«نیمی از کولبران مدارک دانشگاهی لیسانس و بالاتر دارند»

نماینده کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها می‌گوید ۱۰درصد زنان مناطق پاوه، اورامان و مریوان کولبری می‌کنند و بیشترشان سرپرست خانوارند

برخی جوانان کولبر در مناطق مرزی ایران فقط به دلیل حمل کردن یک تلویزیون با شلیک نیروهای مرزی کشته‌ می‌شوند‌ـ ایرنا

قباد کرمپور، نماینده کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها، گفت: «۱۰ درصد زنان مناطق پاوه، اورامان و مریوان کولبری می‌کنند و تازه بیشترشان هم سرپرست خانوارند.» او به «طاقت‌فرسا» بودن شغل کولبری در مناطق مرزی ایران اشاره کرد و افزود: «بیش از ۵۰ درصد کولبران مدارک دانشگاهی لیسانس و بالاتر دارند.»

آن‌طور که نماینده کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها می‌گوید، برخی جوانان کولبر در مناطق مرزی ایران فقط به دلیل حمل کردن یک تلویزیون با شلیک نیروهای مرزی کشته‌ می‌شوند. او با انتقاد از عملکرد منفعلانه مجلس یازدهم در قبال کولبران، به خبرگزاری ایلنا گفت: «قرار بود برای شرایط سخت و نابسامان کولبران در مجلس تصمیم‌هایی گرفته شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و ما هر روز شاهد اتفاق‌های تلخی برای این قشر زحمت‌کش در این راه پر از خطر هستیم که در مواردی منجر به کشته شدن آن‌ها می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته قباد کرمپور، بیشترین کولبری در شهرستان مرزی پاوه انجام می‌شود و آن‌ هم به دلیل بیکاری مردم منطقه است. نبود فرصت‌های شغلی مناسب برای جوانان و نبود درآمد مناسب، مردم مناطق مرزی ایران را با چالش‌های جدی مواجه کرده است تا آن‌جا که به قول نماینده کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها، برخی از اهالی این مناطق «از روی ناچاری در کوه‌ها و تپه‌های سخت گذر، انگور کاشته‌اند. عده‌ای نیز روی پشت‌بام خانه‌هایشان در تایر تراکتور خاک ریخته‌اند و گوجه و توت‌فرنگی کاشته‌اند که بتوانند تا مدتی مخارج زندگی‌شان را با این کار تامین کنند.»

قباد کرمپور در ادامه گفت‌وگویش، به میزان درآمد خانواده‌ها از کاشت انگور اشاره کرد و گفت: «بارها از آن‌ها سوال کرده‌ام که کاشت انگور در مناطق سخت‌گذر چقدر برایتان درآمد دارد، گفتند سالی ۱۰ میلیون تومان، واقعا با سالی ۱۰ میلیون تومان با پنج سر عائله می‌توان زندگی کرد؟»

در هفته‌های گذشته آرش زره‌تن لهونی، نماینده اورامانات در مجلس، نیز از قوه قضاییه خواست کسانی را که به کولبران تیراندازی می‌کنند محاکمه کند. او این درخواست را پس از آن مطرح کرد که دو کولبر جوان در منطقه نوسود در پی شلیک مستقیم نیروهای مرزی کشته شدند. یکی از آنان، پدر دو فرزند بود و ویدیویی که از گریه شدید دختر خردسالش در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، واکنش کاربران را در پی داشت.

نماینده اورامانات نیز در سخنانش به وضعیت اقتصادی و اشتغال ساکنان مناطق مرزی غرب ایران اشاره کرد و گفت: «مجلس و دولت باید مشکلات معیشتی مرزنشینان را حل کنند. ما منتظر تسلیم و ابلاغ طرح و لایحه از سوی مجلس و دولتیم.» پیش‌تر، رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس نهم و دهم، نیز «طرح ممنوعیت شلیک به کولبران» را در مجلس دنبال کرده بود؛ اما طرح دوفوریتی او در نهایت بدون نتیجه ماند و در مجلس یازدهم هم فراموش شد.

کولبران در مناطق غربی و جنوب غربی ایران، ساعت‌های طولانی در مسیری کوهستانی، بارهای سنگینی را بر دوش حمل می‌کنند. برخی از آن‌ها در سرمای زمستان و برف دچار سرمازدگی می‌شوند و می‌میرند و برخی هم هدف تیراندازی نیروهای مرزی قرار می‌گیرند.