شاهزاده رضا پهلوی: تکثر میان مخالفان جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته شود

به‌گفته شاهزاده رضا پهلوی اگر تکثر میان نیروهای سیاسی به‌رسمیت شناخته نشود، گذار از جمهوری اسلامی دشوار خواهد بود

شاهزاده رضا پهلوی در گفت‌وگو با اعضای شورای مرکزی «جمعیت سوسیال دموکراسی برای ایران» بار دیگر خواهان «همسویی میان نیروهای مختلف سیاسی به‌منظور گذار از جمهوری اسلامی ایران» شد. 

به‌باور شاهزاده رضا پهلوی، نیروهای مخالف نظام جمهوری اسلامی باید بتوانند دست‌کم بر سه چهار اصل پایه‌ای توافق کنند. «حفظ تمامیت سرزمینی ایران»، «جدایی دین از سیاست»، «پایبندی به اصول اعلامیه جهانی حقوق بشر» و «شکل‌گیری یک نظام‌دموکراتیک مبتنی بر رای مردم»، چهار اصلی است که به اعتقاد شاهزاده رضا پهلوی امکان همسویی برای گذار از جمهوری اسلامی را فراهم می‌کند.

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از صحبت‌های خود که در نشست مجازی اعضای «جمعیت سوسیال دموکراسی برای ایران» در روز سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ ایراد شد، گفت در دوره گذار از جمهوری اسلامی، به بدنه نیروهای نظامی و انتظامی موجود، برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشور نیاز است. بنابراین این نیروها و بدنه مدیریتی فعلی نباید ترسی از فروپاشی نظام جمهوری اسلامی داشته باشند و باید به آن‌ها اطمینان داده شود که در فردای براندازی جمهوری اسلامی جایگاه خودشان را حفظ خواهند کرد.

به‌گفته شاهزاده رضا پهلوی، نیروهای سیاسی در کشور باید به‌منظور رسیدن به یک قانون اساسی منطبق بر اعلامیه جهانی حقوق بشر، تفاوت‌ها و نگرش‌های مختلف را به‌رسمیت بشناسند و به این منظور باید سازوکاری شفاف و دموکراتیک، برای رسیدگی به اختلاف‌ها و تصمیم‌گیری میان خود ایجاد کنند.

شاهزاده رضا پهلوی همچنین با اشاره به اختلاف‌های موجود میان نیروهای سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ایران، گفت باید به دنبال راهکاری ساختاری به‌منظور حل اختلاف‌های موجود، از جمله چگونگی و میزان تقسیم قدرت سیاسی میان نیروهای سیاسی، بود. او در مورد این امر گفت، جدای از شکل حکومت آینده ایران، مجلس شورای ملی می‌تواند بالاترین مرجع تصمیم‌گیری کشور باشد و مردم به‌واسطه نمایندگان‌شان در چنین مجلسی می‌توانند سرنوشت خود را تعیین کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی گفت «هرگونه وزن‌کشی سیاسی زمانی میسر است که هم صندوق رای و انتخابات آزاد قابل انجام باشد» و هم اینکه مجلس شورای ملی در راس قدرت سیاسی قرار بگیرد. 

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد اگر تکثر موجود میان نیروهای سیاسی مخالف جمهوری اسلامی به‌رسمیت شناخته نشود، گذار از نظام عقیدتی - سیاسی حاکم بر ایران امری دشوار خواهد بود.

شاهزاده رضا پهلوی تاکید کرد که جامعه ایران باید اعتقاد به رواداری را در روابط موجود میان نیروهای سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ببیند و این امر را در همکاری‌های سیاسی آن‌ها بسنجد تا به‌این واسطه بتوان فرهنگ رواداری را، در عمل، به تمامی لایه‌های جامعه تعلیم داد.

شاهزاده رضا پهلوی گفت «همانطور که پیش‌تر نیز گفته‌ام مردم تصمیم‌گیر هستند»، اما مردم باید با اتکا به «اهرم‌ها، نهادها، احزاب و اصناف»، که ابزار کار را برای آن‌ها مهیا می‌کنند دست به تصمیم‌گیری بزنند. از این جهت او بار دیگر تاکید کرد که اهمیت نیروهای سیاسی زمانی است که بتوانند در روندهای داخل ایران تاثیرگذار باشند.

مشروح سخنان و پرسش‌وپاسخ اعضای «جمعیت سوسیال دموکراسی برای ایران» با شاهزاده رضا پهلوی را، که در حدود دو ساعت است، می‌توانید در این‌جا تماشا کنید.