روسیه آماده مرحله بعدی حمله به اوکراین می‌شود

همزمان با تحویل تسلیحات دوربرد غرب به اوکراین، راکت‌ها و موشک‌های روس شهرهای اوکراین را زیر آتش گرفته‌اند

حملات روسیه به اوکراین در چند روز گذشته ده‌ها غیرنظامی را کشته است-Anatolii Stepanov / AFP

یک مقام نظامی اوکراینی گفت که روسیه آماده می‌شود تا مرحله بعدی حمله به اوکراین را آغاز کند. پیش‌تر مسکو گفته بود که نیروهای روسیه عملیات نظامی را «در تمامی حوزه‌های عملیاتی» افزایش خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، همزمان با تحویل تسلیحات دوربرد غرب به اوکراین، راکت‌ها و موشک‌های روس شهرهای اوکراین را زیر آتش گرفته‌اند و به گفته کی‌یف ده‌ها نفر را در چند روز گذشته کشته‌اند.

یک سخنگوی ارتش اوکراین گفته است که حملات به موشک‌های هوایی و دریایی محدود نمی‌شود و«آتش‌باران از تمامی جبهه‌ها در جریان است.»

این سخنگوی ارتش اوکراین در شامگاه شنبه گفت:‌ «مشخص است که آماده‌سازی برای مرحله بعدی حمله در حال انجام است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش اوکراین گفت که به نظر می‌رسد روسیه آرایش واحدهایش را برای تهاجم به اسلویانسک تغییر می‌دهد؛ این شهرِ واقع در شرق منطقه دونتسک برای اوکراین اهمیت نمادین دارد.

وزیر دفاع بریتانیا روز یکشنبه گفت پس از فشار نیروهای اوکراین و وعده رهبران آن کشور به بیرون راندن نیروهای روسیه، مسکو قوای خود را در تمامی مناطقی که در جنوب اوکراین اشغال کرده تقویت کرده است.

اوکراین می‌گوید که از روز پنجشنبه تاکنون حملات روسیه به شهر مرکزی وینیتسیا، چوهوییف در منطقه خارکیف، نیکوپل در جنوب و دیگر شهرها و مناطق اوکراین، دست‌کم ۴۰ نفر از شهروندان غیرنظامی، سالمندان و کودکان را کشته است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در هشتمین سالروز حمله موشکی به یک هواپیمای مالزی بر فراز اوکراین، گفت که هشت سال پس از شلیک روسیه به هواپیمای خطوط هوایی مالزی در شرق این کشور در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۴، مسکو همچنان به کشتار در خاک اوکراین ادامه می‌دهد. تحقیقات بین‌المللی نشان داده است که هواپیمای ام‌اچ۱۷ خطوط هوایی مالزی، بر اثر اصابت موشک زمین به هوای یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین، سقوط کرد.

زلنسکی به مناسبت هشتمین سالروز این واقعه در توییتی نوشت: «عدالت در مورد جنایتکاران اجرا خواهد شد.»

مسکو حمله نیروهایش به اوکراین را «عملیات نظامی ویژه»‌ و با هدف خلع سلاح کشور همسایه خود و همچنین ریشه‌کن کردن تحرکات ناسیونالیستی توصیف کرده است. مسکو می‌گوید که برای تضعیف زیرساخت‌های نظامی اوکراین و حفاظت از امنیت خود از تسلیحات نقطه‌زن استفاده می‌کند و همواره حمله به غیرنظامیان را رد کرده است.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز شنبه به واحدهای نظامی آن کشور دستور داد تا عملیات برای جلوگیری از حملات نیروهای اوکراینی به مناطق شرقی و دیگر مناطق تحت تسلط روسیه را افزایش دهند.

به‌نظر می‌رسد که این اظهارات در واکنش به آنچه که کی‌یف رشته حملات موفقیت‌آمیز علیه ۳۰ مرکز راهبردی و مهمات روسیه توصیف کرد، باشد. سخنگوی وزارت دفاع اوکراین، روز جمعه با اشاره به سامانه راکتی ساخت آمریکا که ماه گذشته به کی‌یف تحویل داده شد، گفت که حملات خیر، مسیر پشتیبانی تسلیحاتی نیروهای روسیه را مختل کرده و قابلیت تهاجمی نیروهای روس را کاهش داده است.

یک مقام ارتش اوکراین نیز روز شنبه گفت که تسلیحات آمریکایی فوق می‌تواند مواضعی در کریمه را هدف قرار دهد؛ روسیه در سال ۲۰۱۴ کریمه را ضمیمه خاک خود کرد.

دمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق روسیه، روز یکشنبه گفت که خودداری اوکراین و نیروهای ناتو از به رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه، تهدیدی علیه روسیه است.

بیشتر از جهان