درگیری قبایل در جنوب سودان ۶۵ کشته و ۱۵۰ مجروح برجای گذاشت

گفته می‌شود بیشتر جان‌باختگان مردان جوانی بودند که به ضرب گلوله یا چاقو کشته شده‌اند

مقام‌های سودان نیروهای نظامی را به منطقه درگیری اعزام کردند و مقررات منع رفت تردد را حاکم ساختند- AFP

ارتش سودان شامگاه یکشنبه، ۲۶ تیرماه (۱۷ ژوئیه)، نیروهای نظامی و واکنش سریع را به ایالت «نیل آبی» در جنوب آن کشور اعزام کرد تا درگیری‌های میان قبایل را مهار کند.

به گزارش رسانه‌های بین‌المللی درگیری‌ میان گروه‌های متعلق به قبایل بیرتا و هوسه، تاکنون ۶۵ کشته و بیش از ۱۵۰ مجروح برجای گذاشته است. گفته می‌شود بیشتر کشته‌شدگان مردان جوانی بودند که به ضرب گلوله یا چاقو کشته شده‌اند.   

شورای دفاعی و امنیتی سودان اعلام کرد که دادستان کل کشور دستور تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب را برای تحقیق درباره وقایع استان نیل آبی صادر کرده است.

درگیری در اوایل هفته گذشته و پس از کشته‌شدن یک کشاورز آغاز شد و تا روز شنبه ادامه یافت.

مقام‌های سودان علاوه‌بر اعزام نیروهای نظامی به منطقه درگیری، مقررات منع تردد را برقرار کرده و تجمع افراد را در شهرهای روصیرص و دمازین که محل وقوع درگیری‌ها بودند، ممنوع اعلام کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های محلی، از زمان آغاز درگیری‌ها به این سو، هزاران نفر خانه‌هایشان را ترک کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درگیری‌های خشونت‌آمیز میان قبایل محلی در سودان تاریخچه‌ای طولا‌نی دارد و این کشور از ماه اکتبر گذشته و کودتای نظامی در کشور صحنه ناآرامی‌ها بوده است؛ مردم این کشور بارها تظاهرات کردند و خواستار انتقال قدرت به مقام‌های غیرنظامی شدند.

سودان پس از پایان سه دهه سرکوب و انزوای بین‌المللی در دوران حکومت عمرالبشیر، رئيس جمهوری خودکامه این کشور، در مسیر گذار به دموکراسی قرار گرفت. خیزش مردم در آوریل سال ۲۰۱۹ ارتش را وادار کرد عمر بشیر و دولت اسلام‌گرای او را برکنار و با روند گذار به دموکراسی موافقت کند؛ اما کودتای ارتش در ماه اکتبر به این روند خاتمه داد.

سفارت آمریکا در سودان درباره درگیری‌ها در استان نیل آبی ابراز نگرانی کرده و در توییتی، گروه‌های درگیر را به پرهیز از خشونت و تلاش برای گفت‌وگو ترغیب کرده است.

سفارت آمریکا همچنین مقام‌های محلی را به حفاظت از غیرنظامیان و ارائه فوری کمک‌های پزشکی به آسیب‌دیدگان دعوت کرده است.