لاوروف: جغرافیای جنگ اوکراین را تغییر داده‌ایم

به‌گفته لاوروف ادامه ارسال سلاح به اوکراین جغرافیای جنگ را گسترش داده و به فراتر از دونباس خواهد برد

وزیر خارجه روسیه گفت جغرافیای جنگ تغییر کرده و به مناطقی فراتر از دونتسک و لوهانسک رسیده است-Handout / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد که در حال حاضر «وظایف» نظامی مسکو در اوکراین، فراتر از منطقه دونباس در شرق این کشور است. خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر در روز چهارشنبه ۲۹ تیر (۲۰ ژوییه ۲۰۲۲) نوشت این گفته لاوروف، در طی پنج ماهی که از حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد، واضح‌ترین اظهار نظر یک مقام‌ روسی در مورد اهداف‌ این کشور در جنگ اوکراین است.

به‌گزارش رویترز، وزیر خارجه روسیه در گفتگویی با ریانووستی، خبرگزاری دولتی این کشور، گفت که از اواخر ماه مارس، زمانی که مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین در ترکیه برگزار شد و شکست خورد، واقعیت‌های جغرافیایی جنگ نیز تغییر کرده است. به‌گفته لاوروف، در مارس ۲۰۲۲ تمرکز مذاکرات بر روی دونتسک و لوهانسک بود؛ یعنی مناطقی از شرق اوکراین که روسیه ادعا می‌کند قصد دارد نیروهای دولتی اوکراین را از آن‌جا بیرون کند.

لاوروف در توضیح اظهاراتش گفت در حال حاضر جغرافیای جنگ تغییر کرده و به مناطقی فراتر از دونتسک و لوهانسک رسیده است. به‌گفته وزیر خارجه روسیه، جغرافیای جنگ «خرسون، زاپوریژیا و شمار دیگری از مناطق» اوکراین را نیز در برمی‌گیرد. او ضمن اشاره به این نکته که شاید روسیه بر فشار نظامی‌اش بر اوکراین بیافزاید، در مورد ادامه جنگ گفت:«این روند به‌طور منطقی و مداوم ادامه دارد.»

لاوروف همچنین گفت اگر کشورهای غربی، خاصه ایالات متحده آمریکا، به ارسال تسلیحات به اوکراین و فرایند مسلح کردن این کشور ادامه دهند جغرافیای جنگ اوکراین گسترده‌تر خواهد شد و جنگ از خطوط فعلی‌اش فراتر خواهد رفت.

در هفته‌های اخیر، و همزمان با ارسال سلاح به اوکراین از سوی کشورهای غربی، لحن مقامات روسیه نیز تندتر شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در جریان سخنانی در روز ۷ ژوییه گفت کی‌یف باید هر چه سریع‌تر شرایط مسکو را بپذیرد یا برای روبه‌رو شدن با بدترین شرایط ممکن آماده شود. پوتین در همان روز اعلام کرد روسیه اقدام لازم در این زمینه را، به شکلی عریان، آغاز کرده است.

پوتین، که آن روز در جمع نماینده‌های مجلس دوما صحبت می‌کرد، کشورهای غربی متحد اوکراین را به دامن زدن به خصومت‌ها متهم کرد و در این مورد گفت:«غرب می‌خواهد که ما با آخرین [فرد] اوکراینی نیز بجنگیم.» او در ادامه این بخش از صحبت‌هایش وضعیت فعلی مردم اوکراین را «تراژیک» توصیف کرد اما، به‌گفته او، به‌نظر می‌رسد که شرایط به سمت دامن زدن به این تراژدی پیش می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین در سخنرانی روز هفتم ژوییه گفت:«همه باید بدانند که ما هنوز هیچ کاری را به‌صورت جدی شروع نکرده‌ایم.»

پوتین این سخنان را درست یک هفته پس از آن بیان کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، در آخرین روز نشست اخیر سران کشورهای عضو ناتو با اشاره به ارزش‌های کشورهای ناتو تضاد میان این گروه از کشورهای هم‌پیمان با کشورهایی چون روسیه و چین را ایستادگی دموکراسی در برابر پرخاشگری و اعمال خشونت توصیف کرد.

جو بایدن در این نشست خبری درباره موضع آمریکا و متحدهایش گفت:«ما تا هر زمانی که طول بکشد از اوکراین حمایت خواهیم کرد.»

به‌گزارش رویترز، لاوروف به خبرگزاری دولتی روسیه گفت، دولت پوتین به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، «یا هر کس دیگری که جایگزین او شود»، اجازه نخواهد داد تا با موشک‌های دور-برد امنیت روسیه، دونتسک یا لوهانسک را به‌خطر بیاندازد.

ماجرای موشک‌های دور-بردِ مورد اشاره لاوروف به دو ماه قبل بر می‌گردد. دولت ایالات متحده آمریکا در روز اول ژوئن ۲۰۲۲، اعلام کرد برخی از موشک‌های پیشرفته‌اش را در اختیار ارتش اوکراین قرار خواهد داد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، نیز یک روز پیش از اعلام رسمی این تصمیم دولت آمریکا در مقاله‌ای که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد، نوشت به باور او حمله نظامی روسیه به اوکراین از مسیر دیپلماتیک به‌پایان خواهد رسید، اما دولت اوکراین نیز باید مجهز به «سلاح و مهماتی» باشد تا بتواند از آن‌ها به‌عنوان «اهرم فشار» در پای میز مذاکره استفاده کند.

بایدن، در همان مقاله، راهبرد مورد نظرش را با این عبارت‌ها تشریح کرد:«به همین دلیل تصمیم گرفته‌ام تا مهمات بیشتر و سیستم موشکی پیشرفته‌تری را در اختیار اوکراین قرار دهیم تا [اوکراینی‌ها] بتوانند، در جریان نبردهای جاری داخل اوکراین، به اهداف مهم حمله کنند.»

وزارت دفاع روسیه، همزمان با این تصمیم دولت آمریکا، اعلام کرد نیروهای اتمی این کشور در منطقه‌ای در شرق مسکو رزمایش‌هایی برگزار خواهند کرد.

با تمامی این موارد، و ادعای دولت روسیه در ارتباط با ارسال موشک‌های دور- برد به اوکراین از آمریکا، جو بایدن در روز ۳۰ مه ۲۰۲۲ تاکید کرده بود آمریکا آن دسته از «سیستم‌های موشکی» که اوکراین به‌وسیله آن بتواند به داخل خاک روسیه حمله کند، در اختیار ارتش اوکراین قرار نخواهد داد. روزنامه گاردین در همان زمان نوشت انتظار می‌رود موشک‌های جدیدی که ایالات متحده آمریکا در اختیار اوکراین قرار خواهد داد، سامانه‌ای باشد که مقام‌های دولت آمریکا موشک‌های آن را در زمره موشک‌هایی با «برد متوسط» دسته‌بندی کرده‌اند؛ یعنی موشک‌هایی که بردشان تا ۷۰ کیلومتر است.

از این‌رو، با توجه به اظهار نظرهای مقام‌های رسمی آمریکا و تحلیل ناظران مستقل، به‌نظر می‌رسد که بر خلاف ادعای پوتین، آمریکا سلاح‌هایی در اختیار اوکراین قرار نمی‌دهد تا ارتش این کشور بتواند، به نقل از روزنامه گاردین، «اهدافی در عمق روسیه را هدف قرار دهد و باعث تشدید جنگ شود.»

بیشتر از جهان