وزیر خارجه عربستان سعودی: دیپلماسی یگانه راهکار مواجهه با برنامه اتمی ایران است

«مذاکرات با ایران مثبت است، اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است»

به‌گفته وزیر خارجه عربستان سعودی، مذاکراتی که با ایران انجام شده مثبت است، اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است - Nhac NGUYEN / AFP

در پایان سفر دو روزه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به عربستان سعودی، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه سعودی، «گفت‌وگو و دیپلماسی» را یگانه راهکار مواجهه با «برنامه اتمی حکومت ایران» معرفی کرد، با این حال در ادامه صحبت‌هایش اشاره کرد هماهنگی‌های هم میان متحدان آمریکا در منطقه، برای مقابله با تهدیدهای حکومت ایران وجود دارد.

در روز نخست سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی، دو کشور در یک بیانیه مشترک بر لزوم جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به «تسلیحات اتمی» تاکید کردند.

در بیانیه مشترک روز جمعه ریاض و واشنگتن، حکومت ایران متهم شده است که از طریق «گروه‌های نیابتی» وابسته به‌خود، از «تروریسم» حمایت می‌کند و عامل «بی‌ثبانی» در منطقه است.

وزیر خارجه عربستان سعودی، در بخش دیگری از صحبت‌های روز شنبه‌اش، ضمن اشاره به جنگ و درگیری‌های یمن، به تعهد ریاض برای دستیابی به صلح اشاره کرد و افزود: «تسلیحات ایرانی» بخشی از دلایل ادامه جنگ یمن است و حوثی‌ها باید متوجه شوند که منافع یمن در صلح و ثبات است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته وزیر خارجه عربستان سعودی، مذاکراتی که با ایران انجام شده مثبت است، اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.

به‌گفته شاهزاده فیصل بن فرحان در جریان نشست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پیامی هم از طرف ایران دریافت نشد.

وزیر خارجه عربستان سعودی در بخش دیگری از صحبت‌های روز شنبه‌اش، ضمن اشاره به روابط تاریخی ریاض و واشنگتن، آمریکا را «شریک اصلی استراتژیک» عربستان سعودی معرفی کرد و در ادامه تایید کرد که این کشور ظرفیت تولید نفت خود به ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش می‌يابد. تلاش برای افزایش تولید نفت، از اهداف اصلی سفر بایدن به عربستان سعودی بود.

در پایان روز نخست سفر بایدن به عربستان سعودی، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت دولت بایدن با مقام‌های سعودی درباره موضوع‌های متفاوتی از جمله افزایش عرضه نفت، ساخت شبکه‌های مخابراتی 5G، بازکردن حریم هوایی بر روی پروازهای تجاری اسرائیل و تمدید آتش‌بس در جنگ یمن، توافق کرده است.

بیشتر از جهان