تاکید بر انحلال گروه‌های شبه‌نظامی غیرقانونی در تظاهرات هواداران مقتدی صدر

»تشکیل دولت قدرتمند در عراق با وجود گروه‌های شبه‌نظامی غیرقانونی ممکن نیست»

- صدر از نیروهای حشد‌الشعبی خواست تا از مناطق سنی‌نشین عراق خارج شوندAHMAD AL-RUBAYE / AFP

صدها هزار نفر از هواداران مقتدی صدر روز جمعه با حضور در خیابان‌های بغداد، ضمن پاسخ به دعوت این روحانی پرنفوذ شیعه برای برگزاری نماز وحدت، مقابل رقبای سیاسی صدر هم قدرت‌نمایی کردند.

با وجود آنکه پیش‌تر اعلام شده بود مقتدی صدر در این نماز شرکت خواهد کرد، اما او در جمع هوادارانش حاضر نشد و نماز به امامت محمود الجیاشی برگزار شد که پیام صدر را نیز برای حاضران در این تجمع قرائت کرد.

مقتدی صدر در این پیام بار دیگر خواستار انحصار سلاح در دست دولت عراق شد و تاکید کرد که تشکیل دولت قدرتمند در عراق با وجود گروه‌های شبه‌نظامی غیرقانونی ممکن نیست.

صدر در پیام خود خواهان منحل شدن همه گروه‌های شبه‌نظامی خارج از قانون و پاکسازی حشد‌الشعبی از نفوذ بیگانگان و افراد بی‌ضابطه شد و گفت برای تشکیل دولت قدرتمند، ائتلاف‌های سیاسی باید نیروهای اشغالگر را اخراج و نیروهای فاسد خود را محاکمه کنند.

صدر در بخشی از این پیام تاکید کرد که نیروهای حشد‌الشعبی باید از مناطق سنی‌نشین عراق خارج شوند و این گروه باید با تجدید سازمان، از تجارت، سیاست و افراد نالایق دور شود.

مقتدی صدر در جریان اعتراض‌های دو سال پیش مردم عراق و پس از آن در حین انتخابات پارلمانی پاییز سال گذشته، اعلام کرده بود که گروه‌های شبه‌نظامی عراقی که مورد حمایت ایران قرار دارند باید محدود یا منحل شوند و سیاستمداران فاسد عراقی مورد بازخواست قرار گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جریان صدر، تحت رهبری مقتدی صدر، در انتخابات پارلمانی پاییز گذشته بیشترین کرسی‌ها را در مجلس عراق کسب کرد و سبب شد تا ائتلاف مورد حمایت جمهوری اسلامی بخشی از کرسی‌های خود در پارلمان عراق را از دست بدهد.

مقتدی صدر پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی نیز گفته بود که سلاح باید فقط در دست دولت عراق باشد و حتی برای گروه‌های مدعی مقاومت ممنوع شود.

در انتخابات پاییز گذشته، ائتلاف مورد حمایت مقتدی صدر با ۷۳ کرسی، بیشترین کرسی‌های پارلمان را به‌دست آورد و ائتلاف الفتح متشکل از گروه‌های مورد حمایت ایران، تنها ۱۷ کرسی را کسب کرد. ائتلاف التقدم متشکل از چهره‌های سنی به رهبری محمد الحلبوسی ۳۷ کرسی، ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی ۳۳ کرسی و حزب دموکرات کردستان ۳۱ کرسی را به دست آوردند.

نیروهای مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بلافاصله نتایج انتخابات را به چالش کشیدند و پس از یک روند طولانی اعتراض، در برابر تشکیل دولت ائتلافی به رهبری ائتلاف پارلمانی جریان صدر مقاومت کردند.

اختلافات بین صدر و گروه‌های مورد حمایت ایران و احزاب کرد که برای پست ریاست جمهوری عراق رقابت می‌کنند، در نهایت به استعفای نمایندگان جریان صدر از پارلمان منجر شد.

در حال حاضر عراق به دومین دوره طولانی بدون دولت منتخب وارد شده است و این کشور را دولت مصطفی الکاظمی که از پارلمان قبلی عراق رای گرفته است اداره می‌کند.