قانونگذاران آمریکا صحبت کرد- POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

اولنا زلنسکا، بانوی اول اوکراین، روز چهارشنبه، ۲۰ ژوییه (۲۹ تیر ۱۴۰۱)، در صحن کنگره آمریکا سخنرانی کرد. در حالی که نیروهای اوکراین همچنان به نبرد با نیروهای اشغال‌گر روسیه مشغولند، اولنا زلنسکا از قانونگذاران آمریکایی خواست به کی‌یف سلاح بدهند و برای به پایان رساندن جنگ، به کشورش کمک کنند. 

زلنسکا گفت: «چون می‌خواهیم تمام پدرها و مادرها بتوانند به فرزندان‌ خود بگویند که با صلح و آرامش به خواب آرام بروند. که روزی دیگر حمله هوایی و موشکی در کار نباشد. آیا این خواسته بزرگی است؟»

زلنسکی در سالن مرکز بازدیدکنندگان کنگره با قانونگذاران صحبت کرد — همان جایی که همسرش، ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین، در ماه مارس به صورت مجازی برای کنگره سخنرانی کرده بود. 

خانم زلنسکا از جزئیات حملات موشکی روسیه به اوکراین گفت و مشخصا به کودکان قربانی که کشته یا زخمی شده‌اند، پرداخت. او در توصیف یکی از قربانیان جوان به نام لیزا، گفت که او «شیطان کوچک و بازیگوش و شادابی»‌ بود. فیلمی از لیزا که با مادرش به مدرسه می‌رفتند، در حالیکه او کالسکه خودش را هل می‌داد، پشت زلنسکا پخش می‌شد. اما در عکس بعدی دریافتیم که لیزا در جریان یکی از حمله‌های موشکی روسیه کشته شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکا با تقاضای مستقیم کمک تسلیحاتی گفت: «من خواهان دریافت تسلیحاتم… خواهان سامانه‌های پدافند هوایی‌ام؛ تا موشک‌‌ها نتوانند کودکان را در کالسکه‌هایشان بکشند.» او گفت که اوکراین به این تسلیحات نیاز دارد تا «برای ارزش‌های مشترک ما، یعنی حیات بشری، مبارزه کنیم». 

بانوی اول اوکراین گفت: «ما با «بازی‌های گرسنگی» [اشاره به فیلم سه‌قسمته‌ معروفی با همین نام] روسیه ‌درگیریم؛ شکار مردم صلح‌آمیز در شهرهای صلح‌آمیز اوکراین. در اخبار هرگز این چیزها را پخش نمی‌کنند. همین است که من آمده‌ام تا به شما نشان دهم.»

زلنسکا تصویر چند قربانی دیگر را هم نشان داد؛ از جمله کودکان کم سن و سال و خانواده‌ای که تمام اعضای آن در جنگ کشته شده بودند. او با اشاره به پیکر بی‌جان کودک دیگری، گفت: «این دختر، اوا است. او نقاشی کشیدن دوست داشت. اوا پنج ساله بود.»

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، روز سه‌شنبه، ۱۹ ژوییه، در نامه‌ای خطاب به همکاران خود گفت، «داستان‌های دهشتناکی در مورد برخورد موحش نیروهای روسیه با زنان و دختران» منتشر شده است. نامه خانم پلوسی به مواردی همچون آدم‌دزدی، دیپورت به روسیه، و تجاوز جنسی اشاره می‌کند.

پلوسی گفت: «به من گفته شده که این جنایات وحشیانه با دستور مستقیم پوتین انجام می‌شوند. بگذارید به روشنی بگویم: تجاوز به کودکان نمی‌تواند سلاح جنگ باشد. این جنایت جنگی است.»

خانم زلنسکا یک روز پیش از سخن گفتن در کنگره، در کاخ سفید با جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، و جیل بایدن، بانوی اول آمریکا، دیدار کرد. جیل بایدن در ماه مه به اوکراین سفر کرده بود و زلنسکا را به آمریکا دعوت کرده بود. بانوی اول آمریکا روز سه‌شنبه در جریان دیدار با همتای اوکراینی‌اش، به خبرنگاران گفت: «نمی‌توان به منطقه جنگی رفت و برگشت و احساس غم و درد مردمی را که من ملاقات کرده‌ام، نداشت.» 

چند مقام ارشد کاخ سفید نیز در این دیدار حضور داشتند. جیل بایدن گفت که این مقام‌ها به مسئله کمک به بهداشت روانی مردم اوکراین نیز خواهند پرداخت‌؛ موضوعی که دو بانوی اول در دیدار نخست خود که در «روز مادر» انجام شد، در موردش صحبت کرده بودند.

کنگره آمریکا در ماه مه یک بسته ۴۰ میلیارد دلاری برای کمک نظامی، اقتصادی، و بشردوستانه به اوکراین تصویب کرده است. زلنسکا گفت: «شما به ما کمک می‌کنید و کمک شما بسیار نیرومند است. در حالیکه روسیه می‌کشد، آمریکا نجات می‌دهد و شما باید این ‌را بدانید. ما قدردان شماییم.»

کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت اطلاعاتی مفصل دارد که نشان می‌دهد روسیه قصد دارد بخش‌های بیشتری از خاک اوکراین را اشغال کند و ساکنان این مناطق را مجبور کند برای دریافت شهروندی روسیه اقدام کنند، روبل را به واحد رسمی پول در این مناطق بدل کند، و شبکه‌های ارتباطی‌شان را در اختیار گیرد. با گذشت نزدیک به پنج ماه، روسیه همچنان به حمله‌های موشکی خود علیه شهروندان غیرنظامی اوکراین ادامه می‌دهد و در روزهای گذشته ده‌ها نفر در اثر این حمله‌ها کشته شده‌اند.

بیشتر از جهان