در پی تعقیب و گریز نیروهای مرزی ۱۵ کولبر دچار حادثه شدند

کولبران بدون اخطار قبلی و از فاصله نزدیک، هدف گلوله نیروهای نظامی قرار می‌گیرند

کولبری شغلی سخت و طاقت‌فرسا است که ساکنان مناطق غربی ایران به دلیل نبود فرصت‌های شغلی مناسب و تمرکز امکانات در مراکز استان‌ها به ناچار آن را انتخاب می‌کنند-عکس از خبرگزاری میزان

در پی تعقیب و گریز نیروهای نظامی در منطقه مرزی «کیله» واقع در شهرستان سردشت، خودرو حامل کولبران واژگون شد و ۱۵ کولبر مصدوم شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در این حادثه که روز یکشنبه، ۲۶ تیر، رخ داد، یکی از کولبران از ناحیه کتف و دست آسیب دید.

تنها دو روز قبل از این حادثه، دو کولبر دیگر هم در مناطق مرزی بانه و نوسود با تیراندازی نیروهای مرزبانی زخمی شدند. بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان این دو کولبر بهرام‌ شاه‌محمدی و هیمن مروتی نام داشتند. هیمن مروتی که با اسلحه ساچمه‌‌ای نیروهای مرزبانی هدف قرار گرفت و زخمی شد، ۱۸ ساله است. بهرام شاه‌محمدی نیز ۴۰ ساله و اهل روستای «دوره قه‌لا» بانه است و دو فرزند دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کولبری شغلی سخت و طاقت‌فرسا است که ساکنان مناطق غربی ایران به دلیل نبود فرصت‌های شغلی مناسب و تمرکز امکانات در مراکز استان‌ها به ناچار آن را انتخاب می‌کنند. این کولبران که از مسیرهای کوهستانی می‌گذرند، علاوه بر تهدیدهایی همچون سقوط از ارتفاع و سرمازدگی با خطر تیراندازی نیروهای مرزبانی و دستگیری هم مواجه‌اند.

گزارش اخیر سایت حقوق بشری کولبرنیوز آشکار می‌کند که در پنج سال اخیر، ۲۶۹ کولبر در سه استان کردنشین ایران (آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه) کشته و ۷۴۲ تن نیز زخمی شده‌اند. این گزارش می‌افزاید که از مجموع یک هزار و ۱۱ کشته و زخمی در پنج سال گذشته، ۷۴۹ نفر قربانیان تیراندازی مستقیم نیروهای مرزی‌اند.

کولبرنیوز در گزارش قبلی خود نیز خبر داده بود که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ در مناطق مرزی و مسیرهای بین‌جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه، ۲۰ کولبر کشته و ۱۲۷ نفر زخمی شده‌اند. بر اساس این آمار، در شش ماه گذشته از مجموع ۱۴۷ کولبر کشته و زخمی‌شده‌، هفت نفر از جان‌باختگان و ۹۰ نفر از مصدومان، قربانیان تیراندازی مستقیم نیروهای مرزبانی بودند.

روز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ و در پی کشته شدن دو کولبر در منطقه مرزی نوسود، آرش زره‌تن لهونی، نماینده اورامانات و جوانرود در مجلس، از قوه‌ قضاییه خواست مسببان این حوادث را محاکمه کند. بر اساس گزارش هرانا، این کولبران بدون اخطار قبلی و از فاصله نزدیک هدف گلوله نیروهای نظامی قرار گرفتند.

پیش‌تر، رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس نهم و دهم، نیز «طرح ممنوعیت شلیک به کولبران» را در مجلس دنبال کرده بود؛ اما طرح دوفوریتی او در نهایت بدون نتیجه ماند و در مجلس یازدهم هم فراموش شد.